گردشگری و توریسم

استاندار: ریمدان چابهار پس از تکمیل زیرساخت ها بهترین نقطه مرزی کشور می شود

به گزارش ایرنا احمدعلی موهبتی عصر جمعه در نشست بررسی مشکلات و موانع مرز ریمدان اظهار داشت: تجهیزات و امکانات این نقطه مرزی توسط مدیران کل و وزارتخانه مربوطه با گذشت سه سال از رسمی شدن باید هر چه سریع‌تر آماده شود و ادارات مرتبط با نیروی انسانی و زیرساخت‌های لازم در آن مستقر شوند.

وی بیان کرد: ۳۷ درصد جمعیت جهان در کشورها و مناطق همجوار چابهار سکونت دارند و با توجه به آماده سازی بندر و منطقه آزاد گوادر پاکستان توسط چین ضرورت دارد برای هم افزایی و نقش مکمل ۲ بندر چابهار و گوادر این نقطه مرزی به بهترین نحو تجهیز و برای جابجایی کالا و مسافر در نظر گرفته شود.

وی گفت: ساخت بزرگراه، ایجاد زیرساخت‌های برق، خط انتقال آب، خط انتقال گاز، تلفن و اینترنت، استقرار ادارات صنعت و معدن، جهادکشاورزی، گمرک و سایر ارگان‌های مرتبط با جابجایی کالا و مسافر و تأمین زیرساخت‌های بازارچه مرزی ریمدان از ضرورت هاست و باید در ماههای آینده تمام مشکلات این محدوده مرزی مرتفع شود.

وی ادامه داد: تکمیل بزرگراه چابهار تا مرز ریمدان و مطالعه و ساخت راه آهن چابهار- گوادر یکی دیگر از موارد مهم است که می‌تواند ۲ بندر را با هم متصل و نقش مهمی در پیوند اقتصادی و سیاسی ایران و پاکستان داشته باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: فرمانداری و بخشداری هفته ۲ روز را برای حل مشکلات و موانع بازارچه مرزی ریمدان مشخص کنند و با بازدید میدانی و هماهنگی با مسئولان اجازه ندهند این مرز به حال خود رها و در تأمین امکانات و تجهیزات آن تعلل شود.

موهبتی تصریح کرد: فواید و ثمرات مرز ریمدان برای مردم مرزنشین دشتیاری، پلان و چابهار بیشتر از بندر چابهار است چون اشتغال و توسعه در فعالیت کامل و انجام صادرات و واردات این مرز است و باید مسئولان نگاه بلند و راهبردی برای حل مشکلات آن داشته باشند.

وی گفت: فاصله چابهار تا کراچی با خودوری سواری پنج ساعت و با اتوبوس هشت ساعت است و این بهترین فرصت برای اتصال ۲ کشور است.

وی بر واردات دام، برنج، نارنگی از مرز ریمدان تاکید کرد و افزود: آنچه در تعریف یک بازارچه هست باید در این مرز عملی شود تا مردم ثمرات آن را ببینند و هر روز گلایه و مشکلات را مطرح نکنند.

**جابجایی کالا و مسافر در مرز ریمدان به کندی صورت می‌گیرد

سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه چابهار نیز اظهار داشت: جابجایی کالا و مسافر در مرز ریمدان پس از رسمی شدن به کندی صورت می‌گیرد و نیاز است با آماده سازی زیرساخت‌ها سهولت پیدا کند.

رحمدل بامری افزود: فیبر نوری به مرز رسیده و برخی مشکلات و موانع اداری سبب شده تا فعالیت‌های اقتصادی و تجاری این مرز همیشه با مشکل مواجه شود.

وی بیان کرد: با واردات و صادرات انواع میوه، دام، مواد غذایی و مصالح ساختمانی تحولی در توسعه و آبادانی بخش دشتیاری را شاهد خواهیم بود.

**بیش از سه میلیارد تومان برای زیرساخت‌های مرز ریمدان در حال هزینه است

مدیرکل پایانه‌ها و حمل و نقل سیستان و بلوچستان نیز گفت: پس از پیگیری‌های مکرر بیش از سه میلیارد تومان برای زیرساخت‌های مرز ریمدان در حال هزینه است که امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات و حضور دستگاه‌های مختلف بخشی از مشکلات مرز ریمدان مرتفع شود.

علی خانقایی افزود: ۳۰ هکتار زمین در مرز ریمدان برای ساخت پایانه و استقرار تجهیزات اختصاص پیدا کرده که ۱۴ هکتار آن به مشاور تحویل شده است.

برای واردات انبه و میوه باید صنعت و معدن چابهار اقدام کند

راستی ناظر گمرکات استان سیستان وبلوچستان نیز گفت: برای واردات میوه از جمله انبه و نارنگی باید صنعت و معدن چابهار اقدام و مشکلات در این زمینه را با همکاری جهاد کشاورزی مرتفع و اجرایی کنند.

بازارچه مرزی ریمدان باید برای صادرات سوخت، گاز و انواع کالا در نظر گرفته شود

رئیس بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان نیز تصریح کرد: تکمیل زیرساخت‌های مرز ریمدان می‌تواند این مکان را به محلی برای صادرات انواع کالا نظیر سوخت، گاز و مصالح ساختمانی و موادغذایی تبدیل کند.

کورش محمدی افزود: متأسفانه فیبر نوری به مرز رسیده ولی تحویل مخابرات نشده است و سایر ادارات نیز لاک پشتی در حال فعالیت هستند و بیشتر آنها برای انجام نشدن کارها گام بر می‌دارند.

وی با بیان اینکه صادرات در مرز ریمدان در یک سال اخیر ۳۷ میلیون دلار بوده که ناچیز و نگران کننده است، خاطرنشان کرد: مرز ریمدان فرصت مناسب و ظرفیتی ملی برای ایران اسلامی است تا با جابجایی کالا و مسافر نقش بسزایی در اشتغالزایی هزاران نفر مرزنشین داشته باشد.

**در صورت آماده شدن زیرساخت‌ها میوه و دام از مرز ریمدان وارد می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: اگر زیرساخت‌ها آماده شود انواع میوه نظیر نارنگی و انبه و دام سبک و سنگین از مرز ریمدان وارد می‌شود.

زورقی افزود: سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند بخشی از مشکلات استان را از طریق مرز ریمدان با صادرات و واردات میوه و دام و کالاهای تعیین شده مرتفع کند.

هیچ کاری در مرز ریمدان مشهود نیست

معاون ترانزیت و حمل و نقل منطقه آزاد چابهار نیز گفت: علیرغم گذشت چندین سال از رسمی شدن مرز ریمدان و فعالیت بازارچه مرزی آن از حدود ۱۰ سال قبل متأسفانه فعالیتی در این مرز بین المللی مشهود نیست.

محسن محمدی معین افزود: مرز ریمدان و پیشین از ظرفیت‌های مهم اقتصادی و تجاری منطقه هستند و انتظار مبادلات کالا در حد پنج میلیارد دلار می‌رود ولی هم اینک شاهد فعالیت کند آن هستیم و زیرساخت قابل توجهی علیرغم پیگیری‌ها ایجاد نشده است.

۳۰۴۳**۶۰۸۱