اماکن دیدنی ایران

واکنش مدیرعامل منطقه آزاد کیش به توقف کالای همراه مسافر/دنبال مسافر روسی و چینی هستیم


چارتر

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه به دنبال ورود گردشگر روسی و چینی به منطقه آزاد کیش هستیم، گفت: مکاتباتی را با این دو کشور انجام داده‌ایم.

چمدان: غلامحسین مظفری با بیان اینکه در حال حاضر جزیره کیش از جمله مناطقی است که بیشترین اکسیژن خالص را دارد اما این مزیت متاسفانه دیده نمی‌شود. معتقدم بازار و مراکز خرید و بخش‌های تجاری نباید به عنوان تنها مزیت جزیره باشد. می‌توان مزیت‌های دیگر کیش را هم به گردشگران معرفی کرد.

وی با بیان اینکه کیش باید یک مرکز رفاهی و آرام برای گردشگران باشد، گفت: وجود ۴۲ کیلومتر ساحل در خلیج فارس می‌تواند یک مزیت قابل توجه باشد و آن را می‌‌توان به اولین پیست ماراتن استاندارد در منطقه تبدیل کرد.

مظفری با بیان اینکه برای گردشگران و مسافران باید پکیج سفر به کیش تعریف کنیم، گفت: ۱۵۸ آژانس گردشگری و مسافرتی در جزیره فعال هستند که نهایت فعالیت آنها فروش بلیت مراکز تفریحی است حال اینکه این فعالیت را می‌توان از طریق یک اپلیکیشن هم انجام داد.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش تاکید کرد: معتقدم آژانس‌های گردشگری باید بسته سفر از جمله تهیه بلیت هواپیما، اقامت، مراکز تفریحی و معرفی انواع جاذبه‌های گردشگری تعریف و تهیه کنند.

وی با تاکید بر اینکه کیش ظرفیت سه میلیون مسافر در سال را دارد به ایلنا گفت: معتقدم در حال حاضر یک انحصار در گردشگری کیش وجود دارد که این انحصار باید شکسته شود و افرادی هم در این حوزه فعالیت می‌کنند که اهل فن نیستند. اقداماتی در دست اجرا است که تعداد مسافران کیش را افزایش دهد.

مظفری درباره توقف کالای همراه مسافر در مناطق آزاد اظهار داشت: تمام ارز مصرفی برای کالای همراه مسافر کمتر از صد میلیون دلار است که این رقم در کل مناطق آزاد به ۶۰۰ میلیون دلار هم می‌رسد این در حالی است که همین کالای همراه مسافر یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود و اگر در داخل کشور برای این موضوع محدودیت ایجاد کنیم مسافران کالاهای مورد نیاز خود را از ترکیه و یا سایر مقاصد خارجی تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: استدلال بانک مرکزی این است که کالای همراه مسافر تقاضای ارزی ایجاد می‌کند و در حال حاضر هم در این حوزه با مشکل مواجه هستیم اما بنده معتقدم منطقی پشت آن نیست چرا که کالای همراه مسافر می‌تواند باعث افزایش گردشگری داخلی شود.

مظفری افزود: در حال حاضر ۳۵۰۰ غرفه در کیش و ۱۵ هزار غرفه در قشم تحت تاثیر این شرایط قرار گرفتند البته گفته می‌شود که مجوز واردات در مناطق آزاد بازهم تمدید خواهد شد به هر حال به طور قطع کالای همراه مسافر موجب ایجاد اشتغال در حوزه تجاری می‌شود و بهتر از این است که مردم برای رفع نیاز خود ارز را از کشور خارج کنند.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش همچنین درباره ورود گردشگر خارجی به جزیره گفت: ورود گردشگر خارجی در سال ۹۷ بیشتر از سال ۹۶ بوده است اما آمار ورود گردشگر ناچیز است، برای مثال از کشور عراق تنها ۵۵۰۰ گردشگر وارد کیش شدند این در حالی است که ظرفیت ‌های بسیار بیشتری در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: پروازهای نجف و اربیل را می‌توان توسعه داد در حال حاضر برای برقراری پرواز به کشور کویت هم تقاضا وجود دارد پرواز بین کشورهای عمان و قطر هم برقرار است.

مظفری با بیان اینکه برخی از پروژه‌ها و فعالیت‌های گردشگری هم در جزیره کیش توجیه اقتصادی ندارد که یکی از آنها راه‌اندازی کشتی کروز بود گفت: هر چند که سازمان منطقه آزاد کیش یارانه بابت آن پرداخت می‌کرد اما باز هم راه‌اندازی این فعالیت گردشگری توجیه اقتصادی نداشت.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش درباره تعیین تکلیف اموال بابک زنجانی در جزیره کیش اظهار داشت: تمام اموال بابک زنجانی در جزیره کیش تعیین تکلیف و به وزارت نفت واگذار شدند و در حال حاضر اموالی نیست که تکلیف آن مشخص نشده باشد.