گردشگری و توریسم

ترکیه روی سیبل حفتر

به عقیده کارشناسان، جانبداری امارات و عربستان از نیروهای حفتر که از حمایت دولت شرق لیبی برخوردار است به افتراق موجود در این کشور دامن زده و در مقابل این عده را برای کنترل طرابلس مرکز دولت مورد تائید سازمان ملل که ریاست آن را فائز السراج عهده دار است، تشویق و در ماه های اخیر طرابلس را به میدان جنگ طرفین تبدیل کرده است.

ترکیه به عنوان کشوری که از دولت السراج حمایت می‌کند و طرف مقابل یعنی ژنرال حفتر و گروهش که این روند را در تضاد با اهداف خود می‌بینند در روزهای اخیر محور برخورد ارتش دولت شرقی لیبی قرار گرفته است.

سخنگوی ارتش ملی لیبی که از حمایت دولت شرق این کشور برخوردار است، روز یکشنبه گفت که دستور حمله به کشتی‌های ترکیه‌ای در آب‌های سرزمینی لیبی صادر شده است.

“احمد المسماری” افزود که دستور بازداشت اتباع ترکیه‌ای در لیبی نیز داده شده است.

وی با ادعای اینکه “خاک لیبی به محلی برای اشغالگری ترکیه تبدیل شده است” ادامه داد: به هر نقطه از لیبی که با ترکیه در ارتباط باشد، حمله می‌کنیم.

المسماری با یادآوری اینکه ارتش شرق لیبی هرگونه پرواز هوایی تجاری از لیبی به ترکیه را ممنوع خواهد کرد، گفت: با هر هواپیمای ترکیه‌ای که بخواهد در طرابلس فرود بیاید، به عنوان هواپیمای متخاصم برخورد خواهیم کرد.
سخنگوی ارتش وفادار به ژنرال خلیفه حفتر تصریح کرد: آنکارا پوشش هوایی برای پهپادها ایجاد کرد تا شبه نظامیان (دولت وفاق ملی لیبی) بتوانند وارد شهر غریان شوند.

نیروهای وفادار به دولت شرق لیبی، ترکیه و قطر را متهم می‌کنند که از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند؛ درحالی که دولت فایز السراج رئیس شورای ریاست جمهوری که از حمایت بین المللی برخوردار است، عربستان، امارات و مصر را حامی دولت حفتر معرفی می‌کند.

اتهام زنی به قطر و ترکیه در حمایت از دولت وفاق ملی درحالی مطرح می‌شود که منابع خبری وابسته به این دولت، روز جمعه به نقل از فعالان لیبیایی در شهر غریان در نزدیکی طرابلس گزارش دادند که در این شهر مهمات و ادوات نظامی اماراتی کشف و ضبط شده است.

بر اساس این گزارش، موشک هدایت شونده ضدتانک “جاولین” (Javelin) ساخت آمریکا که واشنگتن به ابوظبی فروخته است، از جمله سلاح‌هایی است که نیروهای دولت وفاق ملی در شهر غریان به غنیمت گرفتند.

شهر غریان در ۷۵ کیلومتری جنوب طرابلس؛ پایتخت لیبی قرار دارد و پیش از کنترل آن به دست نیروهای وفاق ملی، اتاق عملیات نیروهای وفادار به ژنرال حفتر بود و حملات به پایتخت دولت وفاق ملی از این نقطه هدایت می‌شد.

غسان سلامه فرستاده سازمان ملل متحد در امور لیبی درباره به کنترل در آمدن شهر غریان در جنوب طرابلس، این موضوع را یک تحول برجسته به سود دولت وفاق ملی دانست.

وی در پاسخ به این پرسش که “آیا حفتر در صورت آغاز مذاکرات در نهایت مذاکره می‌کند”، گفت: سئوال این نیست که روند سیاسی با چه کسی آغاز شود، بلکه پرسش، درباره زمان این روند است و نباید برای مذاکرات پیش شرط بگذاریم.

همچنین نیروهای وابسته به ژنرال حفتر یکشنبه شب اعلام کردند که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ترکیه را در فرودگاه «معیتیقه» واقع در شرق طرابلس هدف قرار داده‌اند.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، محمد المنفور فرمانده نیرو هوایی «ارتش ملی لیبی»، مأموریت این هواپیما را بمباران نیروهای وابسته به حفتر دانست.

ارتش لیبی نیز در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش ملی، این هواپیمای ترکیه‌ای را هنگام بلند شدن از باند فرودگاه نظامی معیتیقه هدف قرار داده‌اند.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز نیروهای وابسته به ژنرال حفتر را که از حمایت دولت شرق لیبی برخوردار است، به گروگان گیری ۶ تبعه این کشور متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری المیادین، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که نیروهای خلیفه حفتر، ۶ شهروند ترکیه‌ای را به گروگان گرفته‌اند.

ترکیه خواستار آزادی اتباع خود شده و تهدید کرده است که در غیر این صورت، نیروهای حفتر را هدف قرار خواهد داد.

اوضاع در لیبی از ۱۵ فروردین و همزمان با دستور حفتر فرمانده ارتش لیبی به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس، متشنج شد.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

دولت وفاق ملی به ریاست السراج در طرابلس غرب کشور تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است.

همزمان یک دولت موازی دیگر در شهر طبرق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.