گردشگری و توریسم

۴۰درصد طرح جامع فاضلاب اهواز اجرا شده‌است

بهنام مریدی شامگاه دوشنبه در نشست “هم‌گفت” با موضوع کنکاش در مشکلات شبکه فاضلاب اهواز بیان کرد: اهواز با مشکل فاضلاب مواجه است و در این هیچ شکی نیست اما مساله آبگرفتگی خیابان ها به دلیل بارش باران مرتبط با حوزه شهرداری است و طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری این سازمان باید آب ناشی از باران را دفع کند.

وی ادامه داد: کلانشهر تهران نیز تا چند سال گذشته با مشکل دفع آبهای سطحی مواجه بود اما با احداث شبکه دفع آبهای سطحی این مشکل تاحدود زیادی حل شده است، در اهواز نیز شهرداری باید اقدام به ساخت این شبکه های دفع آبهای سطحی کند.

مریدی بیان کرد: درحال حاضر حتی با بارش ۱۰ میلی‌متری باران نیز شبکه دفع فاضلاب دچار مشکل می شود، این شبکه تنها برای دفع فاضلاب تعبیه شده و گنجایش دفع آبهای سطحی را ندارد.

وی ادامه داد: اهواز دارای ۲هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب است که یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده است، جنس این شبکه ها عمدتا بتنی هستند و در اثر ورود فاضلاب ریزش کرده اند.

مدیرعامل آبفا اظهار داشت: در سیل فروردین ماه ۳۳ نقطه اهواز مانند اقبال، کوروش، کوی مشعلی، عین۲، شهرک دانشگاه و گلستان به دلیل مکش منفی شبکه ریزش کرده است، از ۷۰ کیلومتر آسیب دیده تاکنون ۴۰ کیلومتر آسیب دیده اند.

وی اصلاح شبکه فاضلاب آسیب دیده ناشی از سیل را نیازمند اعتبار چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی دانست و افزود: تاکنون تنها ۵۷۰ میلیارد ریال در قالب اوراق به شرکت آبفا تخصیص یافته که با درنظر گرفتن نرخ تنزیل ۳۰۰ میلیارد ریال پرداخت شد.

بارندگی حدود سه ساعته عصر دوشنبه باعث جاری شدن سیلاب در خیابانها و معابر شهر اهواز شد به طوری که زندگی روزمره مردم این شهر مختل شد.

وزیر نیرو نیز روز گذشته درخصوص مشکلات فاضلاب اهواز  از آماده شدن طرح جامعی برای حل مشکل فاضلاب اهواز که منابع مالی آن هم مشخص است خبر داد و  گفت: تلاش می شود برای حل این مشکل با مشارکت دستگاه‌های دیگر و حمایت دولت، طبق برنامه‌ریزی و طراحی صورت‌گرفته در کوتاه‌ترین زمان، اقدام اساسی انجام شود. 

رضا اردکانیان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد، بازدیدها و همفکری‌هایی صورت گرفته برای حل این مشکل افزود: همکاران ما برای حل این مشکل به‌صورت کوتاه مدت و میان‌مدت، مشغول انجام کار هستند و امید است با استفاده از منابع عمومی، کمک دولت و استفاده از صندوق توسعه ملی بتوان این

وزیر نیرو، ریشه مشکل فاضلاب اهواز را در مهیا نبودن سیستم‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی دانست و افزود: این موضوع مستلزم این بوده که در سال‌های گذشته کارهایی در زمینه جمع‌آوری آب‌های سطحی توسط مدیریت شهری صورت می‌گرفته، اما اکنون زمان پرداختن به حل مشکل آن هم با سرعت و البته به شکل همه‌جانبه است.

بارش باران، علاوه بر ایجاد آبگرفتگی معابر و بالا زدگی فاضلاب سبب بروز گره های ترافیکی در شهر شد، با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر وجود سال نرمال بارشی برای استان خوزستان و اهواز باید دید آیا مسئولان به دنبال راهکاری هستند و یا این شرایط تا پایان بارش ها ادامه دارد.