گردشگری و توریسم

کتاب رئیس جمهوری ترکمنستان به دو زبان رونمایی شد

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، وی که نویسندگی یکی از سرگرمی‌های اوست کتاب “جاده ابریشم بزرگ” را با درونمایه تاریخی و فرهنگی از کشورهای چین تا آسیای مرکزی، خاورمیانه، قفقاز و اروپای شرقی در دو جلد به زبان ترکمنی تألیف کرد و بعد از ترجمه به زبان‌های روسی و اوکراینی، قرار است به زبان‌های ترکی و فارسی و آذری و همچنین به دیگر زبان‌های بین المللی ترجمه شود.

این مراسم که مصادف با روز جشن تولد نویسنده این اثر بود، با سخنرانی مسئولان چند سازمان منطقه‌ای حوزه فرهنگی ترک زبان در اورآسیا همراه شد و در حاشیه آن نمایشگاهی از آثار فرهنگی و هنری ترکمنستان برای خبرنگاران خارجی برگزار شد.

نوشتن کتاب از سرگرمی‌های رئیس جمهوری فعلی ترکمنستان می‌باشد که هر سال حداقل ۲ الی ۳ کتاب جدید وی با موضوعات تاریخی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، آداب و رسوم ملی و اسب اصیل ترکمن منتشر می‌شود.

“قربان قلی مالک قلییویچ بردی محمداف” ۶۲ سال قبل در چنین روزی در ۲۹ ژوئن سال ۱۹۵۷ در روستای “باباعرب” ناحیه “گوک‌‏تپه” در ۴۵ کیلومتری حومه پایتخت به دنیا آمد و در سال ۱۹۷۹ از دانشکده دندانپزشکی وزارت امور‬ خارجه ترکمنستان با مدرک فوق لیسانس در رشته دندانپزشکی فارغ‌التحصیل شد و سپس دکترای تخصصی خود را در رشته بهداشت عمومی دریافت نمود.

وی شش سال استاد و رئیس دانشکده دندانپزشکی انستیتوی پزشکی وزارت امور خارجه ترکمنستان بود و از سال ۱۹۹۷ وزیر بهداشت، درمان و صنایع پزشکی و از سال ۲۰۰۱ معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان بود که در ۶ دسامبر سال ۲۰۰۶ پس از مرگ صفر مراد نیازوف رئیس جمهوری فقید از زمان استقلال این کشور، در مجلس شورای ملی با حمایت اکثریت نمایندگان نامزدی خود را برای تصدی ریاست جمهوری ترکمنستان اعلام و در ۱۱ فوریه سال ۲۰۰۷ با به دست آوردن ۸۹٫۲۳ درصد کل آرا به عنوان دومین رئیس جمهوری ترکمنستان انتخاب شد.

بردی محمد اف برای سومین بار در سیزدهم فوریه ۲۰۱۷ رئیس جمهوری ترکمنستان شد و در عین حال فرمانده کل قوا و ژنرال ارتش نیز به حساب می‌آید.

وی متأهل و دارای یک فرزند پسر و دو دختر است که پسرش “سردار” مدتی معاون وزیر خارجه بود و بعد از نماینده مجلس شدن چندی پیش به سمت رئیس کمیته قانون‌گذاری، مقررات و موازین پارلمان ترکمنستان انتخاب شد و هفته گذشته به استانداری استان مرکزی “آخال” به مرکزیت عشق آباد منصوب شد.

ورزش به خصوص پیاده‌روی، کوه‌نوردی، اتومبیل رانی، اسب سواری، دوچرخه سواری، موتورسیکلت سواری و دومیدانی از مهمترین ورزش‌های مورد علاقه قربانقلی بردی‌محمداف می‌باشد.