گردشگری و توریسم

استاد معین، نماد ماندگاری ایران است

به گزارش خبرنگار ایرنا سید عباس صالحی پنجشنبه شب در مراسم چهل و هشتمین سالگرد درگذشت استاد محمد معین در آستانه‌اشرفیه با اشاره به دیدار عصر امروز خود با احمد سمیعی گیلانی که در آستانه روز قلم انجام شد، حضور در این مراسم و آرامگاه دکتر معین به عنوان یکی از ستارگان زبان و ادبیات فارسی را مغتنم شمرد و افزود: استاد معین، استادیست که تک تک ایرانیان طی دهه های اخیر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، بر خوان فیض او نشسته‌اند و بهره برده اند.

وی ادامه داد: آستانه‌اشرفیه به اعتبار بزرگان دین و نیز به اعتبار بزرگان جهاد و شهادت از دکتر حشمت همیار میرزاکوچک خان جنگلی تا شهید عارف خوش سیرت و صدها شهید دیگر و نیز استاد محمد معین، جایگاهی ویژه در ایران اسلامی و گیلان دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استاد معین را نماد ماندگاری ایران توصیف و اضافه کرد: دکتر معین، نمادیست برای اینکه چگونه یک بزرگ‌مرد کوشید تا خشت خشت فرهنگ ایرانی که به ما به میراث رسیده را پاس دارد، بر این خشت ها بیفزاید و بنیان آن را محکم تر کند.

صالحی افزود: ادای احترام به استاد معین، فرصتی است برای اینکه نسل های معاصر و آینده بدانند که دکتر معین ها که بودند، چه کردند و چگونه می‌توان راه آنان را ادامه داد.

وی با اشاره به شخصیت خودساخته استاد محمد معین و تلاش های او که مانع از سقوط اراده و عزمش شد، گفت: اینها حجت های الهی برای انسان هستند که هیچ عذر و بهانه ای برای معین شدن نیست و می‌توان در خردسالی و در این سنین از هر دو نعمت پدر و مادر محروم شد، اما نعمتی دیگر را به دست آورد به نوعی که وصی دهخدا و وصی نیما شد و اینها مواردی کوچک نیست.

وی خاطرنشان کرد: استاد محمد معین توانست خدمات قابل توجهی را به فرهنگ و ادبیات ایرانی ارائه دهد اما شاید کانون خدماتش، نقشی بود که در فرهنگ‌نامه‌نویسی داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایرانی ها حدود ۱۰ قرن سابقه فرهنگ‌نامه‌نویسی دارند ولی در زبان های اروپایی این سابقه حدود پنج قرن است حال اینکه در زبان فارسی از قرن پنجم، ما فرهنگ‌نامه ها و قطعنامه های فارسی داریم و دکتر معین هم به اعتبار شناختش از سنت کلاسیک لغت‌نامه‌نویسی و هم به اعتبار شناخت از روند لغت‌نامه‌نویسی ها و فرهنگ‌نامه های نوین، سهم بسزایی در ارتقاء و جذب لغت‌نامه‌نویسی ایرانی داشت و این، جایگاه کمی نیست.

وی ادامه داد: لغت‌نامه استاد معین، مجموعه ای عظیم و غنی با ویژگی‌های مختلف و گنجینه ای از ذخایریست که در لغت‌نامه دهخدا سراغ داریم ضمن آنکه فرهنگ‌نامه نویسی و تصحیح برهان قاطع به عنوان یک واژه‌نامه زبان فارسی که از سوی دکتر معین، تصحیحی انتقادی با توضیحاتی سودمند شد، ویژگی هایی ارزشمند دارد.

استاد محمد معین نهم اردیبهشت ماه سال ۱۲۹۷ در شهر رشت و در خانواده ای از علمای روحانی متولد شد. تصنیف و تألیف ستاره ناهید، حافظ شیرین‌سخن، یک قطعه شعر در پارسی باستان، شاهان کیانی و مرزبان‌نامه، تصحیح کتبی چون دانشنامه علایی تألیف ابن‌سینا، چهار مقاله تألیف نظامی عروضی سمرقندی، مجموعه اشعار دهخدا، ترجمه روان‌شناسی تربیتی و کتیبه‌های پهلوی از جمله فعالیت‌های استاد معین است.
از این اندیشمند بزرگ، مقالات و آثار مهم دیگری به چاپ رسیده که گردآوری و چاپ لغت‌نامه معین یکی از آثار بزرگ این استاد و اندیشمند فارسی به شمار می‌رود.
این استاد فرهیخته در نهم آذرماه سال ۱۳۴۵ به سبب عارضه سکته مغزی در بیمارستانی در تهران بستری شد و در اثر همین عارضه نیز به حالت اغماء رفت. سرانجام دکتر معین در ۱۳ تیرماه سال ۱۳۵۰ وفات یافت و هم اکنون نیز آرامگاه این استاد اندیشمند در آستانه اشرفیه و در کنار رودخانه حشمت رود قرار دارد.
شهرستان آستانه اشرفیه در ۳۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز نیز با استاد احمد سمیعی گیلانی پدر ویراستاری ایران در رشت دیدار کرد. سخنرانی در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انصاری و نورانی و شهدای کارمند استان در گلزار شهدای رشت از دیگر برنامه های سفر صالحی به گیلان بود.

۷۴۷۱/‏۲۰۰۷/‏