گردشگری و توریسم

سکونت در اورامانات به 200 هزار سال قبل بر می گردد

به گزارش ایرنا، پویا طالب نیا عصر چهارشنبه در نشست کارگروه رفع موانع ثبت جهانی اورامانات که با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی کشور در سرسرای تدبیر استانداری برگزار شد، اظهار داشت: قبل از شروع مطالعات منطقه اورامانات، با همکاری دفتر ثبت میراث فرهنگی، بر روی منظر فرهنگی میمند به عنوان یک الگو، مطالعاتی صورت گرفت.
او ادامه داد: روند و فصل های تعریف شده پرونده میمند شناسایی و برای اورامانات نیز فصل بندی ها تعریف و بخشی از مطالعات انجام شد.
وی گفت: مطالعات مردم شناسی، معماری، تاریخی که بررسی و فهرست بندی حدود 500 سند و نسخ مختلف شامل احکم حکومتی، دیوان شعر، منظومات عاشقانه، اسناد سیاسی و اجتماعی، مطالعات باستان شناسی و نقوش را انجام داده ایم.
طالب نیا افزود: اطلس باستان شناسی کردستان تدوین شده و سعی می کنیم ظرف یکی 2 ماه آینده اطلس باستان شناسی بخش کرمانشاه نیز تدوین شود.
مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات گفت: سعی کرده ایم از جدید ترین متدهای جهانی برای مطالعات و تحقیقات استفاده کنیم و برای هر بافت طبیعی و تاریخی حدود 46 شیت نقشه طراحی شده است.
طالب نیا، از گردآوری پنج پرونده آثار طبیعی برای ثبت ملی خبر داد، افزود: ایجاد بانک اطلاعاتی، مرمت آثار و بافت ها، تحلیل علوم طبیعی و شناسایی 12 گونه لاله واژگون منحصربه فرد در منطقه اورامانات، شناسایی شیر محلی روستای داریان از دیگر اقدام های انجام شده است.
مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات گفت: در چهار شهرستان استان کرمانشاه که در منطقه اورامانات قرار گرفته اند، 200 اثر به ثبت ملی رسیده و این در حالی است که در استان کردستان تنها 12 اثر به ثبت ملی رسیده است.
وی در پایان از فهرست بندی و گردآوری حدود 2 هزار مقاله و کتب و مجلات تخصصی حوزه اورامانات خبر داد.
بخشی از اورامانات شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه است.
بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان و سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.
به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، 295 اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با 200 اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که بیش از 2 هزار و 250 اثر آن ثبت ملی شده است.
سنگ نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.
8066/7447

انتهای پیام /*


فرهنگی


سکونت


اورامانات


200 هزار سال