گردشگری و توریسم

اردنی‌ها خواستار لغو قرارداد واردات گاز با رژیم صهیونیستی شدند

به گزارش شبکه تلویزیونی “المنار” لبنان، معترضان با سردادن شعارهایی علیه این قرارداد گازی، اعلام کردند که “گاز دشمن، درواقع اشغالگری اردن” است.

در همین رابطه،”عاطف الطراونه”رییس مجلس نمایندگان اردن خواستار تسریع در طرح لغو واردات گاز در پارلمان شد.

براساس گزارش رسانه‌های اردنی، الطراونه در جلسه روز یکشنبه مجلس نمایندگان از کمیسیون حقوقی مجلس خواست که شکل فوریت به طرح لغو واردات گاز از اسرائیل دهند.

“عبدالمنعم العودات”رییس کمیسیون حقوقی مجلس نمایندگان اردن روز یکشنبه در خصوص طرح لغو واردات گاز از رژیم صهیونیستی گفت که این طرح ۱۲ دسامبر (۲۱آذرماه) به فراکسیون ارجاع داده شده است و ابعاد مختلف آن بررسی خواهد شد.

۵۸ نماینده اردنی برای نخستین بار، طرحی را تقدیم پارلمان کرده‌اند و در آن خواستار لغو واردات گاز از سرزمین‌های اشغالی شده‌اند.

۱۳ آذرماه ۹۸ منابعی در وزارت انرژی اردن اعلام کردند، مقام‌های دولت امان تلاش می‌کنند در صورت لغو این قرارداد، از زیر بار بند پرداخت جریمه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری این پروژه شانه خالی کند.

رویکرد اردن در مورد لغو واردات گاز از رژیم صهیونیستی در حالی است که میزان تولید برق این کشور افزایش یافته و حتی به دنبال صادرات برق به کشورهای همسایه است.

از سوی دیگر علاوه بر سرمایه‌گذاری اردن در انرژی‌های تجدیدپذیر، این کشور به واردات گاز طبیعی از مصر ادامه‌ می‌دهد. این امر موجب شده، نیاز به گاز اسرائیل بی‌فایده قلمداد شود.

به گفته این منابع که خواستند، نامشان محفوظ بماند، “عبدالله دوم” شاه اردن نیز اخیرا در جمع شماری از نمایندگان مجلس اردن به آنان گفته است که دولت امان در حال بررسی راه‌های قانونی برای لغو قرار داد گاز از اسرائیل است.

شرکت ملی برق اردن در سال ۲۰۱۶ قراردادی با شرکت «نوبل انرژی» آمریکا برای انتقال گاز از میدان گازی “لویتان” در سرزمین‌های اشغالی در دریای مدیترانه منعقد کرد.

براساس توافق منعقد شده، از ابتدای سال ۲۰۲۰، شرکت نوبل انرژی آمریکا موظف است به مدت ۱۵ سال، ۴۵ میلیارد متر مکعب گاز از رژیم صهیونیستی را به اردن منتقل کند.

اعتراض اردنی‌ها به انتقال گاز از سرزمین‌های اشغالی چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که شاه اردن اعتراف کرده بود، روابط امان – تل‌آویو در بدترین سطح قرار دارد.

پیش از آن نیز دولت امان از ۱۹ آبان ماه ورود بدون روادید اتباع رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشین‌های صهیونیست به دو منطقه “الباقوره” و”الغمر” را که پیشتر در اجاره رژیم اسرائیل بود، ممنوع کرد.

اما روابط امان و تل‌آویو از ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۷ (۱مرداد ۹۶) و به دنبال کشته شدن دو شهروند اردنی توسط کارمند سفارت اسرائیل در امان تیره شده است.