گردشگری و توریسم

دولت ۱۸۰هزار میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال روستایی اختصاص داد

به گزارش ایرنا، محمد امید روز پنجشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد افزود: دولت دوازدهم برای ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق محروم با همکاری مجلس شورای اسلامی یک تصمیم بزرگی را اتخاد کرده است.

به گفته وی، در این زمینه دولت یک لایحه ۱.۵ (یک و نیم) میلیارد دلاری از محل صندوق ملی توسعه اختصاص داده است که ابتدا این میزان یک میلیارد دلار بود که با عنایت مقام معظم رهبری این اعتبار به ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یافت که این مساله نشان از توجه مقام معظم رهبری به روستاهاست.

امید گفت: بانک های عامل نیز از محل منابع خود به همین میزان اعتبار برای توسعه اشتغال در روستاها و مناطق عشایری اختصاص داده اند که در مجموع ۱۸۰ هزار میلیارد ریال برای این امر در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه مناطق روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق عشایری را از برنامه های مهم دولت عنوان کرد و گفت: ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته از مهاجرت به شهرها جلوگیری می کند و به تولید در روستاها کمک می کند.

امید اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران از بدو استقرار تاکنون در روستاها و مناطق محروم کشور کارهای بزرگی را در ۴۰ سال اخیر انجام داده است که از افتخارات و بهترین آمارهای نظام است.

به گفته وی، هم اکنون ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد و ۶۰ هزار آبادی دارای سکنه در کشور موجود است و برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار زیرساخت های لازم از جمله آب، برق، جاده تلفن وجود دارد.

وی تصریح کرد: در این بین بیش از ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور دارای راه آسفالت است و مابقی نیز در دست احداث است و از نظر زیرساختی آموزشی نیز روستاهای دارای مدرسه و مراکز بهداشتی است و در کنار این زیرساخت ها، خدمات جدید از جمله پست بانک، اینترنت نیز ایجاد شدها است.

امید یادآور شد: بیش از ۸۸ درصد از روستاهای کشور گازرسانی شده است و ۹۵ درصد از جمعیت روستاهای کشور از نعمت انرژی پاک گاز برخوردار شده اند که این یک سند افتخار برای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

معاون توسعه مناطق روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: استان چهارمحال و بختیاری جایگاه خوبی در زیرساخت های روستایی دارد و شاید نقاطی در استان باشد که هنوز زیرساخت های کامل ندارد، اما وضعیت مطلوب است.

امید گفت: چهارمحال و بختیاری در اختصاص اعتبار از محل اعتبارات اشتغال روستایی گام های مثبتی برداشته است و حذب اعتبارات اشغالزایی روستایی به این استان حتی از استانهای بزرگتر مانند اصفهان و فارس بیشتر است و یک امتیاز برای استان است.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد نیز گفت: بخشی مهمی از کشور و دستگاه های اجرایی کشور توسعه مناطق روستایی و عشایری و مناطق محروم است و در این زمینه باید با تمام توان برای رفع محرومیت ها وارد میدان شد.

حجت الاسلام محمد علی نکونام افزود: عدالت جز شعارهای اصیل انقلاب است و باید عدالت در همه نقاط کشور اجرا شود و نگاه عدالت محورانه باید در همه زمینه ها باشد و مقام معظم رهبری نگاه عدالت محورانه به همه بخش ها دارد.

به گفته وی، شمارش و احصاء روستایی که استحقاق عدالت و توسعه متوازن را دارند باید از سوی مناطق توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری انجام شود و اگر بشود باید اعتبار برای از نقاط کمتر توسعه یافته بیش از دیگر نقاط باشد.

به گزارش ایرنا، در این نشست معاونان استاندار چهارمحال و بختیاری گزارشی از عملکرد بخش روستایی و مناطق عشایری استان را ارائه کردند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۴۷ هزار نفر با بیش از ۸۰۰ روستا و آبادی است.

۲۰۹۷