گردشگری و توریسم

آزادسازی دولتخانه صفوی در دستور کار میراث فرهنگی قزوین است

به گزارش ایرنا، علیرضا خزائلی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی برگزار شد،افزود: آزادسازی دولتخانه صفوی از جمله مصوبات سفر مقام معظم رهبری به قزوین محسوب می شود که هنوز عملیاتی نشده و همه تلاش خود را به کار می بریم تا آنرا به صورت کامل اجرایی کنیم.
این مسئول در ادامه با اشاره به ظرفیت های قزوین در حوزه گردشگری با وجود آثار متنوع تاریخی و طبیعی،گفت: تلاش داریم تا قزوین را به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور تبدیل کنیم.
این مسئول در ادامه از تدارک برای ثبت جهانی بازارچه سنتی (صنایع دستی) سعدالسلطنه خبر داد و گفت: امیدواریم این مهم امسال محقق شود.
وی اظهار داشت: هدف سازمان میراث فرهنگی ثبت آثار تاریخی کشور در فهرست آثار جهانی به صورت پکیج و مجموعه ای است و در استان قزوین بناها و آثار طبیعی از جمله قلعه حسن صباح و منظر طبیعی تاریخی الموت از جمله نامزدهای ثبت جهانی هستند.
خزائلی در ادامه با اشاره وجود 520 هکتار بافت تاریخی در قزوین،گفت: یک شرکت مشاور ضوابط ساخت و ساز و احیا و مرمت بناها در این محدوده را مشخص کرده و امیدواریم با نهایی شدن آن و ارسال به تهران، دستورالعمل واحدی در این خصوص مصوب و برای اجرا ابلاغ شود.
وی به حمایت اداره کل میراث فرهنگی از سرمایه گذاران حوزه گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در حوزه ایجاد تاسیسات گردشگری مانند مراکز اقامتی و مجتمع های خدماتی بین راهی و مراکز تولید صنایع دستی به متقاضیان توسط بانک های عامل تسهیلات ارایه داده می شود.
خزائلی همچنین در خصوص تلاش برای تکمیل برخی طرح های نیمه کاره حوزه میراث فرهنگی از جمله هتل ها، گفت: هتل ملل با سرمایه گذار بومی در میدان مینودر که سالها نیمه تمام مانده دچار برخی پیچیدگی ها و مشکلات استانی است و نیازمند هماهنگی های بین دستگاهی دارد که دنبال حل و فصل مسایل مربوط به آن و به سرانجام رسیدن این طرح هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین افزود: در حال حاضر ظرفیت اقامتگاهی قزوین 2 هزار تخت است و در ایام نوروز شاهد رشد 16 درصدی اقامت گردشگران در استان بودیم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: سهم تسهیلات بخش گردشگری نسبت به حوزه صنعت و کشاورزی بسیار کمتر است و تلاش می کنیم این فاصله را کم تر کنیم و باید توجه داشت تسهیلات این حوزه در اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان و کشور بسیار موثر و دارای کم ترین انحراف بوده است.
این مسئول همچنین رونق گردشگری روستایی را از اولویت های این دستگاه خواند و با اشاره به وجود 20 روستای هدف گردشگری در استان،گفت: در همین رابطه از سرمایه گذاران برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی حمایت می شود.
خزائلی در بخش بعدی صحبت های خود با بیان اینکه اجرای طرح خیابان شهید انصاری شرقی در محله بلاغی بنا به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی منتفی است،گفت: گذر بلاغی به عنوان جایگزین این طرح اجرا می شود.
این مسئول در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص همراهی کردن یا نکردن مدیرکل میراث فرهنگی استان با شهرداری و شورای شهر قزوین برای لغو مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص اجرای خیابان شهید انصاری شرقی،گفت: ما خارج از چارچوب ها و وظایف سازمانی خود اقدامی به عمل نمی آوریم.
وی همچنین با اشاره به قرارگیری در روز جهانی موزه ها، اظهار داشت: تلاش داریم با همکاری سازمان جهاد کشاورزی،موزه کشاورزی قزوین را احیا و فعال تر کنیم.
این مسئول همچنین در خصوص بازارچه موقت صنایع دستی در دولتخانه صفوی که شهرداری پیش از این خواستار برچیده شدن آن بود نیز گفت: این مکان موقت بوده و در آینده جمع آوری می شود اما زمان دقیق آن مشخص نیست.
وی همچنین در خصوص دریاچه اوان الموت از آثار طبیعی پرجاذبه قزوین نیز گفت: هرگونه سرمایه گذاری در این حوزه با حفظ ضوابط محیط زیستی صورت خواهد گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی،میراث فرهنگی و صنایع دستی قزوین همچنین در خصوص ظرفیت های استان در حوزه چشمه های ابگرم نیز گفت: مشاوری در خصوص وضعیت آبگرم یله گنبد در حال مطالعه است و یک سرمایه گذار برای فعالیت در این مکان اعلام آمادگی کرده و تلاش داریم تا با کمک به بخش خصوصی ظرفیت های گردشگری این نقطه و همچنین شهر ابگرم را فعال کنیم.
وی در انتقاد به طولانی شدن طرح های سرمایه گذاری گردشگری در شهر آبگرم که توسط یکی از خبرنگاران مطرح شد نی گفت: تلاش داریم با تسهیل گری در این زمینه به روند طرح های در دست اجرا (ساخت هتل و مجتمع های آب درمانی) شتاب ببخشیم.
خزائلی به عملکرد یگان حفاظت میراث فرهنگی قزوین نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری توسط این یگان سه مورد حفاری غیرمجاز شناسایی و هفت مورد نیز از تخریب بناهای تاریخی جلوگیری شد که سال گذشته این ارقام به ترتیب 24 و 43 مورد بود.
وی همچنین از فعالیت 12 سازمان مردم نهاد مربوط به حوزه میراث فرهنگی در قزوین خبر داد و گفت: از ظرفیت این سمن ها برای پیشبرد اهداف خود در زمینه حفظ میراث فرهنگی و تقویت گردشگری و رونق صنایع دستی بهره خواهیم برد.
خزائلی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران در خصوص استفاده از المان های شهری مقابل بناهای تاریخی نیز گفت: به کارگیری این نمادها موقت بوده و تلاش داریم تا تجربیات خود را در این زمینه افزایش دهیم تا مشکلات بصری پیرامون جذابیت بناها برای گردشگران پیش نیاید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین همچنین در خصوص سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تبلیغات مبتذل برخی آژانس های گردشگری استان در فضای مجازی،اظهار داشت: از پلیس فتا خواسته ایم تا اصالت این موضوع را بررسی کند اما اذعان می کنیم هیچ گونه هنجارشکنی در این حوزه مورد تایید ما نیست و با متخلفان مطابق با ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد.
3013

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


دولتخانه صفوی قزوین


آزادسازی