گردشگری و توریسم

پیشتازی نامزد حزب حاکم در انتخابات ریاست جمهوری موریتانی

به گزارش پایگاه خبری “عربی ۲۱”، “محمد ولد الغزوانی” نامزد حزب حاکم “اتحاد برای جمهوری” در موریتانی صبح امروز (یکشنبه) پس از پیشتازی در ۸۰ درصد آرای شمارش شده، پیروزی خود با اختلاف بالا را به هوادارانش تبریک گفت و افزود که تنها شمارش ۲۰ درصد از آرا باقی مانده که در نتیجه انتخابات تاثیری نمی‌گذارد.

“محمد ولد بوبکر” نخست وزیر سابق نیز با کسب ۱۸.۴۵ درصد آرا و “بیرام ولد الداه اعبید” فعال حقوق بشری با ۱۸.۲۴ درصد آرا به ترتیب در جایگاه دوم و سوم و “کان حامیدو بابا” نماینده پارلمان با ۸.۵۵ درصد آرا در جایگاه چهارم انتخابات ریاست جمهوری موریتانی قرار دارند.

هر چند الغزوانی اعلام کرده که ۲۰ درصد آرا شمرده نشده تأثیری بر نتیجه انتخابات نخواهد گذاشت، اما ممکن است باعث شود که وی نتواند ۵۰ درصد از آرا را که برای پیروزی در دور نخست به آن احتیاج دارد، کسب کند و انتخابات به دور دوم کشیده شود.

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری موریتانی صبح دیروز آغاز شد و حدود دو میلیون واجد شرایط برای انتخاب نامزد مورد نظر خود به پای صندوق‌های رأی رفتند.

جمهوری اسلامی موریتانی کشوری در شمال غربی آفریقا به پایتختی «نواکشوت» است. بندر «نواذیبو» نیز دومین شهر مهم این کشور است. زبان رسمی موریتانی عربی و واحد پول آن «اوقیه» است. جمعیت این کشور چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و تقریباً همه مردم آن مسلمان هستند.

موریتانی مساحتی حدود یک میلیون کیلومتر مربع دارد که ۹۰ درصد آن را بیابان پوشانده و یک سوم جمعیت کشور در پایتخت زندگی می‌کنند که بر ساحل اقیانوس اطلس قرار دارد.
نام این کشور از مملکت تاریخی «موریطنیه» گرفته شده که یک پادشاهی اقوام بربر بود که از سده سوم پیش از میلاد تا سده هفتم میلادی بر بخش‌هایی از شمال آفریقا حکومت می‌کرد.