گردشگری و توریسم

طرح‌های توسعه اصفهان باید پیوست خطرپذیری داشته باشد

منصور شیشه‌فروش روز پنجشنبه به مناسبت پنجم دی ” روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی” در گفت و گو با ایرنا افزود: در این پیوست باید همه موارد خطرپذیر مانند گسل‌های زلزله، سیل، فرونشست زمین، آلودگی هوا، کمبود منابع آبی، خشکسالی و محدوده ۵۰ کیلومتری شهرها بررسی و طرح‌های توسعه به‌ویژه در شکل‌گیری مناطق شهری و روستایی با توجه به آن تعریف شود.

پنجم دی به مناسبت سالروز وقوع زلزله بم به‌عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان با مخاطرات بسیاری در سال‌های اخیر مواجه بود، اظهار داشت: بیشترین تهدیدها و حوادث در این سال ها مربوط به خشکسالی، فرونشست زمین، سیلاب‌های فصلی، گرد و غبار، آلودگی هوا و تصادف های جاده ای بوده است.

شیشه فروش با بیان اینکه هنوز پهنه وسیعی از استان درگیر خشکسالی است و فرونشست در ۱۷ دشت و گرد و غبار در ۱۷ کانون در این خطه وجود دارد، تصریح کرد: در ماه های سرد سال نیز شهرهای بزرگ و نواحی صنعتی با پدیده وارونگی دما و افزایش آلودگی هوا مواجه هستند.

وی ادامه داد: برای اینکه از گسترش هرچه بیشتر این مخاطرات در آینده جلوگیری شود باید در تعریف طرح‌های توسعه و ایمنی سازی مراکز جمعیتی مد نظر قرار گیرد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه طرح جهادی پیشگیری از حوادث در استان اصفهان آغاز شده است، تصریح کرد: در این پیوند، وظایف و تکالیفی از جمله تهیه پیوست خطرپذیری برای همه طرح‌های توسعه به دستگاه‌های اجرایی مختلف واگذار شده است و ملزم به اجرای آن هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: به‌عنوان مثال در این طرح، شهرداری‌ها مکلف شدند که ساختمان‌های فرسوده و پر خطر را شناسایی و نسبت به اخطار به مالکان حقیقی و حقوقی آنها اقدام کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌هایی برای بررسی وضعیت بازار و ابنیه تاریخی و فرهنگی اصفهان و ایمنی آنها در برابر حوادث مختلف، گفت: شهرداری و اداره‌هایی مانند برق و گاز مسوول رسیدگی به ایمنی این اماکن هستند.

به گفته وی، امسال حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهرها و روستاهای استان اصفهان، تسهیلات بانکی به میزان ۴۰ میلیون تومان برای بهسازی دریافت کردند.

وی همچنین با اشاره به تشکیل ستاد هماهنگی، پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در ۲۴ شهرستان‌ استان، خاطرنشان کرد: بر این اساس، اگر در استان اتفاقی افتاد، ابتدا فرماندار شهرستان باید تشخیص دهد که نوع حادثه و شرایط اضطرار چگونه و در چه وسعتی است و آیا نیاز به کمک شهرستانی یا استانی دارد.

وی با بیان اینکه فرماندار هر شهرستان در این مواقع باید تشخیص دهد که حادثه در سطح محلی یا منطقه‌ای است، اضافه کرد: مدیر بحران در شهرها، شهرداران و در روستاها نیز دهیاران منصوب شدند.

شیشه‌فروش گفت: همچنین دستگاه‌های مختلف مکلف به تدوین برنامه‌های پاسخ به بحران در موارد مختلف تا پایان امسال شدند از جمله راه و شهرسازی برای پیشگیری از تبعات زلزله و فرونشست زمین.

شیشه فروش به هماهنگی با ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: هر یک از این منطقه‌ها باید با ایجاد واحد مدیریت بحران، اقدام به ایجاد مکان اسکان اضطراری و تقویت تجهیزات لازم کنند و برای هر یک از این منطقه‌ها، معین تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه در همه محله‌ها، مدرسه‌ها به‌عنوان پایگاه مدیریت بحران تعیین شدند، توضیح داد: شهرداری‌ها با همکاری آموزش و پرورش و هلال احمر باید نسبت به آموزش ساکنان محله حداقل به تعداد ۲۰۰ نفر اقدام کنند تا دست‌کم در هر خانه یک امدادگر داشته باشیم.

شیشه‌فروش، اضافه کرد: این طرح در ۱۰۷ شهر استان با هدف آموزش شهروندان اجرا خواهد شد همچنین دهیاران روستاها نیز باید با ایجاد واحد مدیریت بحران نسبت به آموزش اقدام کنند.

اصفهان به ۲۰ ایستگاه جدید سنجش کیفی هوا نیاز دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به برخی از نیازهای این استان برای کاهش اثر بلایای طبیعی و مخاطرات مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: مکاتباتی برای دریافت تجهیزاتی مانند چند دستگاه نردبان بلند صورت گرفته و از سازمان هواشناسی کشور خواسته شده است که نسبت به راه اندازی رادار پیشرفته هواشناسی و تجهیز ایستگاه‌های هواشناسی اصفهان اقدام کند.

وی افزود: از سازمان حفاظت محیط زیست نیز خواسته شد تا نسبت به ایجاد و توسعه ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا اقدام کند و این استان دست کم به ۲۰ ایستگاه دیگر نیاز دارد.

شیشه‌فروش با اشاره به فعال بودن ۱۰ ایستگاه لرزه‌نگار در استان اصفهان، اظهار داشت: برای پیشگیری از تبعات زلزله نیز باید در ساخت و ساز به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و نیروهای فنی ماهر و مقاوم سازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی توجه کرد.

وی با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی باید نسبت به تهیه نقشه پهنه‌بندی زلزله و فرونشست زمین اقدام کند، تصریح کرد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که زمین‌لرزه در این استان، خطر نسبی دارد.

شیشه‌فروش همچنین با بیان اینکه اصفهان، جانشین در مدیریت بحران و معین منطقه ۲ تهران است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده که مانور مشترکی بین اصفهان و تهران در این زمینه تا پایان امسال برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه منطقه ۲ تهران نیز معین اصفهان انتخاب شد، ادامه داد: اصفهان، معین هشت استان هم‌مرز خود در مدیریت بحران حوادث احتمالی نیز است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به اطلاعیه‌ای که هفته گذشته توسط سازمان هواشناسی درباره احتمال وقوع سیل در برخی استان‌ها از جمله اصفهان، منتشر شد، اشاره کرد و گفت: به دنبال این هشدار، ستاد سیل در استانداری و شهرداری‌ها، تشکیل و ۲۴۰ تیم امدادی با ۲ هزار نیرو در همه شهرستان‌ها فعال شد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در این ستاد بر بازگشایی مسیل‌ها، جلوگیری از تخلیه نخاله ساختمان‌ها و برقراری گشت‌های مراقبت در شهرها و روستاهای استان تاکید شد، افزود: ۴۱ راهدارخانه نیز در آماده باش کامل بود.

وی با بیان اینکه در کلانشهر اصفهان نیز بر طرح هدایت آب شهری در مادی ها و زیرگذرها و شناسایی نقاطی که سابقه آبگرفتگی داشت، تاکید شد، اظهار داشت: همچنین مقرر شد با همکاری شهرداری و نیروهای مسلح در مکان‌های خاص، سیل بند با هدف ایمن سازی شهر در برابر سیلاب‌های فصلی ایجاد شود و اداره راهداری نیز موظف به ترمیم سیل‌بندها در جاده‌ها و ترمیم دهانه پل‌ها و آبروها شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: با اقدام‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده در بارش‌های اخیر، حادثه سیلاب در استان نداشتیم.

اصفهان با بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۴ شهرستان، دارای ۱۰۷ شهر و یک هزار و ۷۰۰ روستا و آبادی است که  ۸۸ درصد جمعیت در شهرها و ۱۲ درصد در روستاها ساکن هستند.