گردشگری و توریسم

پرداخت عواید سوخت به مرزنشینان باعث مهاجرت معکوس شد

نظر افضلی عصر چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان خراسان جنوبی که با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و استاندار برگزار شد افزود: باید به اقتصاد و معیشت مرزنشینان بیش از پیش توجه شود.

وی گفت: باید جاده درح به بازارچه ماهیرود هرچه سریعتر دو بانده‌ و خط راه آهنی برای بازارچه ماهیرود نیز در نظر گرفته شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: کوله‌ بری در استان سیستان و بلوچستان انجام می‌شود و به خراسان جنوبی که رسید این طرح متوقف شده است و باید به استان خشکسالی زده خراسان جنوبی بیش از گذشته توجه شود.

وی همچنین گفت: باید هرچه سریعتر در مورد طرح ممنوعیت صادرات خوراک دام و طیور بازنگری و تصمیم‌گیری شود و اجرای این طرح ۱۴ ماه است که کارخانه‌های خوراک دام استان را دچار چالش کرده‌ است.

افضلی اظهار داشت: کارگران کارخانه مکرر تماس می‌گیرند که قصد اخراج ما را دارند و به رییس کارخانه هم که زنگ می‌زنم، می‌گوید وقتی تولید کارخانه از ۹ هزار تن به ۲ هزار تن کاهش یافته چه باید کرد.

وی افزود: مسوولان هر تصمیمی درخصوص رفع ممنوعیت صادرات خوراک دام و طیور می‌خواهند بگیرند، فقط تعجیل کنند.

رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با بیان اینکه باید به خراسان جنوبی به عنوان بندر خشک توجه شود گفت: سالیان گذشته که هنوز مقررات مرزی را نداشتیم مرزنشینان ما مشکلی نداشتند اما با بستن مرزها زندگی مردم مرزنشین دچار مشکل شده است.

وی گفت: خشکسالی‌ها هم به شدت زندگی مردم را با چالش مواجه کرده‌ است و طی چهار سال گذشته هفت هزار نفر از شهرستان مرزی نهبندان مهاجرت کرده‌اند.

مدیرعامل انجمن خوراک دام و طیور ایران نیز در این جلسه گفت: ۶۸ سال از صنعتی شدن خوراک دام در ایران می‌گذرد اما نسبت به کشورهای همسایه به اهداف توسعه‌ای خود نرسیده‌ایم.

مجید موافق قدیری افزود: ارزش تولید خوراک دام کشور ۹ میلیارد دلار است و ۱۵ میلیارد دلار ارزش محصولات دامی ما است.

وی با بیان اینکه اوج صادرات خوراک دام کشور در سه سال گذشته با ۲۰۴ هزار تن بوده‌ است گفت: ۲۰ تا ۲۱ میلیون تن هم مصرف خوراک دام، طیور و آبزیان کشور است که ما کمتر از یک درصد نیاز کشور را سالانه صادر می‌کنیم و در این زمینه ظرفیت و پتانسیل بیشتری هم داریم.

موافق قدیری افزود: قبل از طرح ممنوعیت صادرات خوراک دام و طیور، محصول تولیدی ما به کشور اتریش هم صادر می‌شد و اروپا استاندارد کارخانه‌های ما را پذیرفت.

وی بیان کرد: حدود یک سال و نیم است که صادرات خوراک دام ممنوع و نشست‌های مختلفی هم برگزار شده ولی متاسفانه هنور رفع ممنوعیت نشده است.

مدیرعامل انجمن خوراک دام و طیور ایران گفت: اجازه دهید تا سقف ۲۰۰ هزار تن همان یک درصد نیاز مصرفی کشور که به تنظیم بازار هم صدمه‌ای وارد نمی‌کند، صادر شود.

وی افزود: فقط به تولیدکنندگان اجازه دهید تا با کارت صادراتی خودشان صادر کنند و دلالی هم نداشته‌ باشیم.

موافق قدیری با بیان اینکه حدود ۱۲ هزار نفر در این صنعت اشتغال دارند گفت: کارخانه تولید دان و علوفه ستاره کیان بیرجند در غرب آسیا منحصر به فرد است اما در حال حاضر با ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند و متاسفانه این طرح برخی از کارخانه‌های ما را به تعطیلی کشانده است.

نایب رییس هیات مدیره شرکت ستاره کیان بیرجند هم گفت: زمان افتتاح این کارخانه، وزیر پیشین جهاد کشاورزی اذعان داشت که شما فقط به توسعه صادرات این محصول فکر کنید.

سید حسین خیریه افزود: در زمینه صادرات با یک شرکت هلندی قرارداد بسته‌ایم که با اجرای طرح ممنوعیت صادرات خوراک دام بیش از یک میلیارد تومان به این شرکت خسارت زده‌ایم و امروز ادعای جبران خسارت دارد.

وی بیان کرد: تاکنون از روی اجبار ۳۰ درصد پرسنل خود را تعدیل کردیم که اگر این روند ادامه داشته‌ باشد، ناچاریم بقیه کارگران را هم اخراج کنیم.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: ظرفیت کارخانه را با ۵۰ تن شروع کردیم که با توسعه صادرات به ۶ هزار تن رسانده‌ایم و قراردادهای مختلفی را با تجار افغانستان بسته‌ایم که امروز ادعای پرداخت خسارت دارند.

وی گفت: ما اقدامات زیادی را برای بازاریابی محصول خود در افغانستان انجام داده‌ایم و امروز با اجرای طرح ممنوعیت صادرات، چین و پاکستان وارد بازار افغانستان شده‌اند و بازاریابی صادرات خوراک دام در بازار افغانستان برای ما یک روز به دست نیامده است.