گردشگری و توریسم

تلاش های بی نتیجه در مسکو برای رسیدن به صلح در افغانستان

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک مقام نزدیک به این مذاکرات بدون ذکر نام خبر داده است که شرکت کنندگان در نشست نمایندگان احزاب سیاسی افغانستان و جنبش طالبان در مسکو در دومین روز این نشست نیز تلاش کردند تا به توافقی برای برقراری آتش بس دائم در افغانستان برسند.

یک مقام نزدیک به این مذاکرات به اسپوتنیک گفت که بین شرکت کنندگان در نشست مسکو در مورد مدت آتش بس در افغانستان اختلاف نظر وجود دارد با این حال بحث ها درباره اینکه آتش بس سه روز یا یک روز یا یک ساعت ادامه داشته باشد، جریان دارد.
یک مقام دیگر نیز گفت که حداکثر زمان آتش بس می تواند پنج روزه باشد.

ریانووستی روسیه اعلام کرده است که با توجه به وجود اختلاف شدید بین نمایندگان گروه های سیاسی افغانستان و جنبش طالبان، مذاکرات بین آنها تا پاسی از شب (بامداد پنجشنبه) ادامه می یابد.
در همین حال سهیل شاهین از سخنگویان جنبش طالبان پیش از آغاز مذاکرات در چهارشنبه شب خبر داد که در روز دوم نشست مسکو نمایندگان دولت افغانستان شرکت نداشتند.
وی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: نمایندگان حکومت افغانستان ازجمله عبدالکریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح و لطیف بهاند سفیر افغانستان در مسکو در این نشست حضور ندارند.
خبرگزاری دولتی تاس نیز چهارشنبه شب در گزارشی به نقل از یک مقام نزدیک به مذاکرات مسکو نوشت: شرکت کنندگان در نشست بین افغانی تلاش دارند بیانیه مشترک منتشر کنند اما نمایندگان طالبان با قید بندی مبنی بر ضرورت برقراری آتش بس در بیانیه مخالف هستند.

یادآور می شود که در روز دوم نشست مسکو، متقی لطیف خان نماینده دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر، حاجی محمد محقق معاون سابق نخست وزیر افغانستان، حشمت کرزای معاون پیشین وزیر خارجه این کشور و عطا محمد نور استاندار پیشین استان بلخ حضور داشتند ضمن اینکه نشست احزاب سیاسی افغانستان و طالبان از روز سه شنبه در مسکو آغاز شده است و برقراری سازش ملی و آغاز گفت وگوهای بین نیروهای افغانی برای پایان دادن به جنگ در این کشور از موضوعات دستور کار آن است.

**دور بعدی مذاکرات در چین و با مشارکت آمریکا و همسایگان برگزار می شود

ضمیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان چهارشنبه شب پیش از آغاز مذاکرات با نمایندگان طالبان اعلام کرد که روسیه، چین و آمریکا مقدمات نشست سه جانبه درخصوص افغانستان را فراهم می کنند و کشورهای همسایه افغانستان نیز به این مذاکرات خواهند پیوست.
مقام روس خاطرنشان کرد که تاریخ رایزنی ها هنوز مشخص نشده است و چین برگزارکننده این دیدارها است و منتظر پیشنهاد طرف چینی در این مورد هستیم.
کابولوف این را نیز گفت که با هیات طالبان درخصوص راه های سرعت بخشیدن به روند سازش ملی در افغانستان گفت و گو کرده است.
نماینده پوتین در امور افغانستان در همین حال از افشای جزییات مذاکرات خود با هیات طالبان از دفتر سیاسی این جنبش در دوحه قطر خودداری کرد با این وجود گفت که روسیه می تواند در هر زمینه ای که طالبان پیشنهاد می کند با آنان مذاکره کند اما جزئیات مذاکرات اعلام نخواهد شد.

به نظر می رسد این اظهار نظر واکنشی به اظهار نظر سهیل شاهین از سخنگویان جنبش طالبان باشد که سه شنبه مدعی شده بود تحریم ها باید به صورت دائمی برداشته شود در غیر اینصورت صلحی در کار نخواهد بود.

هنوز اخبار بیشتری از روز دوم مذاکرات که به بامداد پنجشنبه کشیده شده است، هنوز منتشر نشده و همین مساله باعث شده است که اکثر رسانه ها از روی چهره طرفین مذاکره به حدس و گمان در خصوص دستاوردهای این نشست بپردازند.

اگر چه در نهایت مسئولان برگزاری اجلاس از خبرنگاران خواستند تا محل نشست را ترک کنند اما هنوز نمی توان به صورت قطعی گفت که رایزنی های چهارشنبه شب و بامداد پنجشنبه بی نتیجه بوده است چرا که پیشتر گمانه زنی ها حاکی بود که تلاش می شود بیانیه ای با هدف پایان یافتن تحریم ها علیه طالبان و همچنین لزوم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تهیه شود که به نظر این دو بخش باب میل طالبان است.

بنظر می رسد همه چیز به روز پنجشنبه منتهی شده است اما آنچه از هم اکنون مشخص شده این مساله است که نشست یکصدمین سالروز آغاز روابط دو کشور به جای آنکه جشنی برای ابراز خرسندی مسکو و کابل باشد به محلی برای بحث و گفت وگو میان افغانستانی ها در مسکو تبدیل شده است؛ نشست دو روزه ای که با پایان یافتن زمان آن، هنوز معلوم نیست که چگونه به پایان رسیده و چه دستاوردهایی داشته است.

اروپام *۳۹۱*۱۳۴۶