اماکن دیدنی ایران

عکس‌ها و متن‌ها، جایگزینی برای گردشگری‌های تاریخی


چارتر

 عضو هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی،گفت: تخریب مکان‌های گردشگری در کشور موجب شده تا عکس‌ها و متن‌های به جا مانده از آثار تاریخی بار دیگر زنده شده و اهمیت پیدا کنند.

ایرنا: احمد چایچی این مطلب را در کارگاه آموزشی « باستان شناسی تاریخی، گردشگری و تاریخی راه انزلی به تهران در دوره قاجار » که به همت پژوهشکده گردشگری برگزار شد، مطرح کرد.
وی تصریح کرد: امروزه به دلیل تخریب و از بین رفتن برخی اماکن تاریخی در کشور وجود متن در باستان شناسی تاریخی از اهمیت خاصی برخوردار است و ما با وجود عکس ها و متن های باقی مانده از آن دوران ها می توانیم به گذشته خود پی ببریم.
وی افزود: نیاز امروز ما در گردشگری تاریخی به متن و عکس های به جا مانده بسیار است.
چایچی با بیان اینکه مخاطب گردشگری عام است، ادامه داد: مطالعات و تحقیقات گسترده در گردشگری موجب نگارش متن هایی می شود که ما را با گذشته بیشتر آشنا می کند.
او عنوان کرد: در این کارگاه آموزشی مسیر انزلی به تهران و بالعکس و آثار باقی مانده از دوره قاجار در این مسیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی به وجود ۳۰۰ عکس باقی مانده برای این مسیر اشاره کرد و گفت: وجود این عکس ها تحول عمده ای را در برنامه گردشگری ایجاد خواهد کرد.
عضو هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی اظهار داشت: در مستند گردشگری تاریخی ما با تنوع فوق العاده زیادی مواجه هستیم که نیاز مند سرمایه گذاری است تا بتوانیم طبق اسناد و مدارک و یا عکس های به جا مانده آثار تاریخی و یا مکان های تاریخی را که تخریب شده و یا از بین رفته اند را بازسازی کنیم ویا بسازیم.
چایچی در ادامه تعاریفی را از گردشگری، تاریخ، علم باستان شناسی، باستان شناسی تاریخی و گردشگری تاریخی ارائه داد.
وی در تکمیل تعریف گردشگری تاریخی عنوان کرد که نوعی از گردشگری است که بر روی سرگذشت برخی مکان ها، انسان ها، اشیا و رویدادها تکیه می کند.
این عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی، تاکید کرد: گردشگری تاریخی می تواند کاملا تخصصی و یا به صورت ترکیبی با دیگر گردشگری ها انجام می شود و یکی از مشکلات این نوع گردشگری آمیخته شدن تاریخ با اسطوره و افسانه است.
در این کارگاه عکس های مختلف از آثار مسیر انزلی به تهران در دوره قاجار به نمایش گذاشته شد.