گردشگری و توریسم

سازمان ملل معترضان هنگ کنگی را به خویشتنداری دعوت کرد

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل گفت؛ «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل اعتراضات خیابانی هنگ کنگ را دنبال می‌کند و خواستار خویشتنداری همه طرفین و تعهد به اقدام ضد خشونت و برقراری مذاکرات و گشودن باب گفت وگو است.

دوجاریک افزود: دبیر کل سازمان ملل بر اهمیت احترام به حق داشتن اعتراضات صلح‌آمیز و آزادی بیان و همچنین تعهد همه طرف‌ها به گفت وگو، عدم خشونت و خویشتن داری تأکید می‌کند.

واکنش سازمان ملل در حالی اعلام می‌شود که پلیس هنگ کنگ صبح دیروز (دوشنبه) با اسپری فلفل و باتون با مخالفان دولت که قرار است به مناسبت سالگرد واگذاری هنگ کنگ به چین تظاهراتی عظیم برگزار کنند، درگیر شد.

هنگ کنگ، قطب مالی بین‌المللی، از حدود سه هفته پیش شاهد تظاهرات اعتراضی به طرح دولت برای استرداد متهمان به چین است.

مسدود کردن مسیرهای اصلی شهر با موانع فلزی و پلاستیکی، بار دیگر باعث شعله‌ور شدن تنش‌ها در هنگ کنگ شد. پلیس اندکی قبل از شروع مراسم سالگرد واگذاری هنگ کنگ به چین، با معترضان درگیر شد و چند تن از آنها را بازداشت کرد.

فعالان دمکراسی خواه هنگ کنگ خواستار آزادی‌های دمکراتیک مانند حق انتخاب رئیس این شهر هستند.

منطقه خودمختار هنگ کنگ با هفت میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت، در جنوب چین قرار دارد و از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به‌شمار می‌رود. دولت بریتانیا در ۲۶ ژانویه ۱۸۴۱ میلادی پس از شکست چین، هنگ کنگ را اشغال کرد و یک سال پس از اشغال این جزیره، کنترل آن را به طور کامل به دست گرفت. هنگ کنگ در سال ۱۹۹۷ به جمهوری خلق چین پیوست.

شروع اعتراضات هنگ کنگ به حدود سه هفته پیش و اعتراضات گسترده به طرح جنجال برانگیز استرداد متهمان به چین برمی‌گردد. در پی مخالفت مردمی با این طرح، دولت اجرای این طرح را به حال تعلیق در آورد.