گردشگری و توریسم

بودجه‌های پژوهشی کشور بسیار ناچیز است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمس الله مریجی روز پنجشنبه در آیین اختتامیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی قم در سالن همایش‌های غدیر، افزود: آسیب‌شناسی اجتماعی و جامعه‌شناختی حوزه پژوهش ازجمله موضوع‌هایی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

رییس دانشگاه باقرالعلوم بابیان اینکه سرانه و بودجه مبارزه با مواد مخدر ۳ هزار برابر بودجه پژوهشی کشور است گفت: سرانه هزینه‌های سایر امور جامعه قابل‌مقایسه با پژوهش نیست و این موجب شده تا پژوهش از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار نباشد.

مریجی ادامه داد: بی‌توجهی به کار پژوهشی و علمی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در حوزه علوم انسانی موجب شده است که خروجی آن، وضعیت کنونی جامعه باشد.

وی، حرفه‌ای شدن پژوهش‌ها را ازجمله آسیب‌های این حوزه دانست و تاکید کرد: با سازمانی شدن پژوهش، پژوهشگر به بخشی از سازمان پژوهشی تبدیل‌شده است و در برخی مواقع، نتیجه این پژوهش چیزی است که سازمان پژوهش دهنده آن را توقع دارد.

وی بابیان اینکه حرفه‌ای شدن پژوهش موجب شده که با پژوهش‌های علمی مهم و برجسته‌ای در کشور مواجه نباشیم، اظهار داشت: تعیین بودجه‌های دولتی، عدم امنیت شغلی، ایجاد محدودیت زمانی و همچنین تعیین تعداد صفحات برای پژوهش از دیگر آسیب‌های حوزه پژوهش است.

رییس دانشگاه باقرالعلوم گفت: سالانه میلیون‌ها پژوهش علمی در دنیا تولید می‌شود به همین دلیل دروازه‌بانی و ایجاد محدودیت در پژوهش هیچ معنایی ندارد.

مریجی، افزود: اشتغال‌های متعدد ناشی از جبر اقتصادی تحمیلی به پژوهشگران، سطحی‌نگری در تحقیق، محدودیت‌های فرهنگی، شتاب‌زدگی در پژوهش، نگاه کمی نگرانه به پژوهش‌ها و همچنین بی‌توجهی به مساله محوری و امتداد اجتماعی پژوهش‌ها از دیگر آسیب‌های حوزه پژوهش به شمار می‌آید.

پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی از ۲۳ آذرماه در مرکز همایش‌های غدیر قم برپاشده بود. در این نمایشگاه مباحث مربوط به تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌هایی پیگیری شد.