گردشگری و توریسم

سایه اختلافات همسایگان بر اجلاس سران در چین

به گزارش ایرنا اجلاس سران در شرایطی میان سه کشور این هفته در چین برگزار شد که منازعات دوجانبه،  چند جانبه و منطقه ای باعث شده است تا این سه کشور آنچنانکه باید و شاید در سال های اخیر شاهد رشد روابط نباشند.

با این وصف از آنجا که  هر سه کشور در عرصه های مختلف بخصوص موضوعات تجاری تحت فشار آمریکا هستند و تعرفه های سنگین واشنگتن آنها را تهدید می کنند، تلاش زیادی صورت گرفته است تا بتوانند با افزایش همکاری های اقتصادی تا اندازه ای این فشارها را کاهش دهند.

افزون بر این انتظار می رود که در اجلاس سران سه کشور کره جنوبی،  چین و ژاپن در این هفته طرفین درباره طیف گسترده ای از مسایل دوجانبه،  منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کنند.

مساله اعتراضات در هنگ کنگ، موضوع حقوق بشر، مساله هسته ای شبه جزیره کره و بحران بزرگ این منطقه، تحریم های آمریکا علیه کره شمالی، منازعات تجاری سه کشور و اختلافات تجاری آنها با آمریکا، پیشبرد برنامه های سرمایه گذاری و توافقنامه های تجارت آزاد و همچنین پیمان مشارکتی راهبردی اقتصادی جامع که مبتکر آن چین است از اهم محورهای گفت و گوی نشست سران بود.

چین مبتکر این توافقنامه جامع است که از آن با نام اختصاری «آر سی یی پی» یاد می شود و بسیار امیدوار است که ژاپن عضوی از آن باقی بماند اما برای ژاپن مهم این است که درباره مسایل حقوق بشری و هنگ کنگ نیز با مقام های چین رایزنی هایی داشته باشد.

کره جنوبی و ژاپن هم در تلاش هستند تا اختلافات تجاری خود را که بر روابط سیاسی آنها سایه انداخته است، حل کنند اگرچه این موضوع ساده و آسانی برای آنها نخواهد بود با این حال آنها چنین فرصتی را در جریان مذاکرات شی جین پینگ رییس جمهور چین،  مون جائه این رییس جمهور کره جنوبی و آبه شینزو نخست وزیر ژاپن از دست ندادند و به این موضوعات پرداختند.

افزون بر این نباید فراموش کرد که در ملاقات رییس جمهور چین و نخست وزیر ژاپن در روز دوشنبه این هفته طرفین درباره روابط تجاری، توافقنامه جامع آر سی یی پی و همچنین اختلافات با آمریکا در بخش تجاری رایزنی کردند ضمن آنکه منازعات آنها بر سر مالکیت بر جزایر دیایویو در دریای شرقی همواره ازمهمترین موضوعات مورد گفت و گو بوده است.

این دومین بار است که آبه از چین در یک سال دیدار می کند اما شی جین پینگ رییس جمهور چین از سال ۲۰۱۳ میلادی که به قدرت رسید سفری به توکیو نداشته است برنامه سفر وی برای فصل بهار برنامه ریزی شده است و او در سال ۲۰۲۰ میلادی دیدار رسمی خود را برای نخستین بار در این مقام از ژاپن انجام خواهد داد این موضوع هم در این نشست ها مورد رایزنی قرار گرفت.

چای لیانگ از موسسه روابط بین المللی در شانگهای می گوید که این کشورها در منطقه از قدرت بالایی برخوردار هستند روابط آنها می تواند بسیار بیشتر گسترش یابد و البته آنها می توانند نقش قویتری هم در سایه همکاری های فزاینده در منطقه بازی کنند.

وی می افزاید که در مسایل امنیتی محدودیت های همکاری برای این کشورها فراوان است اما اگر این بخش امکان گسترش همکاری ندارد در عرصه اقتصادی راه های فراوانی برای توسعه و رشد مناسبات وجود دارد از جمله توافقنامه جامع همکاری اقتصادی منطقه ای آر سی یی پی که کشورهای عضو آن از قدرت اقتصادی بالایی برخوردار هستند.

البته توکیو هنوز قبول نکرده است که این توافقنامه را امضا کنند بخصوص آنکه هندوستان تاکنون حاضر به عضویت در آن نشده است و یکی از شرایط توکیو این است که بدون دهلی نو وارد این توافق نخواهد شد.

کشورهای ژاپن و هند از حلقه های مهم همکاری های امنیتی با آمریکا و استرالیا محسوب می شوند و برای همین مواضع آنها در برخی از موارد با یکدیگر نزدیک و از چین دور است.

بعد از این ارتباطات دوجانبه، لی کچیانگ نخست وزیر چین میزبانی از سران این دو کشور را برای برگزاری اجلاس سران در شهر چنگدو در استان سی چوان در جنوب غرب چین برعهده داشت.

خه پینگ از دانشگاه فودان شانگهای می گوید هر مساله ای هم که وجود داشته باشد باز هم نمی تواند مانع رشد روابط این کشورها شود البته محدودیت ایجاد می کند.

وی می افزاید مسایل منطقه ای و بین المللی مهمی وجود دارد که باعث می شود این سه کشور رایزنی های گسترده تری داشته باشند و اجلاس سران در چنگدو یک فرصت ایده آل برای این منظور است.

به هر شکل هر سه کشور در این شرایط بحرانی منطقه ای و درگیر در جنگ تجاری با آمریکا این امیدواری را دارند که با برگزاری اجلاس سران نه تنها راه برای حل اختلافات هموار شود بلکه تاثیرات بحران های منطقه ای بر روابط آنها کاهش یابد و آنها بتوانند در یک مسیر پایدار روابط سیاسی و امنیتی و اقتصادی خود را توسعه دهند.