اماکن دیدنی ایران

خورشت های فارس غذای محبوب اروپایی ها/گردشگران خارجی دوغ نمی نوشند، اصرار نکنید!


چارتر

خوراک از انواع گردشگری ها است که چند سالی است طرفداران بسیاری پیدا کرده اما این پدیده هنوز در کشور و به تبع آن در فارس جایی ندارد.

حاجیه جعفرزاده:

زمانی که در منوی رستوران ها تنوع خوراک دیده نمی شود ویا برخی از آژانس ها برای کم شدن هزینه ها از خوراک های ارزان قیمت و تکراری در تور ها استفاده می کنند چطور انتظار می رود که گردشگری خوراک رونق بگیرد و یا گردشگران با انواع خوراک ها و عذاهای سنتی ایران زمین آشنا شوند. با این وجود هستند گردشگرانی که در سفر چند روزه خود به دنبال خوراک های سنتی و اصیل مقصد سفر می گردند. به اعتقاد برخی از فعالان حوزه گردشگری ایرانی ها ذایقه بسته ای دارند و در مقصد سفر کمتر به دنبال تجربه کردن خوراک ها و غذاهایی جدید می روند اما گردشگران خارجی به خصوص اروپایی ها ترجیح می دهند انواع غذا ها را بچشند با توجه به این موضوع جا دارد در فارس که مملو از خوراک های سنتی و آش های اصیل ایرانی است این موضوع مورد توجه دست اندرکاران این حوزه قرار گیرد که بی تردید تاثیر به سزایی در رونق گردشگری و اقتصاد بومی منطقه دارد.
بار ها گفته شده که فارس از تنوع غذایی، نان ها و دم نوش ها برخورداراست اما از این تنوع و حتی تعدد در منوی رستوران ها و اماکن گردشگری این استان خبری نیست.
تنوع خوراک های سنتی در گردشگری فارس جایی ندارد، هر چند که این موضوع می تواند به توسعه گردشگری و حتی افزایش مدت اقامت گردشگران در این استان کمک کند.
در این باره سعید نگهبان فرد نایب رییس انجمن راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی فارس به خبرنگار ما گفت: ذایقه مردم جنوب اروپا شباهت بسیاری به ذایقه ایرانی ها دارد .
به گفته وی به طور کلی اروپایی ها خوراک هایی که پخت و پز و مراحل طبخ متفاوتی دارند را بیشتر می پسندند برای نمونه خورشت های فارس خوراک محبوب آن هاست .
این راهنمای گردشگری فارس با بیان اینکه گردشگران اروپایی بر خلاف آسیایی ها ذایقه بازی دارند و تجربه چشیدن انواع خوراک ها را از دست نمی دهند ،افزود: خوشبختانه تنوع عرضه خوراک های فارس با بوم گردها بهتره شده و وضعیت نسبت به ۵ سال قبل مطلوب تر است.
نگهبان فرد افزود: در بوم گردی ها انواع خوراک های سنتی و خورشت ها با تزیینات و طراحی های متنوع سرو می شود که برای گردشگران بسیار خوشایند است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه گردشگران خارجی دوغ نمی نوشند، اضافه کرد: انواع سوپ ، آش و خورشت ها بیشتر از کباب ها برای گردشگران خارجی جذابیت دارد.
نایب رییس انجمن راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی فارس ادامه داد: تنوع و تعدد خوراک ها و دسر های فارس کم نیست اما در اکثر رستوران ها این تنوع دیده نمی شود.
نگهبان فرد در ادامه این گفت و گو با ذایقه گردشگران چینی هم اشاره کرد و گفت: هم اکنون شرایط ورود این نوع گردشگران به ایران تسهیل تر شده و با توجه به اینکه این گردشگران ذایقه بسته ای دارند و ترجیح می دهند در مقصد سفر هم خوراک های چینی بخورند جا دارد در تاسیسات گردشگری و رستوران ها هم متناسب با ذایقه این گردشگران غذا سرو شود.