گردشگری و توریسم

آمریکا خواستار نشست غیر علنی شورای امنیت درباره سرنگونی پهپاد خود شد

قرار است این نشست غیر علنی ساعت ۳ بعدازظهر دوشنبه به وقت محلی، برگزار شود.

پیش از این هم به دنبال حادثه نفتکش‌ها در خلیج عمان، آمریکا نشست غیرعلنی برگزار کرد و بدون ارائه سند و شواهد متقنی دال بر دخالت ایران در این حملات، به طور یک جانبه اظهار کرد که کسی جز ایران نمی‌تواند چنین حملاتی ترتیب دهد.

این در حالی است که رئیس دوره‌ای شورای امنیت در جمع خبرنگاران ضمن نگران کننده دانستن اختلال در عبور و مرور آزاد کشتی‌ها در آب‌های آزاد، تاکید کرد در این نشست هیچ گونه جمع بندی درباره کشور خاصی ارائه نشده است.

درخواست جلسه غیرعلنی از سوی آمریکا به خوبی گواه بر این است که آمریکا نتوانسته است نظر سایر اعضا را برای پذیرش ادعاهای خود همراه سازد.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین شورای امنیت، ضمن ارسال مختصات دقیق محل اصابت موشک به این پهپاد، تصریح کرده است به دنبال جنگ نیست اما هرگونه تجاوزی را بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد که بر حق ذاتی دفاع از خود تاکید دارد، پاسخ خواهد داد.

بر اساس این نامه و اظهارات مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، به این پهپاد هشدارهای لازم برای خودداری از نزدیک شدن به مرزهای ایران داده شده بود اما به آن توجهی نشده است.