گردشگری و توریسم

جشنواره بازی های ایرانی در جنوب غرب پایتخت برگزار می شود

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی فرهنگسرای خاتم (ص)، محمدصادق دهنادی اظهارداشت: این جشنواره با حضور و هنرنمایی هنرمندان پنج استان ۱۶ تا ۱۸ تیر از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در بوستان لواسانی در جنوب غربی پایتخت؛ شهرک ولیعصر (عج)، خیابان پژاند میزبان شهروندان است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره بازی‌های ایرانی در سه بخش با برنامه‌های متنوع تفریحی، ورزشی، فرهنگی و هنری گفت: بخش نخست جشنواره شامل برنامه‌های میدانی است.

دهنادی افزود: در این بخش ۱۵ ورزش و بازی بومی محلی از جمله طناب کشی، بگیر و ببر، دوزبازی، گردوبازی، هفت سنگ، شال، لی لی، طناب زنی، کمربند، بشین و پاشو، بالابلندی با حضور و آموزش کارشناسان برنامه ملبس به لباس‌های محلی با مشارکت شهروندان بدون محدودیت سنی اجرا خواهد شد.

رئیس فرهنگسرای خاتم (ص) اظهارداشت: بخش نخست تا اذان مغرب و عشاء ادامه خواهد داشت و پس از اقامه نماز جماعت بخش دوم جشنواره شامل برنامه‌های صحنه ای آغاز می‌شود که پس از خوشامدگویی، اجرای برنامه توسط گروه‌های هنری و آئینی از استان‌های مختلف را خواهیم داشت که موسیقی اقوام آذری، کردی، لری، گیلکی و خراسان شمالی شاخص ترین آنهاست.

به گفته وی، پایان بخش برنامه‌های هر شب جشنواره برگزاری مسابقات فرهنگی به صورت مجزا برای بانوان و آقایان و اهدای جوایز به آنان است.

دهنادی، آموزش بازی‌های محلی و سنتی همراه با توزیع بروشورهای آموزشی درباره بازی‌ها، برپایی غرفه‌ها و ایستگاه‌های فرهنگی هنری ویژه کودک و نوجوان، بانوان، مشاوره، سلامت و هنرهای خانگی، برگزاری جشنواره غذاهای سنتی و سفره‌های آئینی و اجرای مسابقات مختلف را از برنامه‌های جنبی این جشنواره عنوان کرد.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۸، احیای ورزش‌های بومی و روستایی و بازی‌های اصیل و سنتی ایرانی را از جمله رویکردهای اصلی جشنواره بازی‌های ایرانی عنوان کرد.

وی با اشاره به کمرنگ شدن سنت‌های انسجام بخش ملی با هجوم رسانه‌های نوین گفت: متأسفانه ورزش‌ها و بازی‌های گروهی اصیل ایرانی نیز در حال رنگ باختن و از بین رفتن است.

دهنادی افزود: بر این اساس احیا و ترویج دوباره این بازی‌های نشاط انگیز و امیدبخش موجب بازگشت مجدد به سنت‌ها و آئین‌های زیبای ایرانی خواهد شد و در عین حال فضایی برای تعلق خاطر جمعی و همراهی و همدلی شهروندان فراهم خواهد ساخت.

تهرام/۷۲۴۵//‏۶۱۳۹