اماکن دیدنی ایران

چه کسانی حق‌الکشف آثار باستانی را دریافت می‌کنند؟


چارتر

مدیرکل امور موزه‌های کشور نحوه اجرای طرح پرداخت حق‌الکشف آثار باستانی را تشریح کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه‌های کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگیدرباره نحوه اجرای حق‌الکشف که در حدود یک سال پیش توسط علی‌اصغر مونسان، وزیر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح شده بود، گفت: شاید اگر بحث حق‌الکشف را با دو مفهوم توضیح بدهیم تا اندازه‌ای برای مخاطبان روشن شود؛ یک حق‌الکشف متعلق به دستگاه‌ها، نیرو‌های انتظامی و دستگاه‌های مرتبط با امور قضایی و انتظامی است؛ آنها در راستای وظایف و مسئولیتشان به آثاری که توسط قاچاقچی‌ها و از طریق حفاری‌های غیرقانونی و طرق مختلف به دست آمده‌اند، می‌رسند و بر اساس قانون به کاشفان چنین آثاری حق‌الکشف پرداخت می‌شود.

او افزود: افرادی هم هستند که به صورت اتفاقی مثلاً در زمان کشاورزی یا بازسازی خانه‌شان به آثاری از جنس فلزات گران قیمت مثلا از طلا و نقره دست پیدا می‌کنند. در چنین زمانی اگر به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراجعه کنند و برای سازمان نیز محقق شود که آثار از طرق ذکر شده به دست آمده، وزارتخانه موظف است آثار به دست آمده را وزن کند و ۲ برابر قیمت طلا یا نقره را به قیمت روز به فردی که آثار را کشف کرده پرداخت کند.

مدیر کل امور موزه‌های کشور بیان کرد: طرح پرداخت حق‌الکشف پیش از این نیز مطرح بود و آنچنان که ممکن است تصور شود طرح تازه‌ای نیست؛ اما اخیراً تسریع شده و منابعی برای آن در نظر گرفته شده است. این طرح بسیار حساب شده است و کاملاً در راستای اهداف میراث فرهنگی کشور است. مشکلی در خصوص نحوه اجرای آن نیست و ما در سال‌های گذشته در مواردی حق‌الکشف پرداخت کرده‌ایم.