گردشگری و توریسم

آزمایشگاه حفاظت و مرمت باغ موزه فین کاشان راه اندازی شد

به گزارش ایرنا، برای اجرای طرح آزمایشگاه حفاظت و مرمت باغ موزه فین کاشان در زمینی با زیربنای 50 مترمربع، افزون بر سه میلیارد ریال از اعتبارهای میراث فرهنگی اختصاص یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این آیین گفت: میراث فرهنگی درخشان ترین حوزه ای است که کشور می تواند با استفاده از آن توانمندی ها، ظرفیت ها و افتخارهای خود را به جهانیان نشان دهد.
فریدون الهیاری افزود: ایران در یک سده گذشته برای خودنمایی در جهان در زمینه گوناگون بسیار تلاش کرد و گرچه موفقیت هایی نیز به دست آمد اما هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.
وی اثرهای تاریخی بجا مانده از گذشتگان را سند هویتی ملت ها دانست و بیان کرد: ایران ملتی با پیشینه و تاریخ ساز دارد و جمهوری اسلامی میراث دار تمدن بزرگی شده که در جهان بسیار اثرگذار بوده و امروز هم باید رسالت خود را درست انجام دهیم تا آن جایگاه بازیابی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به تغییر دیدگاه ها به نسبت چند دهه گذشته یادآور شد: در گذشته چالش بزرگی با افرادی وجود داشت که به خیال خودشان در جهت پیشرفت حرکت می کردند و هر چند هنوز هم مشکلاتی وجود دارد اما در نهایت امروز نگاه ها به سمت پیشرفت مبتنی بر میراث فرهنگی و تاریخ کهن این مرز و بوم است.
وی تاکید کرد: بر این باور هستیم که اگر بخواهیم به پیشرفتی برسیم و روزآمد باشیم، نه تنها نباید به گذشته ها پشت پا بزنیم بلکه باید از آنها نگهداری کنیم تا توسعه ریشه دار و پایداری به وجود آید.
الهیاری با تصریح اینکه میراث فرهنگی ویژه یک سازمان یا نهاد دولتی نیست، ادامه داد: با وجود گام های خوب برداشته شده، در برخی شاخص با استانداردهای جهانی هنوز فاصله داریم و باید تلاش کنیم تا در مرمت، حفاظت و بهره برداری از فضاها و مجموعه های فرهنگی و تاریخی به صورتی شایسته زیرساخت های علمی، پژوهشی را شناسانده و با مردم ارتباط ایجاد کنیم.
وی در ادامه با اشاره به روز جهانی موزه ها عنوان کرد: موزه های امروز با گذشته ها بسیار متفاوت شده اند، چنان که در گذشته موزه به مکانی برای نگهداری و نمایش گنجینه ها و اثرهای تاریخی و فرهنگی گفته می شد اما امروزه کشور با وجود سرآمدی از نظر برخورداری از اشیای تاریخی، فرهنگی و گنیجنه ها، نمود آنها بسیار با عرف فاصله دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: موزه ها از جنبه موضوعی در کشور بسیار گوناگون هستند و همانند یک رسانه، نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی بر عهده گرفته اند.
وی همچنین گفت: بازدید از موزه ها امروزه با تاسف به نسبت سایر مجموعه های تاریخی بسیار کم شده که این فاصله نشان می دهد هم موزه ها باید خود را روزآمد کنند و هم موزه ها به فرهنگ سازی بیشتری نیاز دارند.
به گزارش ایرنا، 17 نفر از باستان شناسان، معماران سنتی، موزه داران و دست اندرکاران راه اندازی آزمایشگاه حفاظت و مرمت مجموعه جهانی باغ موزه فین کاشان در ادامه این آیین با اهدای لوحی قدردانی شدند.
فین کاشان که در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده و از زیباترین باغ های سنتی و با صفای ایران و جهان به شمار می رود، با مساحت 23 هزار و 700 مترمربع سال 1314 در فهرست اثرهای تاریخی ملی و سال 1390 نیز به عنوان میراثی جهانی در فهرست یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) به ثبت رسید.
بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی شامل یکهزار و 850 اثر ثبت ملی و هفت اثر ثبت جهانی در استان اصفهان وجود دارد.
28 اردیبهشت (18 ماه می) روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نامگذاری شده است.
6136/8123

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث


آزمايشگاه مرمت


كاشان