گردشگری و توریسم

 همکاری ایران و ترکیه، عاملی در تقویت مناسبات فی مابین و ثبات منطقه

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «حسن روحانی» روز شنبه ۱۸ خرداد در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» بیان داشت: گسترش روابط و همکاری‌های ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند و تاثیرگذار در جهان اسلام، در توسعه ثبات و امنیت منطقه حائز اهمیت است.

روسای جمهوری ایران و ترکیه روابط و همکاری‌های فی‌مابین در بخش‌های مختلف را مثبت، روبه گسترش و راهبردی دانستند و بر اهتمام و اراده مسوولان دو کشور برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در مسیر توسعه، تحکیم و تعمیق بیش از پیش مناسبات تهران-آنکارا تاکید کردند.

با توجه به اهمیت موضوع پژوهشگر ایرنا، با «جعفر حق پناه» کارشناس مسائل ترکیه به گفت و گو پرداخت.

**روابط دوستانه ایران و ترکیه همچنان ادامه دارد

جعفر حق پناه در ابتدای این گفت و گو بیان داشت: با توجه به روابط ایران و ترکیه در صورت دیدار روحانی و اردوغان در حاشیه اجلاس قرقیزستان می توان گفت که در عمل سیاست دو کشور به هم نزدیک تر می شود. نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان که قرار است ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه برگزار شود می تواند در توسعه و تقویت روابط ایران با همسایگان مثبت و مهم باشد.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار داشت: دولت ترکیه در بحث تحریم های نفتی آمریکا علیه کشورمان تا حدودی از دولت ایالات متحده پیروی کرده است البته سیاست ترکیه در منطقه با مواضع مستقل و مشخص است و در راستای منافع ملی خود حرکت می کند.

وی افزود: البته ترکیه در پاره ای از مسائل بر خلاف خواست آمریکا، نه تنها از ایران فاصله نگرفته بلکه در راستای منافع خود، با ایران همراه بوده است.

ایشان همچنین خاطر نشان کرد: در منطقه رقابت بین ترکیه و چند دولت عربی وجود دارد که این می تواند فرصتی برای ایران جهت گسترش همکاری منطقه ای با دولت ترکیه باشد.

حق پناه با اشاره به تماس تلفنی رئیس جمهوری کشورمان با رجب طیب اردوغان اظهار داشت: البته ما روابط دوستانه و خوبی با کشور ترکیه داریم و این تماس تلفنی منجر به همکاری خاص بین ایران و ترکیه نشده است و ما باید فعلاً سیاست صبر و انتظار را در پیش بگیریم و منتظر بمانیم که در آینده نه چندان دور روابط ایران و ترکیه از نظر عملی در چه مرحله قرار می گیرد.

** روابط ایران و ترکیه علیرغم اختلافات همچنان پابرجاست.

این کارشناس مسائل ترکیه اظهار داشت: مساله سوریه به رغم اختلاف دیدگاه های دو کشور در این زمینه، موجب قطع روابط دو کشور نشد و مقامات دو کشور با درایت سعی در نزدیک سازی مواضع طرفین در این موضوع داشتند. و با درک ترکیه از صحیح بودن مواضع ایران در سوریه، دو کشور در این مساله مواضع خود را به یکدیگر نزدیک و حتی در سال های اخیر با همکاری روسیه، سه کشور سعی در حل مساله سوریه داشتند.

وی همچنین گفت: مواضع دو کشور در مورد یمن نیز در سال های نخستین بحران این کشور کمی متفاوت از یکدیگر بود و حتی سیاست دولت آنکارا با برخی سخنان تند، موجب نارضایتی ایران شده بود، ولی دولت آنکارا در این زمینه نیز سیاست خود را در طول سال ها تعدیل کرد.
این استاد دانشگاه همچنین یادآور شد: کودتای نظامی ترکیه در سه سال قبل و موضع صریح دولت ایران در زمینه حمایت از دولت قانونی ترکیه و تماس های مستمر مقامات ایرانی و ترکیه در شب کودتا و متعاقب آن سفر «محمد جواد ظریف»، وزیرخارجه ایران به ترکیه و دیدار وی با مقامات ترک و در راس آنها رجب طیب اردوغان موجب نزدیکی بیشتر دو کشور شد.

**ترکیه و احتمال ائتلاف جدید

حق پناه با توجه به متفاوت بودن سیاست ترکیه در شمال آفریقا با کشورهای عربی بیان داشت: احتمال دارد در آینده نه چندان دور با توجه به سیاست های که دولت آنکارا در شمال آفریقا دنبال می کند جبهه گیری جدیدی با ائتلاف ایران، ترکیه و قطر در منطقه شکل بگیرد.

وی همچنین بیان داشت: کشور ترکیه یکی از کشورهای قدرتمند در منطقه می باشد و اختلافاتی با دولت های عربی از جمله عربستان و امارات در کشورهای شمال آفریقا دارد که این به تشدید روابط ترکیه و عربستان منجر خواهد شد.

این استاد دانشگاه افزود: ایران در شمال آفریقا چندان منافع ملی ندارد که بخواهد وارد مسائل شود و ایران هنوز سیاست مشخصی را به صورت عملی دنبال نکرده است.

حق پناه در پایان این گفت و گو بیان داشت: روابط بین ایران و ترکیه مطابق با روال پیشین خود ادامه دارد و باید دید در آینده با توجه به تحولات منطقه ای دولت ترکیه چه سیاستی را دنبال خواهد کرد و تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و ترکیه با توجه به دوستانه بودن روابط، تقویت دوستی دیپلماتیک تلقی می شود.

**پژوهش ر.ت ۹۲۲۰