گردشگری و توریسم

کارشناسی طرح جامع تفصیلی بم با حساسیت انجام شود

به گزارش ایرنا محمد شکرچی زاده روز سه شنبه در نشست هم اندیشی طرح جامع تفضیلی شهر بم افزود: طرح تفضیلی بم با دو جنبه متفاوت روبرو است از طرفی با میراث جهانی مواجه هستیم که متعلق به آحاد جهان است و حفظ آن بسیار با اهمیت خواهد بود و از طرف دیگر با اقداماتی روبرو هستیم که به صورت وضوح میراث را دچار مشکل خواهد کرد.

شکرچی زاده ضمن اشاره به ساخت و سازهای بعد از زلزله دی ماه ۸۲ در بم عنوان کرد: بیشترین درصد اسکلت در کشور متعلق به شهرستان بم بوده و از طرفی سیما و منظر شهر عملاً دچار غفلت شده است.
وی در خصوص ساخت وسازهای غیرمجاز در شهرستان بم گفت: نخل هویت و ناموس بم است که متاسفانه در معرض سودجویی و متلاشی شدن قرار گرفته است.

به گفته شکرچی زاده زلزله بم در یکصد سال اخیر در سطح کشور چه به لحاظ تلفات جانی و مالی و از بین رفتن مسیل ها و حریم های متعلق به میراث فرهنگی بسیار با اهمیت بوده است و با توجه اینکه گسل بسیار مورد توجه است مسکن هایی که در این مناطق ساخته شده است هر چه سریعتر باید ساماندهی شوند و برای اجرای طرح جامع طرح تفصیلی باید پایش خوبی انجام شود تا بمی بسیار زیبا داشته باشیم.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در این نشست گفت: بم دارای سه ویژگی بسیار مهم از جمله ارگ تاریخی و منظر فرهنگی شهربم، باغات و نخیلات آن است و زلزله سال ۸۲ جدا از اینکه بسیار اسفناک بود و بسیاری از هموطنان را داغدار کرد اما نقطه عطفی برای بم بحساب آمد.
فرزانه صادق ادامه داد: تمام دارایی شهر بم در تپه یادمان که در جوار آرامگاه از دست رفتگان قرار گرفته بوضوح مشخص است و این تپه باید جهانی شود زیرا تلنگری برای ما است که بدانیم چه اتفاقی رخ داده که این تپه اکنون بوجود آمده است.
صادق بیان کرد: در زلزله صرفاً کالبد آن مهم نبوده و تبعات و آسیب های فرهنگی زیادی دربر داشته است و اینکه چرا گفته می شود آنچه در طرح مطرح شده با وضع موجود شهر همخوانی ندارد باید کارشناسی و بررسی شود.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه خاطرنشان کرد: الگوی معماری شهر بم حتی با شهرهای اطرافش متفاوت است و در ضوابط و مقررات قابل اجراست با پایش دقیق وضع موجود که برای طرح تفضیلی در نظر گرفته شده است کمبودهای احتمالی چه از لحاظ مسکونی و چه خدمات پشتیبان باید دقیق تر بررسی شوند.
شهرستان بم در فاصله ۱۹۶ کیلومتری استان کرمان واقع شده است
۹۹۱۲/‌‬ ۵۰۵۴