گردشگری و توریسم

رشد فزاینده تشکل های کارگری در سایه حمایت دولت

‌به گزارش روز جمعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حاتم شاکرمی در دیدار با رئیس کمیته آزادی انجمن سازمان بین المللی کار در ژنو افزود: هدف ما کمک به کمیته آزادی انجمن است که جمهوری اسلامی ایران اقدامات مناسبی را برای اصلاح مقررات و آئین نامه‌های قانون کار انجام داده است.
وی با اعلام اینکه سند کار شایسته در ایران تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است اظهار داشت: در این سند به تقویت گفت و گوی اجتماعی میان دولت و شرکتی اجتماعی تاکید شده است.

دولت اراده اصلاح قانون و مقررات کار را دارد

در این دیدار، علی حسن شهریور مدیرکل امور بین الملل با بیان اینکه دولت ایران به رعایت اصول آزادی انجمن‌ها و تقویت گفتگو های اجتماعی تاکید دارد، گفت: دولت ایران اقدامات اولیه را برای پیوستن به مقاوله نامه‌های مربوطه از جمله مقاوله نامه ١٤٤ را به عمل آورده است.
وی با اشاره با اینکه در همه جای دنیا اعتراضات کارگری وجود دارد و این حق طبیعی کارگران و تشکل‌ها است افزود: در ایران نیز انجام فعالیت‌های صنفی و اعتراضات مسالمت آمیز آزاد است و در همین راستا دولت شرایط را برای اینگونه فعالیت‌ها فراهم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت اراده لازم را برای اصلاح قانون و مقررات کار دارد تصریح کرد: فرایند قانون گذاری کمی طولانی است اما گام‌های مهمی با مشارکت تشکلهای کارگری و کارفرمایی آغاز شده است.
شهریور خواستار رعایت بی طرفی کمیته در بررسی ادعاهای مطروحه علیه ایران شد و گفت: شرایط کار شایسته برای کارگر و کارفرما به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا به مخاطره افتاده است و ضرورت دارد کمیته به این مهم نیز توجه داشته باشد.
 

اعتراضات کارگری خاص ایران نیست

ایوانس کولا رئیس کمیته آزادی انجمن سازمان بین المللی کار، ضمن تشکر از دولت ایران برای کمک به حل مشکلات کارگران و تشکل‌ها بر ضرورت درک مشترک طرفین از مشکلات و مسائل تشکل‌ها تاکید کرد و گفت: ما از پیوستن ایران به کمپین الحاق به مقاوله نامه‌ها استقبال می‌کنیم.

وی ضمن تأیید اینکه اعتراضات کارگری فقط خاص ایران نیست افزود: آمادگی سازمان بینالمللی کار را برای ارائه کمک‌های فنی و مشاوره‌ای اعلام می‌کنیم.
وی همچنین از ارسال به موقع گزارش‌های درخواستی جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد.