گردشگری و توریسم

هشدار مخالفان سودانی به دخالت های عربستان در امور داخلی این کشور

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه موسوم به «ائتلاف دمکراتیک وکلای مدافع سودان» در بیانیه ای همچنین از کشورهای سه گانه خواستند، حمایت از شورای نظامی انتقالی که اکنون قدرت را در سودان در دست دارد، پایان دهند.

این ائتلاف در ادامه آورده است: از برخی کشورها می خواهیم دست از سر سودان بردارند و به حمایت های شورای نظامی و تحکیم پایه های قدرت آن پایان دهند، اقدامی که با هدف حفظ منافع این کشورها و برخلاف منافع سودان و شهروندان صورت می گیرد.

این گروه سیاسی در پایان از دولت های خارجی خواست که درباره حمله روز دوشنبه نیروهای امنیتی به معترضان که در نتیجه آن تاکنون ۳۵ تن کشته شدند، مواضع جدی اتخاذ کنند.

به نظر می رسد که بیانیه این گروه سودانی، برنامه ریاض، ابوظبی و قاهره را هدف قرار داده است که به گفته تحلیل گران این سه کشور و به دنبال سرنگونی «عمر البشیر» در آوریل گذشته (۲۲ فروردین ماه) به دنبال افزایش نفوذشان در سودان هستند.

پس از سرنگونی دولت البشیر و به دست گرفتن قدرت توسط شورای نظامی انتقالی سودان، عربستان و امارات با انتشار بیانیه هایی، حمایت خود را از این شورا اعلام کردند.

ریاض و ابوظبی ۲۱ ماه مارس (یکم اردیبهشت ۹۸) از اعطای کمک مالی سه میلیارد دلاری به سودان خبر دادند.

منابع رسمی عربستان در آن زمان همچنین اعلام کردند که از این میزان، مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار در اختیار بانک مرکزی سودان قرار می گیرد.

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان نیز پس از به قدرت رسیدن شورای نظامی انتقالی دستور داد که به خارطوم فوراً کمک های بشردوستانه ارسال شود.

هشدار گروه های مخالف سودانی پس از آن صورت می گیرد که شورای نظامی انتقالی سودان پس از کشتار معترضان و ناآرامی گسترده در خارطوم، امروز (سه شنبه) کلیه توافق ها با ائتلاف مخالف را لغو و مقرر کرد، تا ۹ ماه آینده، انتخاباتی زودهنگام برگزار خواهد شد.

بر اساس این توافقات، مقرر شد دوره انتقالی قدرت، سه سال به طول بیانجامد و یک پارلمان مرکب از ۳۰۰ عضو تشکیل شود که یک سوم آن از حزب ائتلاف آزادی و تغییر باشند.

تظاهرات مردم سودان علیه دولت عمر البشیر از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) ابتدا به خاطر افزایش قیمت نان آغاز شد، اما بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهر کنندگان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند که سرانجام حکومت وی ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش سرنگون شد.

معترضان رفته رفته خواسته‌های خود را افزایش دادند که پایان یافتن حکومت “عمر البشیر” و ایجاد یک حکومت دموکراتیک از خواسته‌های بعدی معترضان بود.

اکنون گروه‌های معترض سودانی خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دموکراتیک هستند و برای رسیدن به خواسته‌های خود همچنان به اعتراض و تحصن در خیابان‌ها و میدان اصلی پایتخت و مقابل وزارت دفاع ادامه می‌دهند.

شبس **۹۳۶۳**۹۱۲۲