گردشگری و توریسم

آذربایجان شرقی مستعد افزایش تولید شیلات است

قاسم جعفروند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به رتبه یازدهم استان در زمینه تولید و پرورش آبزیان در کشور، گفت: ۵۳۸ مرزعه پرورش آبزیان اعم از ماهیان سردآبی، گرمابی و زینتی در این استان وجود دارد که سال گذشته ۵ هزار و ۸۰۰ تن تولید داشتند.

وی با اشاره به تولید ۸۵۰ هزار زالو در استان آذربایجان شرقی در سال گذشته، افزود: پارسال ۲۶ تن ماهی خاویاری هم به صورت نمونه در استان تولید شد.

جعفروند با اشاره به اینکه برای امسال افزایش ۶.۵ درصدی تولید برنامه ریزی شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته شهرستان میانه با ۳۹ مزرعه و تولید ۱۰۳۰ تن محصولات آبزی رتبه نخست تولید استان را به خود اختصاص داد و سراب با ۹۸۲ تن تولید در جایگاه دوم قرار گرفت.

مدیر شیلات و امور آبزیان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بروکراسی بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات از دغدغه‌های فعالان آبزی پروری در استان است، گفت: وثیقه سنگین در کنار ارزیابی پایین وثیقه‌های بهره برداران توسط بانک و به موقع پرداخت نشدن تسهیلات سرمایه گذاران و فعالان این بخش را منصرف می‌کند.

جعفروند با اشاره به اینکه در زمینه زراعت پس از سپری شدن فصل مناسب امکان کشت وجود ندارد، گفت: پرورش آبزیان وابسته به زمان است و سرمایه در گردش باید در زمان مناسب برای خرید بچه ماهی به دست تولید کننده برسد.

وی یکی دیگر از دغدغه‌های تولیدکننده‌های آبزی را اخذ ۳ درصد تولید به عنوان آب بها توسط شرکت‌های آب و فاضلاب از بهره برداران عنوان کرد و گفت: این در حالی است که آب تنها عامل تولید نیست.

جعفروند، الزام بهره برداران برای عقد قرارداد با یک دامپزشک را که اصلاً در طول مراحل تولید یکبار هم به مزرعه مراجعه نمی‌کند، هزینه سربار برای تولید کننده عنوان کرد و گفت: این موضوع تنها موجب افزایش قیمت تمام شده آبزیان می‌شود.

وی اظهارداشت: دولت می‌تواند هزینه عقد قرارداد با دامپزشکان را متقبل شود تا ضمن اشتغال زایی، از تولیدکننده هم حمایت کند.

جعفروند با اشاره به اینکه در حاشیه رود ارس برای حفر ۳۰۰ حلقه چاه با هدف تولید آبزی مجوز داده شده است، خاطرنشان کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی، در زیر بخش شیلات افزایش کمی و کیفی تولید است و به این منظور فرصت‌های سرمایه گذاری در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره ماهی گیری با قلاب در هشترود برگزار شد، یکی از اهداف برگزاری این جشنواره را معرفی ظرفیت‌های منطقه عنوان و خاطرنشان کرد: همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در جلفا برگزار شده و در شهرستان‌های میانه، مراغه، ورزقان و خداافرین هم ظرفیت برگزاری این همایش‌ها وجود دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان آذربایجان شرقی تأمین نهاده‌های تولید در داخل کشور به منظور کاهش هزینه‌ها، افزایش مراکز عرضه مستقیم ماهی، افزایش غذاخورهای با محوریت ماهی و تنوع بخشی در فراوری محصولات آبزی را از راهکارهای قابل اجرا عنوان کرد و گفت: یکی از اولویت‌های استان تنوع بخشی در تولید انواع ماهی است، البته نه هر ماهی بلکه محصولی که جواب داده باشد و ریسک پذیر نیست.

جعفروند با اشاره به اینکه محور تولید و تقاضای بازار استان آذربایجان شرقی قزل آلاست، گفت: بازار منطقه هم نسبت به واردات این محصول آماده است.

وی با اشاره به اینکه پرورش ماهی در کنار تولید محصولات گلخانه‌ای از اولویت‌های جهاد کشاورزی و جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: تسهیلات کم بهره بدون محدودیت از محل صندوق توسعه ملی برای فعالیت‌های آبزی پروری اختصاص می‌یابد.

جعفروند با اشاره به صدور مجوز تولید ۱۲۵ تن ماهی خاویاری در خداآفرین، خاطرنشان کرد: با ارتقای بهره وری از آب و منابع تولید می‌توان ضریب تبدیل غذای ماهی را ارتقا داد.

وی با بیان اینکه تولید آبزی سوداورترین فعالیت کشاورزی است، گفت: ارزش افزوده محصولات آبزی بیشتر از سایر محصولات کشاورزی است و در زمان ۵ سال امکان بازگشت سرمایه وجود دارد.

جعفروند با اشاره به اینکه در سدهای ملایعقوب و قیرخ آغاج سراب طرح پرورش ماهی در قفس اجرا می‌شود، گفت: موانع اجرای این طرح در سد خداافرین هم حل شده و سرمایه گذار با سازمان آب به توافق رسیده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان آذربایجان شرقی نسبت به حمایت از انجام پایان نامه‌های دانشگاهی با محوریت تولید و مصرف آبزی اعلام آمادگی و خاطرنشان کرد: سرانه مصرف ماهی در کشورهای توسعه یافته بیش از ۲۰ کیلوگرم است و در ژاپن به ۷۰ کیلوگرم می‌رسد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با قرار گرفتن در سه حوزه آبریز ارس، قزل‌اوزن و دریاچه ارومیه و با ۲۰ هزار حلقه چاه، ۶۶ دهنه رودخانه فعال، بیش از ۱۲۰ سد، ۲۵۰۰ رشته چشمه و قنات از ظرفیت بالایی در توسعه آبزی‌پروری برخوردار بوده و می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های شیلاتی کشور در بین استان‌های غیرساحلی مطرح باشد.

۳۰۷۱/‏۵۱۸