گردشگری و توریسم

سازه های دستکند اشکانی در گیلان سربرآوردند

ولی جهانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سازه‌های مذکور متشکل از چندین تونل تودرتو بوده که در زیر بخش‌هایی از شهر جیرنده امتداد یافته است.
وی اظهار داشت: فضای ورودی فعلی سازه بدلیل رسوب‌گذاری و ریزش ، سخت گذر است که با ادامه مسیر به داخل سازه فضا تنگ‌تر شده و در بخش‌هایی بطور کامل در اثر رسوب‌گذاری و نفوذ گل و لای مسدود شده که برای بازگشایی نیاز به انجام کاوش‌های باستان‌شناسی دارد.
جهانی با بیان اینکه در جوانب این سازه، نورگیرهایی برای تامین روشنایی مورد نیاز در این سازه تعبیه شده که در نوع خود جالب توجه است، ادامه داد: اطلاعات محلی و بررسی‌های صورت گرفته گویای وجود سازه‌های مشابه و متعدد دیگری در این منطقه است که کاربری‌های مختلفی همچون مخفی‌گاه، سکونتگاه فصلی، مکان مذهبی و یا تونل‌های معدن یابان برای آن مطرح شده که این موارد نیز همچون تاریخ گذاری، مساحت و پلان این سازه‌ها نیازمند بررسی و پژوهش‌های هدفمند باستان‌شناسی بوده که در دستور کار قرار دارد .
وی اضافه کرد: تا پیش از انجام مطالعات، بیان عنوان شهر زیرزمینی برای این سازه‌ها می‌تواند تنها نظراتی شتابزده باشد.
جهانی تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار و با اتکا به پتانسیل‌های استانی این آمادگی وجود دارد که کاوش هدفمند و علمی بر روی این آثار برای پاسخگویی به ابهامات انجام شود.
نخستین سازه های دستکند گیلان سال 95 در روستای میکال دیلمان سربرآورند و سازه های یاد شده دومین سازه های دستکند است که در جیرنده مرکز بخش عمارلو از توابع رودبار واقع در جنوب استان گیلان آشکار شده اند.
یک هزار و 70 اثر تاریخی از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
1881/2007

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


باستانشناسي


گيلان