گردشگری و توریسم

۱۰۰۰ سری جهیزیه در مناطق محروم خراسان جنوبی توزیع می شود

سرهنگ غلامعلی تناکی روز شنبه در نشست خبری افزود: پارسال ۴۲۰ سری جهیزیه به ارزش ریالی ۱۰ میلیون تومان بین زوج های جوان مناطق مرزی و محروم استان با کمک آستان قدس رضوی و خیران توزیع شد.

وی با بیان اینکه تا پایان تیرماه جاری نیز ۲۳۰ سری جهیزیه توزیع در این مناطق خواهد شد اظهار داشت: تاکنون ۱۰۰ سری جهیزیه توسط خیران فراهم شده که با سهمیه آستان قدس و نیروی انتظای در تابستان و پاییز اهدا خواهد شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در شرق کشور با بیان اینکه برای محرومیت زدایی در استان این قرارگاه اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت انجام می دهد گفت: در این زمینه پارسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی با قیمت ۲۵۰ هزار تومان، با همکاری آستان قدس رضوی و نهادهای دیگر در چهار شهرستان مرزی توزیع شد.

وی ادامه داد: همچنین توزیع ۱۵ هزار بسته فرهنگی، ۳۵ هزار پرس غذای گرم بین مردم محروم منطقه و توزیع ۱۴۰ راس گوسفند عقیقه در شهرستان های مرزی از دیگر اقدامات کوتاه مدت بوده است.

سرهنگ تناکی عنوان کرد: عمده ترین کاری که قرارگاه با توجه به وضعیت خشکسالی منطقه انجام داد اجرای هشت پروژه سیل بند در مناطق مرزی بود که به دنبال بارندگی های اخیر این سد ها پر و چندین مرتبه سرریز شد.

وی افزود: با اجرای پروژه های آبخیزداری قنوات برخی روستاها نیز احیا شد که شاهد مهاجرت معکوس برخی روستاییان از حاشیه و شهرها به روستا بوده ایم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال نیز هشت سیل بند در مناطق مرزی احداث خواهد شد که هم اکنون یک پروژه تمام و پروژه دومی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه بیمارستان صحرایی یکی از نیازهای اساسی مناطق محروم و مرزی خراسان جنوبی است یادآور شد: بیمارستان صحرایی شهرستان زیرکوه تا نیمه سال با تجهیزات کامل به بهره برداری می رسد.

سرهنگ تناکی گفت: پارسال سه کیلومتر کانال آبرسانی، ساخت ۷۰ پروژه حمام و سرویس بهداشتی، آبرسانی به سه روستا، ترمیم و تجهیز چهار مسجد در چهار شهرستان مرزی استان اجرا شد، امسال نیز ۳۲ مسجد با ۵۰ درصد پیشرفیت فیزیکی مرمت و تجهیز شده که تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

وی از کلنگ زنی ۲۵۰ واحد مسکونی برای محرومین و معلولین شهرستان های مرزی استان خبر داد و افزود: اکنون ۲۵ درصد زمین های مربوطه برای ساخت مسکن محرومین و معلولین در روستاها مشخص شده است.

فرمانده قرارگاه شهید ناصری خراسان جنوبی ادامه داد: در صورتی که مشکل اداری پیش نیاید پیش بینی می شود در یک سال آینده این واحدها به بهره برداری برسد.

وی در ارتباط با جذب نیروی بسیجی برای امنیت پایدار منطقه گفت: سال های گذشته هر سال در هر شهرستان ۵۰ بسیجی جذب شد ولی امسال تاکنون هیچ نیرویی جذب نشده است.

سرهنگ تناکی با بیان اینکه بیشترین نگرانی مردم استان به خاطر مشکلات معیشتی و اقتصادی است افزود: سپاه پاسداران درصدد حل این مشکلات در کنار سایر نهادها برآمده است.

وی در ادامه مرزهای خراسان جنوبی را جزو امن ترین مرزهای کشور دانست و بیان کرد: حفظ امنیت در این مرزها از اولویت های مهم کاری ماست.

فرمانده قرارگاه شهید ناصری خراسان جنوبی افزود: به دنبال اعزام تعداد زیاد نیروهای داعش به خاک افغانستان، مقام معظم رهبری دستوری مبنی بر استقرار سپاه در مرزهای شرقی کشور را دادند چراکه وضعیت شرق به دلیل مرزی بودن از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

وی بیان کرد: سپاه نیامده که منطقه را با قشون کشی، ناامن کند بلکه هدف رصد و شناسایی گروه های تروریستی و ایجاد امنیت پایدار در مناطق مرزی است.

سرهنگ تناکی، اصل امنیت پایدار را سازگاری روان مردم با منطقه دانست و افزود: اگر روان مردم با منطقه سازگار باشد و از مهاجرت ها جلوگیری شود، امنیت منطقه از بین نمی رود.

وی با اشاره به خشکسالی های پیاپی در استان اظهار داشت: علاوه بر خشکسالی، وضعیت اقتصادی بد مردم، بیشترین تاثیر را بر روی قشر مستضعف و روستایی گذاشته است لذا بایستی وضعیت اقتصادی مردم به ویژه مرزنشینان استان مدیریت شود تا حداقل تبعات را در بر داشته باشد.

فرمانده قرارگاه شهید ناصری خراسان جنوبی بر لزوم مهاجرت معکوس به روستاها تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه روستاهای مرزی استان در معرض تخلیه و ناامنی قرار دارد باید با حضور نیروهای نظامی و انتظامی امنیت منطقه را تامین کنیم.

وی تاکید کرد: نظام باید فکری به وضع محرومیت زدایی کند، در داخل استان مجموعه ای با مسئولیت نماینده ولی فقیه در استان تشکیل شده تا جلسات بطور منظم برگزار و دست اندکاران محرمیت زدایی چاره اندیشی و هر نهاد تکلیف خود را انجام دهد.

۷۵۵۷ * ۶۰۵۴