اخبار گردشگری

شهر آدم های بی دهان محافظت بیشتری می شود

نادر فلاحی از آخرین اخبار شهر یئری اردبیل بعد از قرار گرفتن در لیست آثار ملی خبرداد.

شهر یئری از توابع روستای ارجق اردبیل است که از نظر قدمت و تاریخ بنا به گفته های باستان شناسان به بیش از ۸ هزار سال پیش از میلاد برمی گردد و دارای سنگ برافراشته هایی به شکل انسان است که چهره های انسانی دارند و بیشتر شان دهان ندارند. علاوه بر شگفتی های پیشتر گفته شده، در میان این سنگ برافراشته های بی دهان مرد، فقط یک زن سنگی ایستاده وجود دارد که دارای دهان است. از این گونه سنگ های برافراشته یک قطعه در آذربایجان و هفت قطعه در حفاری کردستان ترکیه کشف شده است.

نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان اردبیل، در خصوص عملیات اجرایی نصب سازه های پوشش پایگاه ملی شهر یئری مشگین شهر عنوان کرد: سال گذشته قول مسقف کردن این مجموعه که مطالبه به حق مردم استان بود را دادیم و امروز به لطف خدا اعلام میکنیم عملیات پوشش این محوطه باستانی در اسرع وقت به سرانجام می رسد.

عملیات احداث سرپوش و حفاظت محوطه باستانی شهریری با پیگیری های نماینده، ولی فقیه در استان، حجت الاسلام و المسلمین عاملی و استاندار اردبیل انجام شده و با قوت تداوم دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل توضیح داد: طرح جامع ساماندهی شهر یئری بعد از سال ها مطالبه مردمی، مطالعه و بر اساس آن این شهر در سال گذشته به عنوان اولین پایگاه ملی استان معرفی شد که بی شک در افزایش جذب اعتبار سالانه و ساماندهی آن تاثیرگذار است.

این محوطه تاریخی با دوربین مدار بسته حصار بندی شده و توسط نگهبان، شبانه روز محافظت می شود. علاوه بر این، برای محافظت ویژه از سنگ افراشته ها در پاسخ به مطالبه چندین ساله مردم، سازه حفاظتی با پیشرفت ۱۰۰ درصد اجرا شده و لایت پنل های آن نیز در مرحله مناقصه و واگذاری به بخش خصوصی است.

با اجرای سازه محافظ، تمامی سنگ افراشته ها در داخل آن قرار گرفته و از تخریب و فرسایش جلوگیری می شود. در عین حال با همکاری دانشگاه هنر تبریز مطالعات جامعی از قدمت، مشخصات و ویژگی های سنگ افراشته ها انجام خواهد شد.
او مطرح کرد: به منظور معرفی این محوطه باستانی، تابلو های معرفی نصب شده و برای اولین بار تاسیسات رفاهی شامل سرویس بهداشتی و نمازخانه در حال احداث است که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان اردبیل ادامه داد: علاوه بر این، از محوطه باستانی تا روستای پیرازمیان سنگ فرش به طول هزار متر اجرا شده است.

در فاز نخست پروژه های در دست اجرا ۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و ۲ میلیارد تومان دیگر نیز هزینه می شود.
نادر فلاحی گفت: مجموعه اقدامات انجام شده نه تنها منجر به بهبود ساماندهی این محوطه باستانی می شود بلکه در معرفی این اثر در سطح جهانی موثر خواهد بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
باشگاه خبرنگاران جوان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.