گردشگری و توریسم

دولت با یک میلیارد دلار صندوق ذخیره ارزی از صنایع خرد و بخش کشاورزی حمایت کند

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری ۶ خرداد در بازدید از نمایشگاه عرضه محصولات طرح‌های اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، از موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت یک میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ارزی برای تثبیت اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید خبر داد.

به گفته وی برداشت یک میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی در جلسه شورای عالی اقتصاد که با حضور سران سه قوه برگزار شده بود تصویب شد و رهبر انقلاب نیز با آن موافقت کردند.

«حمید حاج اسماعیلی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره مصوبه سران قوا و اقداماتی که دولت در این زمینه باید انجام دهد، گفت: سال ۱۳۹۵ نیز مصوبه طرح اشتغال فراگیری داشتیم که رهبر معظم انقلاب اجازه برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و پرداخت تسهیلات با نرخ پایین را دادند.

این کارشناس حوزه کار افزود: این طرح علاوه بر دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی نیز پیگیری شد و طرحی بود که رسته‌های مختلف را در کشور مشخص کرده بود.

وی تصریح کرد: اشتغال فراگیر به صورت تئوریک طرح خوبی بود اما در مقام اجرا با مشکلات جدی مواجه شد و دولت نتوانست آن را به درستی عملیاتی کند و با مشکلات زیادی رو به رو بود، از جمله اینکه به چه طرح‌هایی و کدام مناطق اعتبارات را تخصیص دهد.

حاج اسماعیلی گفت: بر اساس مشکلات موجود طرح هزار روستا و هزار تعاونی برای عملیاتی کردن این اشتغال مطرح شد اما چون کشور دچار خشکسالی بود و روستاهایی که دولت مدنظر داشت خود دچار محرومیت شدید بود، بنابراین اجرای این طرح با شعار «هزار روستا هزار تعاونی» نیز با تردید همراه شده بود.

وی افزود: تا کنون گزارش رسمی از سوی دولت در ارتباط با اینکه چه مقدار از طرح اشتغال فراگیر عملیاتی شد و چه میزان شغل در کشور به وجود آمده ارائه نشده است.

این کارشناس کار گفت: اینکه مصوبه جدیدی در دولت برای برداشت یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی باشد مورد تاکید ما در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است تا از صنایع، بنگاه‌ها و کارخانه‌ها که در کشور فعالیت می‌کنند حمایت جدی شود.

وی افزود: در دو سال گذشته بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکلات اساسی شده اند و این مشکلات با تحریم‌های ظالمانه آمریکا شدت یافت. به گونه‌ای که شاهد هستیم بنگاه‌های باسابقه تعطیل می‌شوند یا ظرفیت آنها کاهش می‌یابد.

حاج اسماعیلی گفت: حمایت از بنگاه‌هایی که در حال ورشکستگی هستند کار درستی است زیرا اگر این ظرفیت‌ها را از دست بدهیم خسارات سنگینی به کشور وارد می‌شود و راه اندازی دوباره اینها با مشکلات بسیار پیچیده‌ای همراه است.

وی تاکید کرد: اعتبارات پیش بینی شده باید صرف حمایت از بنگاه‌های کوچکی که در شهرک‌های صنعتی تشکیل شده شود زیرا دولت نظارت بیشتری دارد و سرمایه گذاری بیشتری برای ایجاد زیرساخت‌ها انجام شده و وام‌های بسیاری به گروه‌های فعال پرداخت شده است.

این کارشناس افزود: بخش زیادی از صنایعی که در آنجا شکل گرفته کاملاً فنی و کارشناسی فعالیت خود را شروع کردند، بنابراین اگر این اعتبار صرف حمایت بنگاه‌های موجود شود اتفاق خوبی است و اگر دولت این کارها را انجام دهد، می‌توانیم امیدوار باشیم که شرایط ما بهبود یابد.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه هم اکنون شرایط ما نسبت به گذشته در همه بخش‌ها تفاوت جدی دارد، گفت: روستاهای کشور نسبت به سال ۱۳۹۵ شرایط بهتری دارند و این به دلیل بارش‌های زیاد در سال گذشته بود بنابراین فرصت مناسبی است که توجه به روستاها را مدنظر قرار دهیم. منابع آبی افزایش یافته و این مساله می‌تواند کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی را در روستاها بارور کند.

حاج اسماعیلی گفت: در مدت سه تا پنج سال آینده می‌توانیم حداقل دو میلیون شغل از طریق توسعه بخش کشاورزی و دامپروری ایجاد کنیم.

وی افزود: البته باید کشاورزی کشور صادرات محور باشد زیرا اگر شرایط صادرات فراهم نباشد ظرفیت داخلی تا این اندازه نیست که امکان ایجاد اشتغال را داشته باشد.

خبرنگار ایرنا از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در رابطه با برنامه‌های این وزارتخانه درباره نحوه اختصاص یک میلیارد دلار اعتبار صندوق ذخیره ارزی که در جلسه شورای عالی اقتصاد تصویب شده، پیگیری کرد که نتیجه ای نداشت.

اقتصام ۹۱۳۲ * ۳۰۶۳