گردشگری و توریسم

جمع‌آوری سگ‌ها از خیابان‌های شاهرود محقق می‌شود؟

برای مشاهده سگ در خیابان های شاهرود بویژه محدوده خارج از مرکزیت شهر ، نیاز به صرف زمان زیاد نیست ، با این که مشکلات ناشی از این امر نگرانی بسیار از مردم بوده و به صورت های گوناگون آن را ابراز می کنند ، اما تاکنون کار خاصی برای این منظور انجام نشده است.

 گفته می شود جمع کردن این حیوان از سطح شهر وظیفه شهرداری و با همکاری برخی دستگاه های دیگر مانند حفاظت محیط زیست است.

در سال های گذشته در چند شهر کشور برای جمع کردن این حیوان از سطح خیابان‌ها روش‌های خشنی بکار برده شد که موجب اعتراض بسیاری از سازمان های مردم نهاد و طرفداران حقوق حیوانات شد.

  مهم ترین روش برخورد در گذشته اتلاف این حیوان بود ، اما اکنون آن ها را جمع آوری و در مکان های ویژه نگهداری می کنند که این امر مستلزم صرف هزینه های زیادی است ، شاید یکی از دلایل جمع نکردن این حیوان نیز همین موضوع است.

طرفداران محیط زیست معتقدند؛رعایت حقوق حیوانات الزامی بوده و علاوه بر غیرانسانی خواندن سگ کشی؛ زنده گیری و عقیم‌سازی را بهترین راه معرفی می‌کنند.

برای ساماندهی سگ‌های ولگرد سازمان امور شهرداری های وزارت کشور سال ۹۵ مصوبه ای داشت که براساس آن سگ‌کشی  ممنوع بوده و باید زنده‌گیری و عقیم‌سازی شوند.

  در برخی از شهرها چون تهران، کرج، تبریز و مشهد این سگ ها با پلاک زرد در گوش دیده می شوند که توسط نهادهای حامی حیوانات عقیم و انگل زدایی شده و برای مردم خطری ندارند.

اما به واقع متولی اصلی ساماندهی این امر که دغدغه بسیاری از خانواده های شهرستان شاهرود شده کیست؟

انتقال بیماری‌هایی چون هاری، “کیست” ، سالک و ” توکسوکارا ”  از مهم‌ترین دلایلی است که متولیان سلامت جامعه را نگران افزایش بی‌رویه تعداد سگ‌های ولگرد کرده و ساماندهی آن ها خواستار هستند.

 این موضوع به عنوان یکی از نگرانی های مهم مردم شاهرود پیش از این از سوی خبرگزاری ایرنا انعکاس داده شد اما تا کنون کاری در این باره انجام نشده است.

 معاون خدمات شهری شهرداری شاهرود در این باره گفت : برابر دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد که از سوی دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ابلاغ شده ، هفته گذشته با پیمانکاری ذیصلاح که دکترای دامپزشکی نیز دارد ،  برای کنترل حیوانات ناقل بیماری مشترک بین انسان و دام  به ویژه سگ های ولگرد و رفع مشکل بهداشتی و اجتماعی در راستای انجام خدمات شهری قراردادی بسته شد.

امیر عرب‌اسماعیلی افزود: براساس مفاد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها برای جلوگیری از امراض مشترک بین انسان و دام، شهرداری توسط این پیمانکار اقدام به جمع آوری و زنده‌گیری حیوانات بدون صاحب کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری شاهرود گفت: تعداد ۵۰ قلاده سگ ولگرد در هفته گذشته زنده گیری ، جمع آوری و به مرکز نگهداری این حیوانات در اطراف شاهرود منتقل شد .

عرب اسماعیلی با بیان اینکه کانون های تجمع سگ های ولگرد در شاهرود براساس این دستورالعمل شناسایی شده ، ادامه داد: برای زنده گیری و جمع آوری هر قلاده سگ ولگرد سه میلیون ریال هزینه می شود.

به گفته وی این حیوانات پس از چند روز قرنطینه و عقیم سازی توسط دامپزشک طرف قرارداد در مناطق دور از شهر رهاسازی می شوند.

وی ادامه داد : آن تعداد از سگ های جمع آوری شده که دارای بیماری های بدون درمان مانند هاری تشخیص داده شوند ،  توسط پیمانکار با روش مرگ باترحم اتلاف می شوند.

علی اکبر قربانلو رییس اداره حفاظت محیط زیست شاهرود هم در این باره گفت:  شهرداری  موظف به جمع آوری حیوانات ولگرد خیابان ها است.

  وی با بیان اینکه سگ ها و حیوانات ولگرد بیمار ، یکی از عوامل مهم گسترش بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند، ادامه داد: این حیوانات ولگرد پس از زنده گیری باید محافظت شوند و شهرداری در گذشته در محل دفن زباله شاهرود مکانی را برای نگهداری این حیوانات بیمار و پیر حصارکشی کرده بود.

مجتبی گلی رییس اداره دامپزشکی شاهرود هم به خبرنگار ایرنا گفت: انتقال بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و دام مانند هاری یکی ازعوارض حضور حیوانات ولگرد در سطح شهر است.

گلی از آمادگی اداره دامپزشکی شاهرود برای انجام واکسیناسیون سگ های ولگرد خبر داد و افزود: دانشکده دامپزشکی استان سمنان تجهیزات و امکان عقیم سازی این حیوانات را دارد.

وی  ادامه داد: از توان دامپزشکان بخش خصوصی شاهرود هم  برای کاهش هزینه حمل این حیوانات به مرکز استان برای عقیم سازی می توان استفاده کرد.

رییس اداره دامپزشکی شاهرود با بیان اینکه یک نهاد مردمی خودجوش برای نگهداری و حمایت از حیوانات صدمه دیده و ولگرد در شاهرود ایجاد شده  ، تاکید کرد: این تشکل سگ ها و حیوانات معلول و ولگرد را تا پایان عمر حیوان نگهدای و حمایت می کند.

گلی حمایت مردمی و دولتی از این موسسه مردم نهاد را ضروری دانست و افزود: در این مکان برای قرنطینه حیوانات بیمار نیز فضای جداگانه در نظر گرفته شده و تا پایان عمر از این حیوانات نگهداری می شود.

وی ادامه داد: بخشی از ضایعات کشتارگاهی نیز با رعایت نکات بهداشتی لازم برای تغذیه حیوانات به این مرکز ارسال می شود و دامپزشکان واکسیناسیون  و نظارتهای به موقع  انجام می دهند.

برخی معتقدند دلایل بسیاری همچون تلنبار شدن زباله در نواحی مختلف شهر و ساختمان‌های نیمه کاره و تغییر زیست‌بوم باعث افزایش تعداد سگ های ولگرد شده است.

جولان سگهای ولگرد در برخی خیابان های شاهرود موجب شده والدین  نگران فرزندان خود در مسیر رفت و آمد به مدرسه شده و حتی برخی فرزندانشان را همراهی می کنند.

همشهریان شاهرودی از تماس چندین باره با تلفن ۱۳۷ شهرداری برای مقابله با پرسه سگ های ولگرد در این شهر گفته اند که گویا تاثیری نداشته است.

پارس شبانه این سگ ها هم موجب شده  فرصت آرامش و استراحت از مردم گرفته شود.

 تدوین برنامه ویژه برای جمع آوری سگ های بدون صاحب در شرایط کنونی یکی از خواسته های مهم مردم بوده و از مخدوش شدن چهره شهر زیبای شاهرود جلوگیری می‌کند.