گردشگری و توریسم

قزوین، رتبه یازدهم کشور را در فضای کسب و کار دارد

فرزین بهنامی فر روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به فضای کسب و کار در استان‌های ایران افزود: در ارزیابی فضای کسب و کار کشور و استان‌ها که از سوی اتاق‌ بازرگانی،  صنایع، معادن و کشاورزی ایران از اواخر سال ۹۵ انجام شده است در تابستان ۹۸ استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و البرز دارای بدترین وضعیت محیط کسب و کار و آذربایجان غربی، گیلان و زنجان دارای بهترین وضعیت بوده‌اند.

وی با بیان اینکه رتبه قزوین در بین استان‌ها طی سال ۹۷ یازدهم بوده است، اضافه کرد:عواملی که بیشترین تاثیر نامطلوب را در فضای کسب و کار استان قزوین داشته، غیر قابل پیش بینی بودن فضای اقتصادی،  تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تامین منابع مالی از سوی بانک‌ها و عرضه کالاها و محصولات قاچاق در استان بوده است.

بهنامی فر ادامه داد:استان قزوین به جز دو فصل پاییز ۹۵ و بهار ۹۷ وضعیت بهتری را در تمامی فصول نسبت به متوسط کشوری داشته است و مشاهده این روند نشان می‌دهد که در طی دوره زمانی بررسی، شیب هر دو جدول استانی و کشوری همواره صعودی بوده ولی عملا هیچ اتفاق مثبتی در زمینه بهبود وضعیت کشور و استان انجام نشده است.

وی  با ارایه گزارشی از وضعیت شاخص‌های کسب و کار در دنیا و رتبه ایران در این شاخص‌ها افزود:در سال‌های اخیر ایران در حوزه شروع کسب و کار همواره در بین ۱۵ کشور قعر جدول بوده است.

به گفته وی در این شاخص‌ها بدترین عملکرد نمره ای ایران مربوط به حوزه حل و فصل ورشکستگی با نمره ۳۵.۱ واحد و بدترین جایگاه مربوط به شروع کسب و کار با رتبه ۱۷۸ بوده است.

بهنامی فر ادامه داد: اگرچه در برخی شاخص‌ها بهبود رتبه داشته ایم اما این بهبود نه به خاطر عملکرد بهتر ایران یا انجام اقدامات اصلاحی بلکه به خاطر این است که سایر کشورها عملکرد بهتری را نسبت به سال گذشته خود داشته اند.

وی افزود: مقایسه نمره‌های کسب شده در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که در ۶ شاخص هیچ اقدام اصلاحی که منجر به افزایش نمره ایران شود نداشته ایم.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان قزوین افزود: در مقایسه با کشورهای سند چشم انداز، ایران در پیش بینی‌های سال ۲۰۲۰ به دلیل بهبهود وضعیت پاکستان با یک رتبه تنزل از جایگاه ۱۹ در منطقه به جایگاه بیستم در میان ۲۶ کشور رسیده است.

قاچاق تنها علت مشکلات فضای کسب و کار در قزوین نیست

دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز در این نشست گفت: قزوین ظرفیت‌های خوبی از نظر نیروی انسانی دارد اما با همه تلاش‌های انجام شده از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده و همه ما مدیران باید پاسخگوی آن باشیم.

محمد قاسمی افزود:البته  مشکل کسب و کار استان آن‌طور که در ارزیابی اتاق‌های صنایع و معادن آمده فقط قاچاق و فاصله با استان‌های دیگر نیست چون اگر بود استان‌های مرزی باید بیشتر از ما درگیر آن بودند.

وی اضافه کرد: قزوین استانی با فرصت‌های زیاد کشاورزی و صنعتی است و امروز هجمه دشمن هم به این سمت است تا اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد اما این فشارها باعث نمی‌شود ما دست از تلاش برداریم.

قاسمی ادامه داد: در شرایط امروز کشور مدیران باید از پشت میز نشینی پرهیز کرده و با ورود جدی در میدان عمل مشکلات را آسیب شناسی کرده و برای حل آنها راهکار بیندیشند.

وی افزود: در همین شرایط اقتصادی، استان‌های دیگری در بسیاری از شاخص‌ها از ما پیشی گرفته اند بنابراین برخی مشکلات استانی بوده و در همین استان هم قابل حل هستند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: استان قزوین در حال حاضر از نظر آلاینده‌ها دچار مشکل است و  اگر صنعت همزمان با ایجاد واحد تولیدی برای مسایل زیست محیطی آن نیز پیش بینی می‌کرد وضعیت بهتری داشتیم.

قاسمی افزود:همچنین وضعیت پسماند و بازیافت استان هم مناسب نیست و پیشنهاد کاشت درخت در واحدهای تولیدی و شهرک‌ها صنعتی از سوی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن قزوین اقدام خوبی است که البته باید با محیط و شرایط اقلیمی سازگار باشد.