گردشگری و توریسم

رییس مرکز اسلامی: مسلمانان باید در بطن تصمیم سازی انگلیس وارد شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: مسلمانانی که شهروند انگلیس هستند باید خود را شهروند درجه‌یک و محق در تصمیم‌گیری‌ها دانسته و در عرصه‌های رسانه‌ای و سیاسی وارد شوند.

وی تأکید کرد: باید استعدادهای مسلمانان در زمینه‌های مختلف شناسایی و جهت دهی شده و از جوانانی که وارد این عرصه‌ها می‌شوند، حمایت معنوی و تخصصی کرد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس خط اصلی در دوران مدیریت خود را معرفت افزایی وپرورش معرفی کرد و افزود: با تاسی به پیامبر اکرم (ص) که خود را معلم و مأموریت خود را تعلیم معرفی نمودند، خود را معلمی در نظر گرفته که باید زمینه رشد معرفتی و معنوی را تا حد امکان برای همگان فراهم نماید.

وی با بیان اینکه جامعه مسلمانان باید یک جامعه موفق و الگو باشد، توضیح داد که میزان طلاق و بحران‌های اجتماعی و فرهنگی در بین مسلمانان انگلیس باید از همه گروه‌ها کمتر باشد و الا ما مسلمان خوبی نیستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی از جایزه جشنواره علمی علامه طباطبایی که پنج سال است هرساله به دانش آموزان برتر مسلمان اهدا می‌شود به‌عنوان وسیله‌ای برای شناسایی، تقدیرو هدایت تحصیلی این استعدادها نام برد.

وی در این مصاحبه اهداف خود در دوره مدیریت پنج ساله بر مرکز اسلامی انگلیس را در سه زمینه کلی خلاصه کرد: تقویت افراد، ایجاد وحدت و سازمان دهی و برقراری ارتباطات مؤثر با سایر مسلمانان و با غیر مسلمانان.

وی خود را یک معلم توصیف کرد و بابیان اینکه همه فعالیت‌ها و اهداف ذکرشده با نیت ایجاد معنویت و رحمت دنبال شده‌اند و با تأکید بر اینکه انسان‌های الهی آن‌هایی هستند که جاذبه آن‌ها از مرزهای طایفه‌ای و قبیله‌ای گذشته باشد، توضیح داد که مسلمان خوب کسی است که در مرگ یا فقدان او نه فقط مسلمانان، بلکه سایر انسان‌ها نیز متأسف شوند و بدین ترتیب براهمیت مودت و دوستی با سایر ادیان تأکید نمود.

در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درزمینهٔ سایر فعالیت‌های انجام‌شده در طول مدیریت پنج‌ساله بر مرکز اسلامی انگلیس، حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی از صیانت از مرکز به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم در دوران پر چالش سال‌های گذشته نام برد. وی با تأکید بر اینکه بعد از حوادث یازده سپتامبر همه‌جا انجام فعالیت‌های اسلامی با دشواری روبرو بوده است و این دشواری بعد از حوادث تروریستی در شهرهای اروپایی و فعالیتهای داعش شدت یافته است. وی با اشاره به تشدید مشکلات پس از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام، توضیح داد که چگونه مرکز اسلامی موفق شده است از میان بحران‌های موجود که حتی موجودیت و تداوم برنامه های آن را تهدید می‌کرد، سالم بیرون بیاید.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به ارتقاء جایگاه این سازمان به عنوان یک مرکز دارای فکر وتأثیر گذار در بین مراکز شیعی و حتی اهل تسنن و مسیحیان، آن را از دستاوردهایی دانست که در این دوره افزایش‌یافته است. حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی در همین زمینه مراکز اسلامی را به نیروگاه‌هایی تشبیه کرد که به جامعه معنویت تزریق می‌کنند.

وی همچنین تأسیس حوزه علمیه در لندن را یکی از دستاوردهای مهم این دوره برشمرد و در پاسخ به خبرنگار ایرنا توضیح داد که برای افزایش آگاهی عقیدتی در بین شیعیان علاوه بر جلسات سخنرانی و دوره های معارفی هفتگی یا فشرده، نیاز به برنامه های میان مدت وبلند مدت احساس شد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس بابیان اینکه برگزاری کلاس‌های مقطعی و کوتاه مدت ضروری اما کافی نبودند، بر ضرورت تأسیس حوزه تأکید و خاطرنشان کرد که حوزه بلافاصله پس از آغاز مسئولیت وی در همان پاییز سال ۱۳۹۳ با همکاری صمیمانه مسئولان وقت کالج اسلامی لندن، کارش را با اولین گروه از دانشجویان آغاز کرده است. وی بابیان این مطلب که در سیاست‌گذاری‌های اصلی بنا براین بوده که همه دروس حوزه باید به انگلیسی باشد، خاطرنشان کرد که اکنون بحمدالله صدها ساعت مطلب در مباحث اعتقادی، اخلاقی، فقهی و فلسفی وارد زبان انگلیس شده است. وی این رویکرد را برای توسعه واژگان و مفاهیم علوم اسلامی در زبان انگلیسی بسیار مهم و پرفایده توصیف کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی در پاسخ به این سؤال که چه فعالیت‌هایی برای آینده جای کار بیشتری دارد، وارد شدن مسلمان‌ها به فضای تصمیم سازی کشور را از مهم‌ترین این فعالیت‌ها برشمرد.

وی با اشاره به اینکه زمینه زیادی برای ایجاد ارتباط مؤثر با دستگاه‌های رسمی، نمایندگان مجلس و حتی مقام‌های مسئول در عرصه‌های فرهنگی، حقوقی و آموزشی داشته است، از اینکه به دلیل شرایط موجود چنین تماس‌هایی ممکن نشد اظهار تأسف کرد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس خاطرنشان کرد به دلیل نگرانی از برخی بدفهمی‌ها و سوءتفاهم ها فعالیت چندانی در این گونه زمینه ها نکرده است که در صورت تحقق می‌توانست به گفتگو برای ایجاد شرایط بهتر که به مصالح همه اعم از مسلمان و غیرمسلمان باشد منتهی شود. وی ابراز امیدواری کرد که با برطرف شدن موانع ذهنی این امکان در آتیه برای مدیران آینده مرکز اسلامی انگلیس و مراکز مشابه مسیر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شمالی تأکید کرد مرکز اسلامی ارتباط خوبی با شهرداری منطقه، سازمان انتقال خون و مراکز دینی مجاور داشته است. به طور مثال مرکز اسلامی انگلیس اولین مرکزی دینی بود که در داخل آن برنامه اهداء خون صورت گرفت و اینکه به صورت منظم ادامه دارد.

فعالیتهای مرکز اسلامی دارای ابعاد و محورهای مختلفی است و آنچه در این مصاحبه بیان شد، تنها به برخی سیاست های کلی اشاره نموده است.

وی هدف شخصی خود پس از پایان مسئولیت حاضر را ادامه برنامه های علمی و آنچه خود از آن به «طلبگی» تعبیر نمود، توصیف کرد.