گردشگری و توریسم

سیل اخیر به هیچ یک از نقاط استقرار تاریخی کشور آسیب وارد نکرده است

به گزارش ایرنا، محمد حسن طالبیان شامگاه سه شنبه در نشست خبری در محل هتل جهانگردی کرمان از سیلاب ها و بارندگی‌های سیل‌آسا که در کشور رخ داده سخن به میان آورد و بیان کرد: تنها در برخی خانه‌های رها شده و آثار تاریخی به دلیل باران زیاد و نگهداری نامناسب تخریب‌هایی شاهد بودیم که هیچ ارتباطی به سازه و استقرار آنها ندارد.
وی با بیان اینکه گذشتگان ما در ساخت بناها درست مکان‌یابی می‌کردند و درست می‌ساختند عنوان کرد: در مسیر سیلاب پل و سازه‌های آبی داشتیم که همه آنها سالم هستند، بطوریکه هیچکدام از پل‌های دوران ساسانی، صفوی تا قاجار در این سیل‌ها تخریب نشدند و فقط پایه‌های آنها دچار آب شستگی شده که باید اضطراری مرمت شوند.

*با ساخت و ساز روی کوه‌ها مخالفیم

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: با ساخت و سازی روی کوه‌ها مانند کوه صاحب الزمان کرمان مخالف هستیم و با اجرای این پروژه موافق نیستیم، زیرا این مکان منظر فرهنگی شهر است.

وی با اشاره به اجرای جاده دسترسی به تله کابین که در کوه صاحب‌الزمان اجرا شده است تصریح کرد: اگر نگاه مهندسی انجام شده بود شاید نیاز به تخریب کوه نبود، ضمن آنکه دسترسی پیاده خوبی از پشت منظر در گذشته وجود داشته است که می‌توانست با کمترین دخالت دسترسی لازم را بوجود بیاورد.

طالبیان تاکید کرد: کوه صاحب‌الزمان میراثی متعلق به کرمان و جامعه عمومی کشور است و مطالبه ما این است که منظر تاریخی را حفظ کنیم و برای این منظور به همراهی همه دستگاه‌ها نیاز داریم.

وی افزود: با طرح احداث تله کابین کرمان برای رفاه مردم مخالفتی نداریم و در مورد پروژه ساخت هتل در بام کرمان مجری طرح فقط یک موافقت اصولی ۶ ماهه دریافت کرد و دیگر میراث فرهنگی با آن موافقتی نداشته است.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: در سالهای اخیر سعی کردیم تا بخش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمینه مدیریت یکپارچه شوند.
وی با اشاره به اجرای طرح صاروج پارس در شهر کرمان گفت: برای انجام این پروژه در دولت گذشته توافقاتی صورت گرفته و براساس آن توافقات ارتفاع این پروژه نباید از بازار تاریخی بیشتر می‌شد که طبق نقشه و مجوز شهرداری عمل نکردند.

طالبیان با تاکید بر این نکته که نباید ارتفاع پروژه صاروج پارس بیشتر از بازار تاریخی کرمان شود، ارزش اهلیت ثروت ملی را بیشتر از اجرای یک پروژ دانست و بیان کرد: باید در صاروج پارس یک طبقه‌ای که بیشتر احداث کرده‌اند را حذف کنند که به صورت کتبی به آنها اطلاع‌رسانی شده است و در صورت عدم اجرای آن از آنها شکایت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه طبقه اضافه در این پروژه باید حذف شود تصریح کرد: پرونده بازار کرمان یکی از پرونده های ثبت جهانی است که حتماً باید منظر آن حفظ شود.
*حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث موزه در کشور
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۱۲ موزه بزرگ در سطح کشور داریم و دولت در نظر دارد به دلیل کمبود اعتبار پروژه‌های جدید و نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار نماید یا به صورت مشارکتی برای اجرای آنها کار کند و از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث موزه استقبال می‌کنیم.
وی با اشاره به پیگیری اتمام موزه جیرفت افزود: مجتمع گوهرزمین پیشنهادی در خصوص ایجاد بوم گردی، احداث موزه، نمایشگاه و گردشگری در جیرفت داده که در حال بررسی این پیشنهادات هستیم.
طالبیان تاکید کرد: اگر موزه جیرفت احداث شود همه آثار این شهرستان را در این موزه به نمایش خواهیم گذاشت و هرجا اشیایی تاریخی از ایران در خارج از کشور باشد پیگیر بازگرداندن آنها می شویم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور امروز (سه شنبه) برای شرکت در نشست بازنگری طرح جامع تفصیلی شهرهای بم و بروات با رعایت قوانین و معیارهای میراث جهانی به شهرستان بم سفر کرده بود.

۷۴۳۷/‌‬ ۵۰۵۴