اخبار گردشگری

اصفهان؛ از خانه‌های قدیمی تا بازار‌های سنتی


جاذبه‌های تاریخی اصفهانمهمترین خانه‌های قدیمی اصفهان

با توجه به تاریخ پر از فراز و نشیب اصفهان و انتخاب آن به عنوان پایتخت ایران، در نتیجه عمارت و خانه‌های بسیار باشکوهی در آن به چشم میخورد که امروز به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی اصفهان دیده میشوند.


خانه امین التجار اصفهانخانه امین التجار

در بین تمام خانه‌های تاریخی و قدیمی اصفهان، خانه امین التجار بخاطر داشتن اتاق‌های سراسر آیینه کاری و گچ بری‌های حیرت انگیز از جایگاه خاصی برخوردار می‌باشد و در بین گردشگران داخلی و خارجی بسیار محبوب است. این خانه متعلق به امین التجار؛ یکی از تاجران دوره قاجار و از فعالان سیاسی دوره مشروطیت بوده است که در بین مردم آن دوره بسیار خوش نام بوده است. خانه ایمن التجار دارای در دو طبقه ساخته شده و شش ستون در مقابل ایوان به کار رفته است. گچ بری و مقرنس کاری‌های روی ستون ها، آیینه کاری‌های بسیار ظریف و هنرمندانه در ۱۴ اتاق و شیشه‌های رنگی و ارسی که گویی نماد معماری ایرانی محسوب میشوند، خلاصه‌ای از زیبایی‌های این خانه به شمار می‌روند. البته لازم به ذکر است که حیاط این عمارت زیبا و تاریخی به مرور و با گسترش خیابان از بین رفته است.

خانه بخردی اصفهانخانه بخردی

خانه یا کاروان سرای بخردی که البته به عنوان هتل از آن یاد میشود، یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های تاریخی اصفهان می‌باشد که به یادگار مانده از دوره صفویان بوده و از همان ابتدا نقش کاروان سرا را داشته است. اتاق‌های زیبا با نقاشی و گچ بری‌های هنرمندانه و حیاط سرسبز و پر از گل و درخت و بنایی که متعلق به ۴۰۰ سال قبل است، امروز به عنوان یکی از آثار ملی ایرتن به ثبت رسیده و به یکی از زیباترین هتل‌های سنتی این شهر تبدیل شده است.

خانه مشروطیت اصفهانخانه مشروطیت اصفهان

نورالله نجفی اصفهانی یکی از متمولان دوره قاجار و رهبران انقلاب مشروطه و مالک یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی اصفهان بوده است. در واقع با قدم گذاشتن در این خانه می‌توانید معماری و تاریخ ایران را در کنار فراز و نشیب‌های سیاسی آن مرور کنید. اتاق‌های زیبا با شیشه‌های رنگی، دو تالار شاه نشین با گچ بری و نقاشی‌های هنرمندانه و سرسبزی در حیاط بیرونی و اندرونی چشم هر بیننده‌ای را به خودش جلب میکند و انسان را به تامل وادار می‌کند. خانه مشروطیه اصفهان در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته و ماکت مبارزین مشروطه و اسناد مربوط به این انقلاب در بخش‌های مختلف خانه نگهداری و به نمایش گذاشته شده اند.

بازارهای سنتی اصفهانبازارهای سنتی اصفهان

بازار اصفهان

بازار اصفهان

بازار اصفهان یکی از قدیمی‌ترین بازار‌های ایران می‌باشد که در میدان نقش جهان واقع شده و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را در طول سال به سمت خود جذب می‌کند. غرفه‌های رنگارنگ و غرق در زیبایی هنر و صنایع دستی این شهر و صدای ضربه زدن‌های پیاپی کارگاه‌های قلم زنی و مسگری و دالان‌های مملو از جمعیت در کنار بازاری ۴۰۰ ساله چیزی جز شکوه و زیبایی و ابهت نیست. در انتهای بازار اصفهان مسجد جامع این شهر را میتوانید ببینید که بخاطر داشتن قدمت بالا به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های مذهبی و تاریخی اصفهان محسوب میشود.


بازار قیصریه اصفهانبازار قیصریه

بازار قیصریه در واقع یکی از از سر در‌های بازار اصفهان می‌باشد که به اندازه بازار بزرگ زیبایی و رونق را در دل خود جای داده است. یکی از خوبی‌های این بازار نزدیک بودن آن به سایر جاذبه‌هایی از قبیل کاروانسرا و مساجد و حمام‌های قدیمی اصفهان می‌باشد.


باغ‌های قدیمی اصفهانباغ‌های قدیمی اصفهان

پل ها و بناهای مهم سایر تاریخی اصفهان‌پل ها و بناهای مهم سایر تاریخی اصفهان‌

سی و سه پل اصفهانسی و سه پل اصفهان

اصفهان است و زاینده رود و قطعا این رود زیبا و خاطره انگیز بدون سی و سه پل برای همه بی معنا خواهد بود. سی و سه پل یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین پل‌های جهان می‌باشد که به جای مانده از دوره حکومت شاه عباس صفوی است. ابهت و استواری این سازه حاصل هنر معماری استاد حسین بنا اصفهانی می‌باشد و در هیچ جای دنیا نمی‌توان نظیر آن را پیدا کرد.


پل خاجو اصفهانپل خاجو اصفهان

یکی دیگر از پل‌های روی زاینده رود پل خاجو می‌باشد که مانند سی و سه پل متعلق به دوره صفویان است. این پل چهار طبقه دارد و یکی از زیباترین هنر‌های به کار رفته در آن، کاشی کاری‌هایی می‌باشد که در زمان خود بی نظیر بوده است. جالب است بدانید که پل خاجو در واقع نوعی سد محسوب میشود و میتواند تا ۶ متر آب را تا ارتفاع ۶ متر ذخیره کند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اصفهان چشم اندازه زیبای شبانه‌ی این پل را از دست ندهید و دقایقی را در اطراف آن به خوشگذرانی بپردازید و از ثانیه ثانیه زندگی لذت ببرید.


میدان نقش جهانمیدان نقش جهان

میدان نقش جهان بیشتر از اینکه یک میدان باشد، مجموعه‌ای بی نظیر از بازار، بنا‌های تاریخی و مذهبی، تفریح و خوشگذرانی می‌باشد و به جرات می‌توان گفت شناسنامه‌ی معماری و ابهت بنا‌های ایرانی محسوب میشود. نقش جان میدانی مستطیلی شکل می‌باشد که گرداگرد آن را بازار و غرفه‌های خرید سوغات و صنایع دستی فرا گرفته و عمارت‌هایی معروف مانند کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام و سردر قیصریه بازار اصفهان، توحید خانه و دروازه‌های چوگان فراگرفته اند.