گردشگری و توریسم

افزایش غیرمتعارف اجاره بها و نارضایتی مستاجران

روزهای پایانی خرداد و اوایل تیر تا پایان تابستان لحظه‌های نفس گیری برای مستاجرانی است که در به در دنبال اجاره کردن سرپناه برای خود و خانواده‌هایشان هستند اما جای دردناک این فیلمنامه واقعی و تلخ زمانی است که برخی مستأجران حتی توانایی اجاره یک اتاق ۱۲ متری و گاهی یک پارکینگ ۱۰ متری برای خانواده خود ندارند.

تلخ‌تر اینکه یک مستأجر کارگر روزمزد که در اغلب روزهای سال بیکار است و هیچ درآمدی برای پرداخت چنین اجاره‌های نامتعارف و بسیار بالا ندارد، خود را در بن بست گرفتار می بیند.

گرانی قیمت‌ها و اجاره‌های سرسام آوری که این روزها از سوی مشاوران املاک و مالکان واحدهای مسکونی در قصرشیرین و دیگر شهرهای غربی کرمانشاه همچون سرپل ذهاب و گیلانغرب به مستأجران پیشنهاد می‌شود یک افزایش چند برابری نسبت به پارسال را نشان می هد.

بسیار مستاجرانی هستند که دیگر توانایی پرداخت اجاره‌های بالا را ندارند و به دنبال تهیه کانکس و یا چادر برای زندگی حاشیه نشینی هستند و این یک نگرانی بسیار بزرگی است که می‌تواند تهدیدی بر سلامت روح و روان و اجتماعی و بهداشتی جامعه باشد.

قصرشیرینی ها و دیگر ساکنان زلزله زده شهرستان‌های سرپل ذهاب و گیلانغرب تجربه‌های تلخی همچون جنگ هشت ساله، تحمل آوارگی، مهاجرت، زلزله و ویرانی منزل را در طول سال‌های گذشته تجربه کرده‌اند.

اکنون اجاره بهای منازل در این مناطق باعث شده تا قشر مستأجر که دیگر توانایی فشار مالی و کمرشکن اداره زندگی و اجاره بهای منازل را با توجه به رشد چند برابری قیمت‌ها بخصوص در بحث مسکن ندارند به فکر زندگی چادرنشینی و یا کانکس نشینی بیفتند.

البته بعد از زلزله ویرانگر آبان سال ۹۶ غرب کرمانشاه و ۲ زلزله بزرگ ۶.۴ و ۵.۹ ریشتری پارسال در قصرشیرین و گیلانغرب و سپری کردن زمان زیادی را در چادرها و کانکس‌ها و ویرانی بسیاری از منازل، مردم این منطقه از نظر روحی بسیار آسیب دیدند و اکنون با وجود سرپا شدن بسیاری از منازل و ساخت واحدهای جدید اما رشد چند برابری اجاره‌ها می‌تواند پس لرزه‌های بسیار بزرگ و مخرب دیگری برای زندگی قشر مستأجر و بدون درآمد این مناطق باشد.

خلأ قانونی فشار بر مالکان واحدهای مسکونی و بلبشویی که این روزها بر بازار ملک و مسکن وارد شده هر مالکی را به فکر سود بیشتر وا داشته به گونه‌ای که یک منزل ۶۰ متری اکنون در قصرشیرین و دیگر مناطق غرب کرمانشاه با ودیعه بسیار بالا و همچنین اجاره‌های نامتعارف به مستأجران پیشنهاد و نرخ گذاری شده است.

مشاوران املاک نیز که این روزها از قبل افزایش نرخ اجاره و بهای منازل و چند برابری شدن قیمت‌ها، سازشان کوک شده، اگرچه خود را ناراضی جلوه می‌دهند اما در این آشفته بازار درآمد بیشتری کسب می‌کنند چون به ازای افزایش نرخ‌ها، درآمد آنها از ِ قِبل تنظیم یک سند و یا فروش و یا اجاره ملک بهتر شده است.

خانه‌های بسیار کوچک و موقر و گاهی مستعمل و بیشتر از ۲۰ سال ساخت در قصرشیرین این روزها حکم کاخ را پیدا کرده و با پولی که پارسال می‌شد یک منزل ۲۰۰ متری خرید اینک یک منزل ۵۰ متری نیز نمی‌شود، تهیه کرد.

عجیب‌تر اینکه نرخ یک منزل در قصرشیرین با نرخ منزل مشابه در مرکز استان و دیگر کلان شهرها برابری می‌کند و این بسیار نامتعارف است.

ولی الله علیمرادی شهروند قصرشیرینی که در بنگاه مشاور املاک مشغول فعالیت است، گفت: متأسفانه این روزها قیمت مسکن در قصرشیرین به صورت نجومی ۷۰ تا ۸۰ درصد نسبت به پارسال افزیاش یافته و این در حالی است که بیشتر مستأجران توانایی پرداخت چنین اجاره‌هایی را ندارند.

وی اظهار کرد: افزایش متعارف اجاره مسکن در قصرشیرین بین ۱۰ تا ۳۰ درصد است ولی برخی از مالکان بسیار بیشتر از حد معمول اقدام به نرخ گذاری منازل خود کرده‌اند که این باعث رکود بازار اجاره مسکن شده است.

وی گفت: از مالکان تقاضا داریم که رعایت انصاف را برای مستأجران داشته باشند ضمن اینکه نظارت مسئولان و قیمت گذاری با توجه به نوع منزل و همچنین محلات مختلف نیز می‌تواند از افزایش سرسام آور قیمت منازل در قصرشیرین و دیگر شهرها جلوگیری کند.

این روزها شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز جای خود را به مشاوران املاک داده اما سیر در این فضا نیز می‌تواند فاجعه دردناک آشفتنه بازار مسکن را به خوبی نمایان سازد، چیزی که در این میان مهم است گلایه‌ها و نارضایتی و حجم پیام‌های ناامید کننده در میان قشر کم درآمد و مستأجر است که هر لحظه از ناتوانی برای اجاره یک سرپناه سخن می‌گویند.

اینکه مسئولان چه راهی را برای بازگشت ثبات به این آشفته بازار مسکن انتخاب کنند نیز بسیار مهم و اثرگذار است.

وقوع زلزله فرصتی برای ساخت و ساز در قصرشیرین و دیگر مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه ایجاد شده که می‌توان با واگذاری زمین به مستأجران و دیگر خانوارهای کم درآمد و یا فاقد مسکن و پرداخت تسهیلات به خانه دار شدن این خانوارها کمک کرد و از مهاجرت و یا آسیب‌های اجتماعی همچون حاشیه نشینی به عنوان یک معضل دردناک پیشگیری کرد.

اگر مستأجران به زندگی چادر و یا حضور در کانکس‌هایی که شرایط مطلوبی را در گرمای ۵۰ درجه‌ای تابستان بسیار گرم قصرشیرین ندارد، روی آورند می‌توان انتظار مصیبت‌های بعدی بیماری، حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق و دیگر معضلات را داشت و این می‌تواند شروع یک فاجعه باشد.

چه خوب است مالکان منازل کمی رعایت حال مستأجران را بیشتر داشته باشند و به یاد آورند همین ۲ سال پیش بود که بی مهری زمین ستون بسیاری از همین منازل را در هم شکست و هزاران سقف را روی سر مردم آوار و نتیجه آن کشته و زخمی شدن افراد و بی خانمانی هزاران تن بود.

مالکان به شکرانه سلامتی خود و خانواده‌هایتان از پیشنهاد اجاره‌های نامتعارف به قشر ضعیف و کم درآمد مستأجر خودداری کنید و یقین بدانید که رحم و مروت نشانه مردانگی و مایه الطاف پروردگار و در امان ماندن از بلایا می‌شود چرا از قدیم گفته‌اند «از هر دست بدهی از همان دست پس می گیری».

امید است که مسئولان نیز، قانونی برای نظارت بر اجاره‌ها و ودیعه منازل وضع کنند تا دیگر شاهد بی ثباتی در نرخ بازار مسکن نباشیم و این روند به ویژه مشکلات مستأجران ساماندهی شود.

با افزایش غیر متعارف اجاره بهای منازل در قصرشیرین برخورد می‌شود

فرماندار قصرشیرین گفت: با افرادی که خودسرانه نسبت به افزایش نامتعارف اجاره بهای منازل اقدام می‌کنند، برخورد می‌شود.

مرادعلی تاتار روز دوشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور مشاوران املاک در فرمانداری قصرشیرین، افزود: هم اکنون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و دشمن تمام توان خود را برای این کار گرفته و افرادی که هم سو با نقشه‌های دشمن حرکت می‌کنند با آنها برخورد می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش اجاره بهای مسکن از ابتدای سال جاری این کار توسط استاندار کرمانشاه پیگیری و به شهرستان‌ها ابلاغ شد که کمیته ویژه ای متشکل از ادارات نماینده دادستانی، تعزیزات حکومتی، شهرداری، بنیاد مسکن و اداره صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا نسبت به نرخ گذاری بر اساس ارزش ملک منطقه اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: اگر مالک و یا مشاور املاکی فراتر از قیمت ارزش ملک در منطقه اقدام کند، با آنها برخورد قانونی می‌شود.

تاتار افزود: از این رو کمیته مربوط در شهرستان ظرف چند روز آینده تشکیل می‌شود و مشاوران املاک براساس دستورالعمل‌های قانونی که از سوی صنعت معدن، تجارت و اتاق اصناف به آنها ابلاغ می‌شود، باید اقدام کنند.

وی گفت: این کار دستور کار ویژه شهرستان است و خلاف این امر از کسی پذیرفتنی نیست و هیچ مشاور املاکی حق ندارد بدون نظر کارشناس مربوط قراردادی تنظیم کند.

او ادامه داد: اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت باید شرایط لازم از جمله کلاس‌های آموزشی و مشاوره را برای مشاوران املاک فراهم کنند.

وی گفت: با توجه به گرانی‌های اخیر مسکن برای مقابله و کنترل آن همکاری همه مردم و مسئولان الزامی است.

شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت دارد.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا است.
/۳۰۱۲/۸۰۶۶
گزارش از نازنین باباخانی