گردشگری و توریسم

"تنها درلحظه" با "موزیکالی‌گرافی"

نمایشگاه‌های آثار هنری هنرمندان جوان و پیشکسوت همزمان با دومین هفته فصل تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، میزبان اهالی هنر و علاقمندان هستند.

“تاسیان یا نگرانی ناشناس” در گالری هما

نمایشگاه نقاشی‌های انفرادی امیر سقراطی با عنوان “تاسیان یا نگرانی ناشناس” عصر جمعه پیش رو (۱۴ تیر) افتتاح می‌شود و تا سه شنبه ۲۵ تیر ادامه خواهد داشت. گالری هما در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک واقع است.

“موزیکالی‌گرافی” در نیاوران

نمایشگاه “موزیکالی‌گرافی” با آثار موسیقایی خوشنویسی بهمن پناهی جمعه پیش رو در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می‌شود و تا ۲۸ تیر ادامه خواهد داشت. پناهی درباره این نمایشگاه می‌گوید: موزیکالیگرافی یک جنبه مفهومی است. مفهومی که با برداشت لایه‌های مختلف از ساختار صوتی و تصویری موسیقی و خوشنویسی به ظهور می‌رسد. هر اندازه که درک و واکاوی ما از جنبه‌های مختلف زیبایی‌شناسی، کالبدی و اجرایی این دو رشته هنری عمق یابد، به ریشه‌های مشترک و موازی بیشتری دسترسی می‌یابیم. خوشنویسی، موسیقیِ تصویری است که عنصر «زمان» را در خود حبس کرده و موسیقی، خوشنویسی که بُعد ارتعاش را به ادراک تصویری ما می‌افزاید.

فرهنگسرای نیاوران در تهران، میدان نیاوران (باهنر)، خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران قرار دارد.

“و این صدای سخن عشق است” در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

نمایشگاه نقاشی‌خط و کالی‌گرافی عاطفه نوشاوند با عنوان «و این صدای سخن عشق است» با حمایت معنوی کمیته هنرهای تجسمی ایکوم () ایران و مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، عصر جمعه ۱۴ خرداد در نگارخانه و مرکز هنری سعدآباد افتتاح شده و تا ۲۳ تیر هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۳ پذیرای علاقمندان است.

“فضای سبز” در گالری اعتماد ۲

نمایشگاه انفرادی شاهین نوروزی با عنوان “فضای سبز” جمعه ۱۴ تیر در گالری اعتماد ۲ افتتاح می‌شود و تا سه شنبه ۱۵ مرداد ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ واقع است.

در بخشی از توضیح این نمایشگاه آمده است: فرسایشی بین سعی من در ورز دادن و انتظام آنها و میل تصاویر به آزادی و سیال بودن. گاهی فکر می‌کنم فضا، موقعیت، زمان، تاریخ، کلمات و حتی حافظه‌ام نیز در این میل با تصاویر همدست می‌شوند و مرا در تلاطمی ابدی بین امر زیبا و موقعیت موجود رها می‌کنند.

“آقا و خانم دودل” در باغ‌موزه هنر ایرانی

پنجمین نمایشگاه دودلینگ آرت ایران با عنوان “آقا و خانم دودل” به میزبانی گالری پردیس با نمایشگاه گردانی هانی نجم و سالومه گل‌نراقی عصر جمعه ساعت ۱۷ در باغ‌موزه هنر ایرانی افتتاح می‌شود و تا ۲۸ تیر ادامه خواهد داشت.

به گفته مرحوم احمدرضا دالوند دودلینگ آرت نوعی خط‌خطی کردن است با پشتیبانی عقل و نه فقط شهود. فرد ابتدا به هر طریقی که می‌تواند باید تمرکز کند. وقتی آرام و متمرکز شد، همچنان که ایده‌ها و احساسات به ذهن می‌آیند، صرفاً آنها را به صورت خط‌خطی روی یک برگ کاغذ سفید تمیز خط‌خطی کند همین‌طور که به گفت و شنود می‌پردازد، خط‌خطی کردن را ادامه دهد. دودلینگ، نوعی خودشناسی است، همان قدر کهن که مدرن و تبدیل خودشناسی گنگ و غریزی به یک خودشناسی آگاهانه، ژانر “هنر عمومی” محسوب می‌شود. این نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در باغ‌موزه هنر ایرانی واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از پل پارک وی، خیابان فیاضی، خیابان بوسنی هرزگوین، سه راه دکتر حسابی برپا خواهد بود.

“تنها در لحظه” در نگارخانه انتظامی

نمایشگاه انفرادی پریسا سرلک با عنوان “تنها درلحظه” که توسط سعیده جوراب بافان گردآوری شده T جمعه در نگارخانه انتظامی افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه ۱۹ تیر ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، روبروی فروشگاه اتکا و شهرکتاب پلاک ۶۰۸ طبقه دوم، واحد ۵ است.

“هورقلیا” در گالری ویستا

نمایشگاه نقاشی‌های انفرادی ارغوان حیدری مجد با عنوان “هورقلیا” جمعه افتتاح می‌شود و تا جمعه آینده (۲۱ تیر) ادامه خواهد دااشت. این نمایشگاه در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ واقع شده است.

“نقاشی” در گالری گلستان

نمایشگاه انفرادی آثار عباس لطیفی جمعه در گالری گلستان افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه (۱۹ تیر) ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ واقع شده است.

“سپوکو | لبه‌ی ابر” در گالری اعتماد ۱

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های سیمین کرامتی جمعه در گالری اعتماد ۱ افتتاح می‌شود و تا سه شنبه (۱۵ مرداد) ادامه خواهد داشت.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «سپوکو: به مرگ خودخواسته ژاپنی گفته می‌شود که به سبب دریدن شکم موجب می‌شود. این شیوه مرگ در اصل متعلق به سامورایی‌ها بوده که بعدها به وسیله افراد دیگر و به خاطر حفظ حرمت شخصی و یا خانوادگی اجرا می شده. در این مجموعه که من آن را به طور سمبولیک سپو کو نامیده‌ام، به نوعی سعی در جسمیت بخشیدن به جدال‌های هر روزهای فردی و اجتماعی داشته‌ام. نمی‌توان گفت زن‌هایی که در این مجموعه به تصویر کشیده‌ام فرشته خو هستند یا پلید، زنده هستند یا جان باخته، اما همه شان قطعاً نبردی سنگین را پشت سر گذاشته‌اند و بال‌هایشان در آمدی است حاصل شده از غرور و شجاعتشان.

لبه‌ی ابر: تو انگار کن که من با خود تو حرف می زنم، تو انگار کن به تماشای داستانی پر از رنگ نشسته‌ای. من می‌دانم از یک ناکجا آویزانم، که بر لبه‌ی ابرها به تعلیق دچارم. می دانم این رطوبت ناپایدار ابرهاست که در امتداد عبور از تارهای صوتی من چیزی شبیه به کلمه خلق می‌کند. از این لبه‌ی محو شونده، به آسمان گه خیره میشوم تصویری از تو می بی نم که از خود حقیقیات پر رنگ تر است.»

این گالری در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ واقع شده است.

“۹۵/۹۷” در خانه هنرمندان

نمایشگاه گروهی نقاشی به همت انجمن هنرمندان نقاش ایران با عنوان «۹۵/۹۷» عصر جمعه گذشته (۷ تیر) در گالری‌های تابستان، پاییز، زمستان و میرمیران خانه هنرمندان ایران برگزار شد و تا ۱۸ تیر برپاست. در این مجموعه ۱۹۷ اثر از ۱۳۰ هنرمند به نمایش درمی‌آید. آثار ارائه شده در این نمایشگاه حول موضوع مشترکی گرد نیامده است، بلکه نمایشی از جست‌وجوی شخصی اعضای جدید انجمن است که در دو سال اخیر به جمع اعضا پیوسته‌اند.

این نمایشگاه تصویری از نقاشان نسل امروز را به نمایش می‌گذارد و نمایش آثار موجود، می‌تواند امکان بروز برخی خصلت‌ها و ذائقه بصری نقاشان معاصر را فراهم کند؛ خصلت‌هایی که گاه تغییر فضای فرهنگی اجتماعی را به نمایش می‌گذارند و در خیابان طالقانی، خیابان فرصت (موسوی) شمالی، ضلع جنوبی پارک هنرمندان برپاست.

“مه و خورشید” در گالری شیرین

مجموعه‌ای از جدیدترین طراحی‌های فرح اصولی با نام “مه و خورشید” که پیش از این در جایی نمایش داده نشده است عصر جمعه گذشته در گالری شیرین رونمایی شد و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

هم‌زمان با رونمایی کتاب “مه و خورشید” اصل آثار موجود در کتاب نیز بر دیوار گالری به نمایش درمی‌آیند. نمایشگاه آثار فرح اصولی تا ۱۹ تیر در این گالری به نشانی خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ۵ برپاست. نگارخانه استاد لرزاده مؤسسه صبا واقع در خیابان ولی عصر (عج) – تقاطع خیابان طالقانی – شماره ۱۵۵۲ است.

“خط آزاد” درگالری آرتیبیشن

نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط با هدف گردآوری مجموعه آثارِ سه نسل از پیشگامان عرصه نقاشی‌خط تا ۱۶ تیر درگالری آرتیبیشن ادامه خواهد داشت.

هنرمندان این نمایشگاه از سه نسل مختلف هستند. در بین هنرمندان نسل اول و پیشگام این نمایشگاه آثاری از حسین زنده‌رودی، رضا مافی، فرامرز پیلارام، محمد احصایی، جلیل رسولی، نصرالله افجه‌ای و صادق تبریزی حضور دارد. در کنار نام این هنرمندان، آثار نسل دوم هنرمندانِ صاحب سبک مانند محمود زنده‌رودی، حمید عجمی، عین‌الدین صادق‌زاده، عنایت‌الله نظری‌نوری، رضا رینه‌ای، صادق طهرانی و بهرام حنفی به نمایش گذاشته می‌شوند.

گالری آرتیبیشن واقع در خیابان گل نبی، میدان شهید احمدی روشن (کتابی)، خیابان ساسانی پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک ۶ است.

“چند روزی در میان” در گالری مرکز نبشی

نمایشگاه گروهی عکس “چند روزی در میان” تا ۲۸ تیر در مرکز نبشی به نشانی میدان هفت تیر، خیابان کریم‌خان، خیابان استاد نجات‌اللهی، کوچه خسرو، پلاک ۵١ برپاست.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: در هفتاد و نهمین سالگرد زادروز عباس کیارستمی، «چند روزی در میان» شاید بهانه‌ای است، تا در مقام پاسداشت و احترام، ۷۹ هنرمند، هریک به بیان و نگاه خویش، روایتی از زندگی را ثبت و در میان قاب‌هایی یکسان به او تقدیم کنند. به او که وقتی آمد آمد، وقتی بود بود، و وقتی رفت بود.

“ریاکارانه” در گالری اعتماد نگارستان

نمایشگاه آثار حامد دندی با نام ریاکارانه تا ۲۵ تیر در گالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقمندان است.

در بخشی از بیانیه آن آمده است: «درخشش چقدر ریاکارانه و فریبنده است

هر روز، هر لحظه، در جستن راهی برای درخشان کردن

تو فقط نگاه کن. همین!»

“نقاشی” در اُ

نمایشگاه نقاشی رسول اکبرلو ۷ تا ۱۹ تیر در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برپاست.

“لحظه قبل از ادراک” در آتبین

نمایشگاه نقاشی سامان فرهنگی با نام “لحظه قبل از ادراک” ۷ تا ۱۸ تیر در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ قرار دارد.

“مجموعه خانه‌های قدیمی” در خط سفید

نمایشگاه نقاشی اکبر رفیعی با نام “مجموعه خانه‌های قدیمی” ۷ تا ۱۷ تیر در گالری خط سفید به نشانی خیابان ولی‌عصر، روبروی جام جم، کوچه پروین، پلاک ۲۲ برپاست.

“ساکنان مویه” در سیحون

نمایشگاه نقاشی ابوالفضل رفیعی با نام “ساکنان مویه” ۷ تا ۱۹ تیر در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برپاست.

“کرشمه شیرین” در چهار

نمایشگاه خط کرشمه سامان مؤمنی با نام “کرشمه شیرین” ۷ تا ۱۷ تیر در گالری چهار برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ به گالری چهار واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، خیابان اشراقی، پلاک ۴، مراجعه کنند.

“ریاکارانه” در اعتماد نگارستان

نمایشگاه آثار مهدی دندی با نام “ریاکارانه” تا ۲۵ تیر درگالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقمندان است.

“سفر به صبح” در ایوان

نمایشگاه گروهی عکس “سفر به صبح” تا ۱۴ تیر در گالری ایوان برپاست. این گالری در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ قرار دارد.

“رصد” در دستان +۲

نمایشگاه گروهی “رصد” تا ۲۱ تیردر گالری دستان +۲ برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره ۸ طبقه ۲ مراجعه کنند.

“معرفی هاب” در زیرزمین دستان

نمایشگاه آثار سپند دانش با نام “معرفی هاب” تا ۲۱ تیر در گالری زیرزمین دستان برپاست. علاقمندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره ۶ مراجعه کنند.

“نسل رؤیا و تصویر” در لاله

نمایشگاه گروهی تصویرسازی “نسل رؤیا و تصویر” تا ۱۸ تیر در نگارخانه لاله برپاست. علاقمندان به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی مراجعه کنند.

“طراحی‌های رنگی” در هور

نمایشگاه طراحی‌های رنگی فرشید ملکی تا ۱۸ تیر در گالری هور برپاست. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ قرار دارد.

“جامانده” در والی

نمایشگاه آثار طراحی ریحانه افضلیان با نام “جامانده” تا ۱۸ تیر در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برپاست.

“حیرت در آن” در دیلمان

نمایشگاه نقاشی مسعود سعدالدین با نام “حیرت در آن” تا ۲۱ تیردر گالری دیلمان برپاست. این گالری در خیابان شریعتی، خیابان پورمشکانی، شماره ۵۰ میزبان علاقه‌مندان است.