گردشگری و توریسم

از تداوم جدی پرداخت تسهیلات به سیلزدگان تا استقبال از پیکرهای شهدای گمنام

خروجی سراسری استان ها، ویترین اخبار مهم و ملی ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی است که روزانه بیش از ۱۰۰ فرآورده شامل خبر، گزارش و میزگرد در آن انتشار می‌یابد و چکیده مهم‌ترین آنها هر روز برای آگاهی و بهره برداری مخاطبان در پی می‌آید:

تخصیص نیمی از عوارض گاز مصرفی کشور به مدارس

معاون امور آموزش، پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ۵۰ درصد از عوارض دریافتی گاز مصرفی کشور از امسال برای تجهیزات و استانداردسازی سامانه های سرمایشی و گرمایشی مدارس اختصاص داده می شود.

به گفته فرج الله فتح الله پور در ساری، این مساله برای تسریع در تجهیز و استاندارد سازی سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس کشور است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، آن در سال تحصیلی آینده بر اساس توافق آموزش و پرورش و وزارت نیرو، هزینه مصرف آب، برق و گاز در مدارس کشور در صورت رعایت الگوی بهینه مصرف که این الگو نیز تا شروع سال تحصیلی به مدارس ابلاغ می‌شود، به صورت رایگان است.

تلاش دولت برای آغاز بهسازی و مرمت جاده های آسیب دیده از سیل

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه تلاش دولت در جهت تامین اعتبار برای بازسازی و بهسازی جاده های آسیب دیده از سیل اوایل امسال است، گفت که با تامین اعتبار، این کار در استان های خسارت دیده آغاز می شود.

رضا اکبری تاکید کرد: البته باید توجه داشت جبران این خسارت‌ها با توجه به حجم بالای آنها زمان نیاز دارد.

عزم وزارت نیرو برای پیگیری طرح های لرستان

وزیر نیرودر سفر به لرستان، از عقب ماندگی در پیگیری طرح های این استان خبر داد و گفت: سعی می کنیم آن را جبران کنیم.

رضا اردکانیان اظهار داشت: مجموعه طرح ها و نیازهای صنعت آب و برق در لرستان مدنظر وزارت نیرو می‌باشد و با تاکید بیشتری نسبت به قبل در زمان باقی مانده از دولت دوازدهم مسائل را دنبال خواهیم کرد.

وی بیان کرد: تخصیص آب و سرعت دادن به طرح های در دست اقدام در دستور کار وزارت نیرو قرار خواهد گرفت.

وزیر نیرو همچنین گفت: ۱۱ روستای کوهدشت لرستان به دلیل بالا آمدن سطح آب سد سیمره زیر آب رفتند که پرداخت خسارت به اهالی این تعداد روستا از تعهدهای دولت است و به آن عمل خواهد کرد.

تداوم جدی پرداخت تسهیلات به مناطق سیلزده

مدیر عامل بانک ملی ایران گفت: با هماهنگی بانک مرکزی و دولت، بخش قابل توجهی از منابع بانکی برای سیل زدگان است و پرداخت تسهیلات به مناطق سیل زده یک ماه پیش آغاز شده و به صورت جدی ادامه دارد.

محمدرضا حسین زاده افزود: تکالیف بسیاری در خصوص مناطق سیل زده بر عهده بانک‌ها گذاشته شده و آمار پرداختی‌ها در ای مناطق رضایت بخش است.

وی اضافه کرد: پرونده های دریافتی از سوی بنیاد مسکن مربوط به استان های درگیر سیل در کمترین زمان ممکن تسهیلات دریافت می کنند.

حسین زاده گفت: تیم های بسیاری در این مناطق قرار داده ایم، ساعت کارهای آنها را نیز افزایش داده ایم، چرا که به خوبی می‌دانیم مردم در این مناطق با چه شرایطی مواجه هستند و باید کمک شود تا هر چه سریع‌تر سرپناه آنها احداث و یا نیازهایشان تأمین شود.

پیگیری جلب مشارکت ترکمنستان برای مهار آتش سوزی های مرزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: به منظور جلب مشارکت کشور ترکمنستان در مهار و فرونشاندن آتش سوزی های احتمالی مناطق مرزی، پیگیری هایی را آغاز کرده ایم.

سیداصغر مطهری اظهار داشت: یکی از نگرانی های ما در آتش سوزی ها، سرایت آتش مراتع ترکمنستان به عرصه های خاک ایران است که البته این مشکل در سال های گذشته تجربه شده است.

ضرورت تکمیل پروژه های با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت

استاندار خوزستان خطاب به دستگاه های اجرایی استان گفت: همه پروژه های با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد در استان باید طی سال جاری تکمیل شده و به بهره برداری برسند.

غلامرضا شریعتی تعداد پروژه های نیمه تمام بالای ۸۰ درصد در استان را یک هزار و ۵۰۰ پروژه اعلام کرد و اظهارداشت: تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام عمرانی به یک اولویت در استان تبدیل شده است.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی مناسب برای تکمیل این طرح ها در سالجاری، عنوان کرد: علاوه بر این نیز باید دیگر طرح های عمرانی را به حدی برسانیم که در سال های آتی به بهره برداری برسند.

نارضایتی از افزایش قیمت شن و ماسه

برخی از مردم مازندران با اعلام نارضایتی نسبت به افزایش بی ضابطه قیمت شن و ماسه خواستار اعلام قیمت مصوب و همچنین برخورد جدی دستگاه های متولی و نظارتی با کارخانه داران متخلف شدند.

شاید باورش کمی سخت باشد که در مازندران با دارا بودن معادن متعدد شن و ماسه و رودخانه‌های خروشان که سرشار از انباشت مصالح هستند، تهیه شن و ماسه به راحتی و با قیمت مناسب در دسترس عموم قرار نگیرد و مردم از این بابت گله مند باشند.

برخی از شهروندان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند که کارخانه‌ها یا از دادن شن و ماسه اجتناب می‌کنند و یا اینکه آن را به نرخ‌های بالا و با شرایطی خاص تحویل مشتری عادی و حتی تولید کنندگان بتن آماده می‌دهند.

ترافیک سنگین در جاده های مازندران

در آستانه تعطیلات جمعه و شنبه، حجم ترافیک در جاده های مواصلاتی از تهران به مازندران در کندوان، هراز، سوادکوه و ورودی شهرهای ساحلی استان افزایش یافته و سنگین گزارش شده است.

کارشناسان به رانندگان توصیه می کنند که علاوه بر حفظ آرامش و رعایت نکات ایمنی، مقررات راهنمایی و رانندگی را مورد توجه قرار دهند.

استقبال از پیکرهای شهدای گمنام

استاندار تهران با اشاره به اجرای برنامه های مخرب و ضد فرهنگی دشمنان نظام گفت: با این همه هجمه و نقشه دشمنان هنوز مردم شهدا را فراموش نکرده اند و ادامه دهنده راه آنان هستند.

نوشیروان محسنی بندپی روز پنجشنبه در حاشیه مراسم تشییع پیکرهای ۱۵۰ شهید دفاع در تهران اعلام کرد: در سال های اخیر دشمنان با اجرای برنامه های ضد فرهنگی و با ایجاد چندین شبکه و هزینه های سنگین سعی کردند مردم را از نظام دلسرد کننند اما امروز مردم با حضور حماسی خود نشان دادند که گرچه سال ها از دوران دفاع مقدس می گذرد اما این مردم رشادت های عزیزانشان را فراموش نکرده اند.

وی افزود: اکنون زنده نگهداشتن یاد شهدای گمنام زمینه ساز بالندگی انقلاب و تقویت جبهه مقاومت است.

در حالی که قرار است پیکرهای مطهر این شهدا پس از تشییع در تهران برای خاکسپاری راهی استان ها شوند، از بجنورد هم خبر رسیده است که استاندار و نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی در پیامی مشترک مردم این استان را به مشارکت گسترده در آیین استقبال از کاروان شهدای گمنام فراخواندند.

در این پیام تاکید شده است: تکریم و بزرگداشت شهدای گمنام دفاع مقدس، تکریم فرهنگ ایثار، شهادت، اخلاص و قدردانی و قدرشناسی از شهدای والامقام و تجدید میثاق و ادامه راه پر تلألو آن حماسه آفرینان دوران هشت سال دفاع مقدس است.

از سوی دیگر، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی حضور پیکر شهدا را موجب تقویت روحیه مقاومت بین مردم و مسئولان دانست..

حسین اشتری افزود: حضور پیکر پاک این شهدا در خیابان های سراسر کشور موجب خیر و برکت می شود و همچنین مردم با حضور باشکوه خودشان ادامه دهنده راه شهدا خواهند بود.

قدرت علمی ایران بازدارنده در برابر متجاوزان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جمهوری اسلامی ایران با قدرت علمی و نظامی خود توانسته است نظام بازدارنده ای در برابر متجاوزان ایجاد کند.

حجت الاسلام دکتر سید سعید رضا عاملی در بیست و سومین اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی نشان از توانایی سیستم دانشگاهی و نظامی کشور ماست و این موضوع توان نظامی و دانشی ایران را به همگان ثابت کرد.

تازه ترین آثار ناملموس که ثبت ملی شدند

به گزارش ایرنا، در اجلاس سراسری آثار ناملموس کشور که دیروز در شهر اردیبل به پایان رسید، پنج اثر استان یزد شامل اسفندانه چاهک خاتم، خورجین بافی اشکذ، زنجیر نردبان بافی، ماهی لرزان و قهوه یزدی به ثبت ملی رسید.

از فارس هم خبر رسیده که پرونده هفت اثر ناملموس استان شامل موسیقی محلی جهرم، مراسم شنبه اول سال در نیریز، مهارت تهیه کاشی هفت رنگ شیراز، مهارت تهیه حلوای ارده در زرقان، مهارت تهیه حلوای میده در منطقه دشمن زیاری نورآباد ممسنی، مهارت تهیه حلوای سین در ارسنجان و مهارت تهیه حلوای مسقطی لاری در جلسه شورای ثبت میراث معنوی مورد بررسی و تایید کارشناسان قرار گرفت و این ۷ اثر در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسیدند.

همچنین رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل از ثبت ملی روش پخت غذای سنتی کاچی ابوزیدآباد از توابع این شهرستان خبر داد.

در سمنان هم «شیوه سنتی پخت نان‌های فتیر روستای ایج»، «مراسم عزاداری عرب سرخه»، «مراسم سنتی عزاداری قاتل آو سرخه» و «مراسم سنتی عزاداری حیدر حیدر تکیه آق علی چال سرخه» از جمله آثار ناملموس این استان است که ثبت شد و در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

از سوی دیگر در خراسان شمالی، رسم آلچق، پخت نان یوخا، بجه خوانی، مراسم سنگ زنی و مهارت سنتی تهیه آجیل فاروج به اتفاق آرای هیأت داوران شورای ثبت میراث ناملموس کشور در فهرست آثار ناملموس به ثبت رسید.

علاوه بر این، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از ثبت ملی خانه خاندان موذن زاده اردبیلی خبر داد.روز سه شنبه نیز شیوه مداحی استاد سلیم موذن زاده به ثبت ملی رسیده بود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوشتر هم گفت: در نشست سراسری شورای ثبت کشور، سه اثر ناملموس این شهرستان ثبت ملی شد.

این آثار شامل روش پخت آش قل قل، نصب بیرق شب اول محرم و آیین علم بازی هستند که آیین علم بازی مشترک با چند شهرستان ثبت شده است.

مازندرانی هم موفق شدند آئین مذهبی “محرم پلاخوار” کیاسر، آئین مذهبی “قتل الحسین” شهرستان گلوگاه، مهارت پخت حلوای محلی سیوحلوا، حلوای سنتی اسبه حلوا، مهارت سنتی تهیه فرآورده های انجیر و تمشک، مهارت سنتی ساخت تنور “تندیر”، مهارت پخت نان محلی”کِلِن” را در فهرست آثار ملی ثبت کنند.

«مراسم تبرک انگور» ارومیه ویژه اقلیت‌های مسیحی،، کشتی سنتی «گولشماخ» و همچنین دو بازی سنتی با عنوان گرگ و گوسفند «قورد قویون» و بازی «جوراب جوراب» از اثار آذربایجان غربی است که به ثبت ملی رسید./