گردشگری و توریسم

دادستان لاهیجان : از ویلاسازی در اراضی کشاورزی جلوگیری شود

به گزارش خبرنگار ایرنا رضا رحمانی روز دوشنبه در همایش حفظ بیت المال استان گیلان در لاهیجان تاکید کرد: نباید در باغ های چای ویلا بسازند و در شالیزارهای ویلا بکارند، مگر این اراضی ملک شخصی است که باید فروخته شوند؟

وی اظهارداشت: درست است که استان های کشور دچار خشکسالی هستند ولی این حق وجود ندارد که اراضی کشاورزی گیلان خریداری و از حاصلخیزی خارج شود.

وی تاکید کرد: من از بابت مدعی العمومی که می گویند دادستان چشم نظام است قرار نیست در لفافه سخن بگویم؛ با توجه شناخت خود از گیلان باید تا دیر نشده واقعیت ها گفته شود.

وی خطاب به مدیران حاضر در جلسه متذکر شد: خیلی جلسات داشتیم ولی تاکنون خروجی کافی نداشته؛ بعد از ۲۴ سال کار قضایی و ۱۵ سال دادستانی امروز از این جایگاه استفاده می کنم و با افتخار از شما مدیران کل و مسئولان استان می خواهم که فکری برای این استان بکنید.

رحمانی با اشاره به روند رو به تزاید فروش اراضی کشاورزی در استان افزود: اگر این جلسات هم خروجی نداشته باشد هیچ امیدی برای جلوگیری از این خسارت ها نمی ماند تا برای نجات این استان کاری صورت گیرد.

وی اظهار داشت: دستگاه قضایی به تنهایی نمی تواند با این موضوعات برخورد کنیم؛ بسیاری از تصمیمات در مرکز استان گرفته می شود و از قدرت دادستانی هم خارج است، گاهی پنج سال درگیر یک پرونده می شویم و سرانجام هم نتیجه ای نمی گیریم.

وی با بیان اینکه باید وضعیت گیلان و حساسیت آن را بشناسیم، به عنوان نمونه به وضعیت منطقه حیران آستارا اشاره کرد و نسبت به فروش فزاینده زمین ها در مناطق مختلف استان هشدار داد.

رحمانی با نشان دادن تصاویری از ساخت و سازهای غیر مجاز در ساحل دریا و روستاهای گیلان ادامه داد: مشکل از جایی است که به ساخت و سازها امکاناتی مانند برق، آب، گاز و… داده می شود درحالی که مجوز تغیر کاربری نداشته و کشاورزی بوده و سپس حکم بر محکومیت آن صادر می شود.

وی خطاب به رئیس کل دادگستری گیلان اظهار داشت: بسیاری از تصمیم گیری ها برای ساخت وساز در شهرستان ها، استانی است و باید تدابیری درست و اصولی اتخاذ شود.

دادستان لاهیجان اظهارات خود درباره تغییر کاربری ها و ساخت و سازهای غیر مجاز را به مرثیه خوانی تشبیه کرد و گفت: کسی که بصورت غیر مجاز، بنایی را می سازد او را به کمیسیون ماده ۹۹ که در استانداری است، ارجاع می دهند درحالیکه باید مسئولان و متولیان دلسوزی بیشتری داشته باشند.

همایش استانی حفظ حقوق بیت المال با محوریت جلوگیری از تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز در لاهیجان برگزار شد.

۶۰۲۹/‏۲۰۰۷/‏