گردشگری و توریسم

رسانه آمریکایی توافق تجاری پکن و واشنگتن را آرامشی موقتی خواند

بلومبرگ روز سه شنبه در تحلیلی درباره ابعاد توافق تجاری آمریکا و چین نوشت: توافق اعلام شده در جمعه شب پس از ماه‌ها مذاکرات دشوار توانست ترمز سقوط آزاد روابط دو کشور را فعلا بکشد. با این حال این وضع موقتی خواهد بود.

این تارنمای اقتصادی با اشاره به مشکلات داخلی رئیس جمهوری چین می‌نویسد این توافق برای پکن مهم بود چرا که با نارضایتی در داخل و اعتراض‌ها در هنگ کنگ روبرو است.

بلومبرگ تاکید  می‌کند: با این حال، این توافق هیچ کاری برای حل و فصل سیاست‌های صنعتی تنش‌زا میان چین و آمریکا انجام نداد. همچنین از کنار رقابت بین دو طرف بر سر آینده فناوری نسل پنجم، نزاع ژئوپلیتیکی در تایوان و دریای چین جنوبی و سیاست های سختگیرانه پکن در منطقه سین کیانگ، عبور کرد.

این رسانه آمریکایی می‌افزاید: رئیس جمهوری چین از این توافق بهره‌برداری سیاسی خواهد کرد، زیرا او اکنون می‌تواند پاسخی به انتقادها در داخل درباره سیاست خارجی تهاجمی‌تر چین بدهد و بگوید که با انعطاف پذیری توانسته است به توافق دست یابد.

پس از حدود یک سال و نیم تنش و جنگ تعرفه‌ای، سرانجام روز جمعه گذشته، پکن و واشنگتن بر سر تدوین روابط تجاری تازه با یکدیگر به توافق‌های اولیه‌ای دست پیدا کردند.

هنوز متن کاملی از این توافق منتشر نشده است اما دو طرف تائید کرده‌اند که در مورد برخی کالاها تعرفه‌ها به قبل باز می‌گردد؛ همچنین قرار است چین در ۲ سال آینده حدود ۲۰۰ میلیارد دلار کالای اضافی از آمریکا کالا وارد کند.

اگرچه چینی‌ها هنوز با خرید این مقدار محصولات کشاورزی از آمریکا موافق نیستند اما گفته‌اند خرید خود را به شدت افزایش می‌دهند.

کارشناسان همچنین توافق را عاملی برای رشد ۲ درصدی اقتصاد ایالات متحده می‌دانند ضمن اینکه احتمال وقوع رکود در سال آینده را کم می‌کند.

به باور ناظران، کشاورزان آمریکایی اکنون از برندگان توافق خواهند بود. در کنار آن‌ها شرکت‌های بزرگی همچون اَپل و دیگر شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه نیز سود سرشاری را کسب می‌کنند. خرده فروشان و مالکان فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سهامداران و سرمایه‌گذاران در وال استریت، تجار و شرکت‌های بزرگ در کنار دولت چین، مهم‌ترین برندگان شرایط کنونی ارزیابی می‌شوند.