گردشگری و توریسم

کشاورزان سیستان و بلوچستان از سم پاشی مزارع تا پایان وزش باد خودداری کنند

محسن بستانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش یابی وزش بادهای شدید ۱۲۰ روزه همچنان در نواحی شمال استان ادامه دارد.

وی افزود: وزش باد در زاهدان و برخی نواحی مرکزی نیز با شدت کمتر روی می‌دهد که به کشاورزان، باغداران و گلخانه داران توصیه می‌شود تا زمان فعالیت این بادها ضمن انجام ندادن سم پاشی در مزارع و باغات مناطق درگیر باد، نسبت به تقویت استحکامات و تأسیسات گلخانه‌ها اقدام کنند.
وی با تأکید بر خودداری از آبیاری درختان و مزارع در ساعات گرم روز توصیه کرد: با توجه به شرایط دمایی هوا پیشنهاد می‌شود آبیاری منظم باغات و نخیلات، مزارع سبزی و صیفی در شب‌ها یا ساعات خنک شبانه روز انجام شود.
دبیر تهک هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور بهره وری بیشتر از منابع آب توصیه می‌شود برای درختان موجود در دامنه‌ها و ارتفاعات تشتک دور درختان ایجاد شود تا آب با نفوذ بیشتری در خاک همراه شود.
بستانی با اشاره به شرایط دمایی حاکم بر استان به فعالان عرصه دام و طیور توصیه کرد: ضمن کنترل دما و رطوبت در گاوداری‌ها و واحدهای پرواربندی گوسفند، برای کاهش استرس گرمایی به صورت دائم آب خنک و تمیز در دسترس دام‌های شیری و گوساله‌ها قرار گیرد.
وی تصریح کرد: برای کاهش استرس گرمایی به ماکیان پرورشی نظیر مرغ، کبک، بلدرچین، بوقلمون و شتر مرغ از تراکم آنها در واحد سطح مجموعه‌های پرورشی کاسته شود.
دبیر تهک کشاورزی هواشناسی استان ادامه داد: دمای آب استخرهای پرورش ماهی کنترل و در صورت افزایش دمای آب به بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد نسبت به باز کردن آب ورودی اقدام شود.
وی با بیان اینکه از تغذیه ماهی‌ها در ساعات وزش باد شدید و ابری خودداری شود، توصیه می‌شود: تغذیه ماهیان پرورشی در ساعات خنک و اولیه روز انجام و نسبت به افزایش هوادهی استخرها نیز اقدام شود.
بستانی همچنین به زنبورداران توصیه کرد به علت گرمای هوا کندوها را در زیر سایه درختان قرار دهند.

۹۹۰۸** ۶۰۸۱