گردشگری و توریسم

مجموعه سوارکاری گنبدکاووس نیاز جدی به بازسازی دارد

بهروز نیازی امروز دوشنبه در نشست خبری اعضای هیات سوارکاری گنبدکاووس اظهار داشت که شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور به عنوان متولی این مجموعه می‌بایست یا با اختصاص اعتبار لازم برای انجام بازسازی و مرمت این مجموعه و یا با افزایش مدت اجاره از یک به سه تا پنج سال به این هیات اجازه مرمت و بازسازی از محل درآمدها یا جذب سرمایه‌گذار داده شود.

وی افزود: مدیریت جدید هیات سوارکاری گنبدکاووس در چند ماه گذشته که مجموعه سوارکاری و برگزاری مسابقات کورس اسبدوانی شهرستان را برعهده گرفته، حدود هفت میلیارد ریال برای انجام برخی اقدامات حفاظتی و عمرانی مجموعه از محل درآمدهای حاصله هزینه کرده است.

نیازی اضافه کرد که بهسازی فضای سبز، حصارکشی دو هزار متر طول اطراف مجموعه سوارکاری، تسطیح و ماسه ریزی پیست سوارکاری با استفاده از دستگاه تراز لیزری، نصب دوربین‌های مداربسته و راه اندازی اتاق مانیتورینگ، نصب پنج دکل ثابت برای فیلمبرداری مسابقات و مستقر کردن داوران سیار در اتاق مانیتورینگ برای رصد مسابقات، بهسازی بخشی از سقف مجموعه و هدایت آب‌ ناشی از بارش‌ها و بهسازی مکان کاربران پیش بینی مسابقات بخشی از این اقدامات بوده است.

وی، ساماندهی مکان اسکان مربیان و نگهداری اسب‌ها، تکمیل حصارکشی دور مجموعه سوارکاری، بهسازی زمین موسوم به مانژ (شوی اسب‌ها قبل از مسابقه)، آسفالت بخشی از مسیر ورودی به مجموعه و انجام درختکاری را از برنامه‌های در دست اقدام هیات سوارکاری ذکر کرد و گفت که برای انجام این امور بویژه تکمیل حصارکشی دور مجموعه و ساماندهی مکان اسکان مربیان و اسب‌ها حداقل به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که مسوولان شرکت توسعه می‌بایست برای اجرایی شدن این طرح‌ها مساعدت نمایند.

سرپرست هیات سوارکاری گنبدکاووس همچنین از آموزش تخصصی و حرفه‌ای به مالکان، مربیان و چابکسواران، شفافیت و نیز اصلاح سیتسم مالی هیات و مسابقات سوارکاری و ترویج سوارکاری و اسبداری به عنوان یک ورزش و صنعت را از دیگر برنامه های کاری هیات سوارکاری این شهرستان در مدیریت جدید برشمرد.

حسام محمدی عضو هیات سوارکاری گنبدکاووس نیز در این نشست خبری، مجموعه سوارکاری گنبدکاووس را ظرفیتی کم نظیر برای توسعه همه جانبه شهرستان بویژه در سه بخش ورزشی، گردشگری، اقتصادی دانست و گفت: در صورتی که این مجموعه ورزشی به هیات امنایی در گنبدکاووس تحویل شود و یا درقالب قرارداد ۵ تا ۱۰ سال به این هیات واگذار شود، سرمایه‌گذاران بومی آمادگی دارند تا برای توسعه مجموعه سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: اشکال فعلی کار در سیستم واگذاری مجموعه سوارکاری گنبدکاووس از سوی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور بحث اجاره سالانه آن به هیات سوارکاری است که در این مدت کوتاه نه تنها هیات بلکه هیچ فرد سرمایه‌گذاری حاضر به هزینه در آن نیست.

محمدی اضافه کرد که هیات سوارکاری اگرچه مستاجر شرکت توسعه است اما به ناچار برای ارائه خدمات مناسب به همه تماشاگران، مربیان، مالکان و چابکسواران مجبور به انجام برخی اقدامات عمرانی و رفاهی است در صورتی که این امور بر عهده مالک مجموعه یعنی شرکت توسعه است.

وی با بیان اینکه در مدیریت‌های گذشته کمتر به بازسازی و مرمت مجموعه سوارکاری گنبدکاووس توجه شده، تصریح کرد که امسال رییس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در بازدید از این مجموعه قول مساعدت ۱۰ میلیارد ریالی داده که تا الان محقق نشده است.

این عضو هیات سوارکاری گنبدکاووس ادامه داد در صورتی که اعتبارات ویژه‌ای برای انجام امورات عمرانی و بازسازی مجموعه تخصیص یابد و یا مجموعه در قالب قراردادی ۳ تا ۵ ساله در اختیار هیات قرار گیرد، می توان با مشارکت بخش خصوصی اقدامات مورد نیاز را انجام و مجموعه را برای استفاده ورزشی و تفریحی عموم مردم آماده کرد.

جلیل مفیدی دبیر هیات سوارکاری گنبدکاووس نیز می‌گوید که از آغاز فصل جدید مسابقات سوارکاری پاییزه این شهرستان که پنج هفته از آن می‌گذرد، ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال درآمد کسب شده که ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آن صرف جوایز نقدی به مربیان، مالکان و چابکسواران و حدود هفت میلیارد ریال نیز صرف امور عمرانی شده و بقیه نیز در حساب هیات موجود است.

وی همچنین افزود که هیات سوارکاری گنبدکاووس از دو سال پیش و در مدیریت قبل ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بدهی معوق برجا گذاشته که تلاش داریم ظرفیت دو تا سه سال آینده این بدهی که بیشتر به مالکان، مربیان و چابکسواران است، پرداخت شود.

مسعود مشرقی دیگر عضو هیات سوارکاری گنبدکاووس نیز از افزایش ۶۰ درصدی جوایز در فصل جدید مسابقات سوارکاری خبر داد و گفت که با مدیریت صحیح در این مجموعه می‌توان علاوه بر پرداخت به موقع جوایز به مالکان، مربیان و چابکسواران و حقوق ۱۳ نفر نیروی رسمی و پنج نفر نیروی روزمزد به همراه ۱۰۰ تا ۱۱۰ نفر از نیروهایی که فقط در دو روز برگزاری کورس به کار گرفته می‌شوند را پرداخت کرد.

وی افزود: مجموعه سوارکاری گنبدکاووس ۱۶۰ هکتار مساحت دارد که ۱۱۵ هکتار آن اراضی زراعی و ۴۵ هکتار دیگر آن هم محیط برگزاری مسابقات و جایگاه نهگداری اسب‌ها است.

به گزارش ایرنا، مجموعه سوارکاری شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس در سال ۱۳۵۳ و به دلیل علاقه وافر مردمان منطقه بویژه ترکمن‌ها به پرورش اسب و سوارکاری در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار احداث شد که اکنون فقط ۱۶۰ هکتار آن باقی مانده و بقیه نیز برای احداث دانشگاه، مرکز تحقیقات کشاورزی و استادیوم ورزشی در سال های گذشته اختصاص یافته است.