گردشگری و توریسم

ساخت و ساز در استان تهران، یک قدم تا فاجعه

شهرام عدالتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون در استان تهران وضعیت ساخت و ساز و رعایت نکردن حریم شهرها از نقطه حاد گذشته و به شرایط بحرانی رسیده است.

وی یادآورشد: در صورتی که وضعیت کنونی ساخت و ساز در این استان رها شود، قطعاً با یک فاجعه روبرو خواهیم شد.

عدالتی اظهارداشت: در صورتی که زلزله ای در این استان رخ دهد، به علت مسدود شدن تمامی راه های دسترسی، تهران در یک بن بست گیر می کند و کل مسیرهای پدافندی آن بسته می شود، آن زمان چه کسی بناست به این مردم کمک کند.

در صورتی که زلزله ای در این استان رخ دهد، به علت مسدود شدن تمامی راه های دسترسی، تهران در یک بن بست گیر می کند و کل مسیرهای پدافندی آن بسته می شود، آن زمان چه کسی بناست به این مردم کمک کند.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: زمانی که انباشت جمعیت در یک نقطه زیاد باشد، انباشت سایر مسائل نیز خود به خود ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: ما تاکنون نگاه درستی به موضوع شهرنشینی در کشور نداشتیم و افزایش تعداد شهرها را به شکل جدولی و آماری دیده ایم در حالی که جای نگرش آمایشی در آن خالی مانده است.

عدالتی ادامه داد: تعداد شهرها در کشور افزایش یافته اما فکر نکرده ایم که این شهرها چگونه و به چه شکلی ایجاد شده اند و بخشی از این مناطق طی دو دهه گذشته در استان تهران شکل گرفته است.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: به دلیل نبود برنامه ریزی در حریم شهرها و فقدان نگاه آمایشی، ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که در سایر کشورها چندان از سند آمایش سرزمینی استفاده نمی کنند، به این دلیل است که در توسعه جامعه خود تعادلی را احساس کرده اند و در شرایط متعادل قطعاً نیاز به بهره گیری از سند آمایش چندان احساس نمی شود.

عدالتی یکی از علل اصلی ایجاد این شرایط در استان تهران را تناقض در اهداف و برنامه ریزی بخشی اعلام و اضافه کرد: برای اصلاح این وضعیت باید همگرایی ایجاد شود و شهرداری ها فقط به فکر صدور مجوز برای ساخت و ساز و سپس دریافت عوارض نباشند.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: نگاه دریافت عوارض و جریمه در مقابل ساخت و ساز غیر مجاز ما را بیچاره می کند.

وی تاکید کرد: تمام ساخت و سازهای غیررسمی به مهمترین محل درآمد شهرداری ها و بخشداری ها تبدیل شده است؛ در مورد پایتخت نیز از یک سو اعلام می کنیم که ام القرای جهان اسلام و ویترین حاکمیت است و از سوی دیگر آن را رها کرده ایم.

تمام ساخت و سازهای غیررسمی به مهمترین محل درآمد شهرداری ها و بخشداری ها تبدیل شده است؛ در مورد پایتخت نیز از یک سو اعلام می کنیم که ام القرای جهان اسلام و ویترین حاکمیت است و از سوی دیگر آن را رها کرده ایم.

عدالتی افزود: قوانین باید اصلاح شود، تا زمانی که این مقررات جنبه قضایی نداشته باشد چندان سختگیرانه و پاسخگوی مقابله با تخلفات در ساخت و ساز نیست.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: اکنون ساخت و ساز غیر مجاز و تمامی این نوع تخلفات جنبه حقوقی دارند و با پرداخت جریمه به جریان رسیدگی آنان خاتمه داده می شود و هیچ جنبه کیفری ندارد.

اکنون ساخت و ساز غیر مجاز و تمامی این نوع تخلفات جنبه حقوقی دارند و با پرداخت جریمه به جریان رسیدگی آنان خاتمه داده می شود و هیچ جنبه کیفری ندارد.

وی اظهارداشت: باید روند برخورد با تخلف در ساخت و ساز جنبه کیفری داشته باشد تا بازدارندگی آن افزایش یابد یا اگر بناست جریمه ای دریافت شود، چنان باید دست و پاگیر باشد که شخص برای تخلف جرات نکند.

عدالتی ادامه داد: اکنون میزان جرایم آنچنان پایین است که شخص به راحتی ترجیح می دهد این جریمه را پرداخت کند اما به ساخت و ساز غیر مجاز خود ادامه دهد.

تهرام/۳۰۰۱//‏۱۳۴۸