گردشگری و توریسم

تقلای آمریکا برای رهایی از سرزنش دولت ها: ایران عامل مشکلات اقتصادی خود است

جاناتان کوهن روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، در فراری رو به جلو سعی کرد تنها از بخشی از گزارش ثابت نشده دبیرکل سازمان ملل متحد برای متهم کردن ایران به نقض این قطعنامه استفاده کند.

وی مدعی شد در گزارش دبیرکل، بی ثباتی خاورمیانه نه تنها ناشی از حمایت ایران از گروه های نیابتی خود بلکه ارسال تسلیحات از سوی ایران است.

نماینده آمریکا درحالی ایران را به بی ثباتی در منطقه متهم می کند که به اذعان کارشناسان حضور نظامی آمریکا در هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای خود عامل اصلی بی ثباتی و ناامنی در منطقه و کشورها است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با استناد به اظهارات برخی مقامات جبهه مقاومت درباره نقش ایران در حمایت از آنها، کوشید ثابت کند، ایران مرتکب نقض قطعنامه ۲۲۳۱ درباره تحریم ارسال تسلیحات شده است. موضوعی که گزارش دبیرکل هم نتوانسته است به صورت قطعی درباره آن اظهار نظر کند و مورد انتقاد نماینده روسیه هم قرار گرفت.

کوهن که دولت متبوع او به روشنی نشان داده است تا چه میزان از نفوذ ایران در منطقه عصبانی است، این بار هم خشم و کینه خود را از سپاه قدس و فرمانده آن نشان داد و گفت: ژنرال قاسم سلیمانی برخلاف ممنوعیت سفر در قطعنامه ۲۲۳۱، همچنان به طور آزادانه در خاورمیانه سفر می کند.

وی که کشورش با خروج یکجانبه از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه و ظالمانه علیه مردم ایران، نه تنها برجام بلکه قطعنامه شورای امنیت را به روشنی نقض کرده است، در ادامه اظهارات خود تلاش کرد تا نشان دهد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، ظرفیت لازم را برای مقابله با آنچه که آنها رفتارهای منطقه ای ایران می نامند، نداشته است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد به اعلامیه هجدهم اردیبهشت جمهوری اسلامی ایران درباره متوقف کردن اجرای برخی محدودیت های برجامی در چارچوب برجام هم گفت: این اقدام گامی است که بیشتر دولت ها، آن را تهدید صلح و امنیت منطقه و فراتر از آن می دانند.

کوهن در الفاظی تهدیدآمیز اظهار کرد: اگر ایران به بازنگری برنامه قبلی سلاح هسته ای خود تصمیم بگیرد، اقدامات ایران عمیقاً منفی است و انزوای ایران را افزایش خواهد داد.

قابل ذکر است که قطعنامه ۲۲۳۱ فرایند را برای شورا در زمینه رسیدگی به اهمیت عدم تطابق ایران با تعهدات هسته ای خود فراهم می کند.

وی که دولتش تاکنون از بسیاری توافق ها و نهادهای بین المللی خارج شده است، مدعی شد: نادیده گرفتن شورای امنیت از سوی ایران و رفتار ناامید کننده آن، تهدید صلح و امنیت جهانی است و نباید به حفظ یک معاهده که به طور کامل مسیر ایران را به سلاح هسته ای متوقف نمی کند، کاهش یابد.

نماینده آمریکا که در این نشست، مورد سرزنش تمام اعضا و گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد قرار گرفت، در اظهاراتی مضحک، مشکلات اقتصادی ایران را متوجه خود ایران کرد و گفت: رفتار ناعادلانه اقتصادی، فساد یا هدایت پول برای اهداف نظامی در سراسر منطقه، موجب مشکلات اقتصادی آن شده است.

کوهن که اظهارات دوگانه مقامات کاخ سفید را در این بیانیه هم نشان داد، اظهار کرد: ایالات متحده آمادگی خود را برای گفت وگو با ایران برای دستیابی به توافقی که به صلح و امنیت بین المللی کمک می کند، اعلام کرده است اما در عین حال نمی خواهیم و این شورا هم نباید در حالی که ایران مرتکب حمله به شرکای ما در منطقه و کشتی های تجاری در خلیج فارس می شود، ساکت بنشیند.

وی مدعی شد قصد دارند همه توان خود را برای جلوگیری از آنچه که رفتار بدخواهانه ایران نامید، انجام دهند که به روز رسانی رژیم تحریم ها در قطعنامه ۲۲۳۱ از جمله آنها است و ابراز امیدواری کرد که دیگر اعضای شورا هم به آنها بپیوندند.