گردشگری و توریسم

۵۶ هزار زندانی در کشور گواهی مهارت دریافت کردند

به گزارش ایرنا، ابوالفضل حجتی‌پور روز دوشنبه در آیین معارفه مدیرکل زندان‌های لرستان در سالن جلسات دادگستری شهرستان خرم‌آباد اظهار داشت: در گذشته به محض وقوع جرم در هر جامعه بلافاصله مجازات اعمال شده و اکنون سیر تکاملی را طی کرده و به تناسب پیشرفت زندگی و فرهنگ مجازات ها از قاعده سزادهی و کیفر به سمت جبران خسارات سوق داده شده است.

وی گفت: به محض وقوع جرم امنیت اجتماعی به خطر می افتد و باید خسارات وارد شده را جبران کنیم این طرح به عنوان سیاست عدالت ترمیمی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: رعایت حقوق فردی نشانگر پیشگیری از وقوع جرم و اجرای سیاست عدالت ترمیمی است.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان های کشور ادامه داد: هیچگاه هدف از اجرای مجازات، بحث سزادهی مطرح نبوده و سیاست عدالت ترمیمی مدنظر می باشد.

حجتی پور بیان کرد: در برخی موارد ناگزیر به داشتن زندان و زندانیان هستیم اما باید در راستای سیاست عدالت ترمیمی حرکت کنیم که در این حوزه مجازات قابل بحث و بررسی است.

وی با اشاره به اینکه باید زندان را با ارایه و اصلاح خدمات تربیتی اداره کنند اظهار کرد: اصلاح و تربیت در زندان ها باید مدنظر قرار گیرد.

حجتی پور بیان کرد: بخشی از خدمات در حوزه های مختلف در زندان ها صورت می‌گیرد، نماز مهم ترین فریضه بوده و بیش از یکهزار مبلغ در زندان ها این مهم  را برای زندانیان بجا می آورند.

وی گفت: ۲۴۸ دارالقرآن فعال است و سعی می‌کنیم زندانیان را با قرآن مأنوس کنند همچنین ۲۱ هزار نفر در رشته حفظ قرآن فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه ۵۶هزار گواهی مهارت در سال ۹۷ صادر و تحویل زندانیان شد گفت: ۲۵هزار اشتغال مولد توسط زندانیان صورت گرفت همچنین ۲۲۰ انجمن حمایت از زندانیان فعال بوده که ۸۷ میلیارد تومان در سال ۹۷ به خانواده زندانیان کمک شده است.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان های کشور افزود: در سال۹۷، سه هزار و ۵۰۰ نفر از زندانیان آزاد شده مشغول بکار شده اند و زندانیانی که تحت مراکز تربیتی بوده آماربرگشت آنها زیر صفر است.

حجتی پور افزود: بیماران در زندان مورد مراقبت قرار می‌گیرند و غربالگری برای زندانیان اجرا می شود.

طی حکمی از سوی اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، عبدالمجید کشوری به عنوان مدیرکل زندان‌های لرستان معرفی شد.