گردشگری و توریسم

جمهوری خواهان نگران تکرار تعطیلی دولت آمریکا هستند

این رسانه آمریکایی روز یکشنبه گزارش داد: تمرکز «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بر موضوع مهاجرت و تمایل او برای ساخت دیوار مرزی قانونگذاران جمهوری خواه را نگران این مساله کرده است که تعلل در مذاکرات برای دستیابی به توافقی درباره بودجه، اجرای این پروژه را به تعویق بیندازد.

ترامپ خواستار ۵ میلیارد دلار برای ساخت دیوارمرزی به عنوان بخشی از معامله ای است که بودجه فدرال را محدود خواهد کرد و به افزایش بدهی ها منجر خواهد شد.

یک مقام ارشد دولتی آمریکا روز جمعه گفت که سنا باید طرح های تخصیصی برای تامین بودجه مورد مطالبه رئیس جمهور را کنار هم بگذارد. جمهوری خواهان سنا سپس می توانند با دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا درباره طرح های بودجه در اواخر سال جدید مصالحه کنند.

«ریچارد شلبی» رئیس جمهوری خواه کمیته تخصیص بودجه سنا و دیگر جمهوری خواهان، چنین راهبردی را مخاطره آمیز قلمداد می گویند و معتقد این امر می تواند باعث بن بست در دستیابی به توافق و تعطیلی دیگری تا پایان سال کنونی میلادی شود.

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا و برخی دیگر از جمهوری خواهان سنای آمریکا علاقه مند هستند از تعطیلی دوباره دولت آمریکا اجتناب کنند اما ترامپ تلاش می کند جایگاه خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تقویت کند. او تلاش می کند نشان دهد که هرکاری را انجام خواهد داد تا وعده اصلی انتخاباتی اش یعنی ساخت دیوار را محقق کند.

ترامپ هفته گذشته توئیتی را به نقل از «جان مک لافلین» مسئول نظرسنجی جمهوری خواهان در کمپین های انتخاباتی منتشر کرد که در آن بیان می شد «رئیس جمهور به وعده خود در امنیت بیشتر و قوی تر کردن آمریکا عمل کرده است»

هیل نوشت: اگر ترامپ بتواند بودجه ساخت دیوار از کنگره بگیرد، این استدلال تقویت خواهد شد.

شلبی معتقد است که دموکرات ها با ۵ میلیارد دلار بودجه مورد مطالبه ترامپ برای ساخت دیوار موافقت نخواهند کرد.

بر اساس گزارش هیل، مذاکرات هفته گذشته شلبی، مک کانل و چند تن از مقامات جمهوری خواه کمیته تخصیص با مقامات ارشد کاخ سفید نتیجه ای نداشته است.

برخی از مقامات آمریکایی از جمله «میک مولوینی» سرپرست ستاد کارکنان کاخ سفید و «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا نگران تبعات سیاسی احتمالی دستیابی به توافقی بین ترامپ و دموکرات ها درباره افزایش چشمگیر بودجه غیردفاعی هستند.

ترامپ و کنگره آمریکا سال گذشته درباره توافق بودجه دوساله ای به توافق رسیدند که سقف هزینه های دولت را به میزان تقریباً ۳۵۰ میلیارد دلار در دو سال اینده افزایش می دهد.

بخش هایی از دولت فدرال آمریکا در پی مخالفت ترامپ با دمکرات ها بر سر تامین بودجه دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ میلادی (دی ماه ۹۷) تعطیل شد. این تعطیلی که در آستانه سال نو میلادی رخ داد، ۸۰۰ هزار نفر از کارکنان دولت فدرال را تحت تاثیر قرار داد که از این میان، ۴۲۰ هزار نفر از کارکنان دولت فدرال بدون دستمزد به سرکار می رفتند و ۳۸۰ هزار نفر دیگر نیز به دلیل نبود بودجه در مرخصی اجباری به سر بردند.
این تعطیلی بخش هایی از وزارتخانه هایی همچون خارجه و امنیت ملی آمریکا را نیز در بر گرفت.
تعطیلی دولت فدرال آمریکا سابقه دارد و در چهار دهه گذشته و از دوره ریاست جمهوری «جرالد فورد» ۲۲ بار تعطیل شده است.
بیشترین تعطیلی دولت فدرال در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر و طولانی ترین دوره تعطیلی دولت در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون رخ داد.
در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر بین سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ دولت فدرال پنج بار و در مجموع ۵۶ روز تعطیل شد.
نخستین تعطیلی دولت در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون بین ۱۳ تا ۱۹ نوامبر ۱۹۹۵ به مدت پنج روز و دومین آن از از ۱۵ دسامبر ۱۹۹۵ تا ۶ ژانویه ۱۹۹۶ به مدت ۲۱ روز تمام بود.