گردشگری و توریسم

هند و آمریکا درباره امنیت دریایی و پروژه چابهار تبادل نظر کردند

سوبراهمانیام جایشانکار و راجنات سینگ روز چهارشنبه در سفر به واشنگتن نشست مشترکی با مایک پمپئو و مارک اسپر دیدار و گفت وگو کردند و سپس در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنها پاسخ گفتند.

وزیر خارجه هند در ابتدا به جامعه آمریکایی‌های هندی تبار اشاره و از دستاوردهای آنها استقبال کرد و گفت:  با آمریکایی ها برای حفظ و حراست اینگونه تعاملات، همکاری می کنیم.

وی افزود: ما به دنبال تسهیل تبادل بین پارلمان‌های دو کشور هستیم. همچنین درباره همکاری های منطقه ای به خصوص پروژه چابهار و امنیت دریایی صحبت کردیم.

وزیر خارجه هند در پاسخ به سوالی درباره قانون تابعیت برای اقلیت‌های مذهبی هم گفت: در واقع این قانون برای کسانی وضع شده است که نیازمند حمایتند و مورد ایذای مذهبی قرار گرفته اند.

جایشانکار افزود: ما حتما درباره آینده افغانستان نگران هستیم، سازش و آشتی باید در این کشور پیش برود و دستاوردهای جامعه بین المللی در این کشور حفظ شود.

وی درباره مبارزه با تروریسم هم اظهار کرد: در این زمینه نگاه مشترکی داریم. روشن و واضح است که یادداشت‌های تفاهمی برای چالش‌های منطقه ای مبادله کرده ایم. تروریسم زمینه ای است که دو کشور سابقه همکاری با یکدیگر دارند.

وزیر دفاع هند

راجنات سینگ وزیر دفاع هند هم با بیان اینکه ما مشارکت استراتژیک جهانی با آمریکا داریم و می خواهیم آن را تعمیق بخشیم، گفت: عنصر عمده این مشارکت، پدافندی و دفاعی است.

وی با اشاره به نشست 2+2 امروز هند و آمریکا، افزود: این نوع فرایند، انرژی تازه ای به تعامل دیپلماتیک و سیاسی بخشیده است، در 2 سال اخیر تصمیم تازه ای گرفته ایم که در سطح بالا رابطه عمیقتری با آمریکا داشته باشیم.

وزیر دفاع هند با اشاره به رزمایش مشترک نوامبر 2019، اظهار کرد: موافقتنامه و تبادلات لجستیکی بین دو کشور رو به افزایش است. مبادلات دفاعی فزاینده بین 2 کشور برای ما اهمیت دارد و تشویق می کنیم مبادلات تجاری بین شرکت های دو  کشور هم افزایش یابد.

سینگ با تاکید بر همکاری با آمریکا در زمینه تولید محصولات دفاعی، یادآور شد: به تازگی دو کریدور برای ساخت تجهیزات دفاعی در هندوستان ایجاد کرده ایم.

عصبانیت پمپئو از سوالی درباره استیضاح ترامپ

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم دیگر مشارکت کننده در این نشست خبری بود اما انتظار نداشت در ابتدا با سوالی درباره استیضاح دونالد ترامپ مواجه شود که هم اکنون در مجلس نمایندگان در جریان است.

وی افزود: من صحبت های زیادی درباره استیضاح داشته ام و می دانید در این باره چه فکر می کنم.

وزیر خارجه آمریکا درباره اینکه آیا برای ادای شهادت در کنگره حضور خواهد یافت یا خیر هم گفت: شرکت من در این جلسات زمانی پیش خواهد آمد که قانون مکلف کند. مهم این است بدانیم که ما چهار نفر (وزیران هند و آمریکا) برای ایالات متحده سخت کوشی کرده ایم به رغم آنکه تمام رسانه ها سوالات بی ربطی دارند.

پمپئو این سوالات را “شلوغ کاری” و “احمقانه” دانست و افزود: اجازه نمی دهیم کارهای احمقانه در واشنگتن، توجهات را منحرف سازد.

وی درباره حمایت از اقلیت های مذهبی در هند هم گفت: ماه همیشه حامی اقلیت های مذهبی در هندوستان خواهیم بود، گفت وگوهای محکمی در این رابطه جریان دارد و به صورت مستحکم درباره آزادی مذهبی صحبت می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا درباره افغانستان هم اظهار کرد: ما به دنبال تعامل و پیش بردن مذاکرات افغان با افغان هستیم و نگرانی های هندوستان به خصوص تروریسم از پاکستان را مورد توجه داریم.

پمپئو ادامه داد: امیدواریم که نهایتا طالبان متوجه شوند که چاره نهایی کاهش خشونت است و کاری کنند که به نفع مردم افغانستان باشد. ما به کار خود ادامه می دهیم تا تهدید ترویسم از افغانستان به آمریکا کمتر شود.

وی درباره مبارزه با تروریسم هم گفت: روشن گفته ایم که چه دیدگاهی درباره تروریسم داریم، حال از پاکستان باشند یا از هر جای دیگر. رابطه اطلاعاتی و دیپلماتیک قوی با هند داریم و کار خوبی انجام می دهیم تا خطر تروریسمی که دو کشور هند و آمریکا را تهدید می کند، کاهش یابد.

 وزیر دفاع آمریکا

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا هم در این نشست درباره افغانستان و کاهش نیروهای آمریکایی اظهار نظر بیشتری نکرد و گفت: کانون تمرکز ما پیشبرد اهداف هند و آمریکا بود، اگر تصمیمی بگیریم حتما به اطلاع شما خواهیم رساند.

وی درباره روابط دفاعی با هند هم اظهار کرد: 18 میلیارد دلار تجارت بین دو کشور افزایش یافته است. این فقط مربوط به تجیهزات و سخت افزار نیست بلکه باید درک بهتری بین منافع دفاعی دو کشور داشته باشیم و آن را تعمیق بخشیم.

وزیر دفاع آمریکا خاطرنشان کرد برای تعمیق این همکاری با مشورت وزارت خارجه آمریکا برای پیگیری در کنگره اقدام خواهیم کرد اگر ضرورت داشته باشد.