گردشگری و توریسم

شکوه راهپیمایی روز قدس «معامله قرن» را برهم می زند

به گزارش ایرنا این فتنه جدید در حقیقت گامی برای زمین گیر کردن ملت مظلومی است که طی ۷۰ سال گذشته خون جوانان، زنان و کودکانشان را برای آزادی وطن خود نثار کرده اند و فردا / جمعه / ملت های حقیقت جوی جهان برای حمایت از جنبش مقاومت و تبدیل معامله صهیونیست ها به نامعادله، پرشورتر از سال های قبل در راهپیمایی روز قدس شرکت می کنند.

ضرورت حضور گسترده در این راهپیمایی را در جای جای ایران اسلامی و از جمله آذربایجان غربی می توان به نقل از مسوولان، کارشناسان و علما شنید و آن را در ابعاد مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

استاندار آذربایجان‌غربی سیاست های توسعه طلبانه رژیم اسرائیل را دلیلی بر حضور پرشور امت مسلمان در راهپیمایی روز قدس امسال و حمایت از ملت فلسطین عنوان کرد و گفت: حمایت مردم ایران و مسلمانان جهان از فلسطین مانع از اجرای سیاست‌های توسعه طلبانه اسرائیل شده و این رژیم را در منطقه خود محبوس کرده است.

محمد مهدی شهریاری «معامله قرن» را یکی از سیاست های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی عنوان کرد و از اقشار مختلف مردم این استان مرزی خواست تا همزمان با روز جهانی قدس جواب دندان شکنی به استکبار جهانی بدهند.

امام جمعه موقت اهل سنت نقده نیز «قدس» را به عنوان قبله اول مسلمانان جهان یادآور شد و گفت: حمایت ملت های مسلمان از ملت مظلوم فلسطین تا زمان آزادی کامل قدس ضروری بوده و این روز نزدیک است.

ماموستا ابراهیم سرخابی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی با طرح توطئه «معامله قرن» به دنبال اثبات موجودیت خود است و مسلمانان نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند.

ماموستا مصطفی محمودی، امام جمعه پیرانشهر هم گفت: شرکت گسترده ملت های مسلمان در راهپیمایی روز قدس پاسخ محکمی به سران کفر خواهد بود و پشتیبانی مسلمانان جهان از ملت مظلوم فلسطین را به نمایش خواهد گذاشت.

مدرس علوم دینی اهل سنت آذربایجان غربی نیز گفت: حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس، ابزار قدرتمندی برای خنثی سازی توطئه های رژیم صهیونیستی است و یاس و واهمه را بر دل آنان می اندازد.

ماموستا عبدالرحمن محمدپور افزود: رژیم صهیونیستی از هیچ ترفندی برای به رسمیت شناختن خود فروگذار نمی کند و قتل عام بی گناه هزاران زن و مرد و کودک و جوان فلسطینی گواه روشنی بر این مدعاست.

وی اضافه کرد: مسلمانان جهان وظیفه دارند در پاسخ به توطئه جدید اسرائیل پرشورتر از سال های قبل در صحنه حضور یابند زیرا حضور میلیونی مردم در روز قدس موجب دلگرمی مردم فلسطین می شود و معادلات استکبار جهانی و برخی کشورهای عربی منطقه را برهم می زند.

رئیس دفتر آیت الله جوادی آملی در آذربایجان غربی هم گفت: همانگونه که امام راحل فرمودند قدس به تمام مسلمانان تعلق دارد و مسلمانان باید در هر برهه ای برای آزادی قدس تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد فخری افزود: استکبار جهانی و در راس آن رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش می کنند تا مسلمانان منطقه خاورمیانه را سرکوب کنند و در چنین شرایطی بر تمامی مسلمانان واجب است که در این راهپیمایی حضور پرشور داشته باشند.

به گزارش ایرنا روز جهانی قدس توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی به عنوان یک روز رسمی برای حمایت از مردم فلسطین نامگذاری شد؛ امام خمینی (ره) در ۱۳ رمضان ۱۳۹۹ هجری قمری برابر با ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ شمسی در پیامی خطاب به مسلمانان ایران و جهان، آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نامید و از مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی خواست برای کوتاه کردن دست اسرائیل و پشتیبانان آن به هم بپیوندند.

راهپیمایی روز قدس در نقاط مختلف جهان از جمله مالزی، هند، سنگاپور، اندونزی، ترکیه، آمریکا، کانادا، نروژ، آذربایجان، سودان، انگلیس، بحرین، بوسنی و هرزگوین، تونس، پاکستان، استرالیا، آلمان، رومانی، کویت، اسپانیا، آفریقای جنوبی، سوئد، ونزوئلا، آلبانی، یمن و یونان برگزار می‌شود.

شعار محوری روز جهانی قدس سال ۱۳۹۸ «شکست معامله قرن و تثبیت آرمان فلسطین است»؛ طرح صلح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا موسوم به «معامله قرن» تلاش برای قانونی کردن و تعمیق نظام آپارتاید در فلسطین اشغالی بوده و باطل است.

بسیاری از تحلیل گران منطقه غرب آسیا معتقدند که معامله قرن مانند دیگر توافق های صلح در ارتباط با فلسطین اشغالی قبل از تولد جان باخته زیرا حق و حقوق مردم مظلوم فلسطین در آن رعایت نشده است و آنان با وجود گذشت ۷۰ سال از اشغال بر بازپس گیری حق خود تاکید دارند.

۸۱۳۵/۳۰۷۲